Ett samtal löste krisen

Deras kunder får hjälp med allt från nybyggen till akuta badrumsrenoveringar. Men som företagare behöver man också hjälp ibland. Det fick Stefan Nilsson erfara - när tre proppar avslöjade ett medfött hjärtfel.

Ett samtal löste krisen
Stefan Nilsson, JS VVS & Rörentreprenad Syd AB

Rörfirman JS VVS & Rörentreprenad Syd AB har sju anställda och majoriteten av kunduppdragen finns i närområdet i Åhus. Byggboomen har genererat massor av nybyggnation av villor, där företaget installerar allt inom vvs, samtidigt som det finns ständiga behov av exempelvis badrumsrenoveringar och byte av värmepumpar. 

– Charmen med jobbet är att det är så omväxlande. Vi hjälps åt som ett fotbollslag, säger Stefan Nilsson, som tillsammans med James Ekbladh grundade företaget 2013.

Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad försäkrar bilar och byggnader och sköter även pensionsförsäkringarna. För fyra år sedan fick Stefan Nilsson också uppleva hur bolagets sjukvårdsförsäkring fungerar i praktiken. När han åkte in till akuten med otäcka synrubbningar och en fruktansvärd huvudvärk, upptäckte läkarna tre proppar i huvudet. 

– De berodde på att jag hade ett hål i hjärtat. Var fjärde person har det här felet, men det visar sig oftast först i 40-årsåldern.

Operation behövdes, men det kunde ta upp till tre år att få en tid. Då ringde Stefan till sjukvårdsförmedlingen hos Länsförsäkringar. 

– Sjukhuset i Köpenhamn är tydligen specialister på just detta och inom en månad var jag där. Jag åkte tåg dit, tog in på hotell och det ingick också en taxi till sjukhuset morgonen efter. De tog emot mig i foajén som på värsta lyxhotellet.

Tack vare snabb och professionell hjälp kunde Stefan Nilsson snart börja jobba igen och nu, fyra år senare, kan han konstatera att allt gick på bästa tänkbara sätt. Men lärdomarna finns kvar:

– Har man möjligheten som företagare ska man verkligen skaffa sig en riktigt bra sjukvårdsförsäkring. Jag vet vilken skillnad det kan göra.