Varuförsäkring

Skydda dig mot ekonomisk förlust när dina varor är på väg

Ansökan om varuförsäkring vid transport

När en transport sker med fartyg, bil, järnväg eller flyg utsätts varorna som transporteras för risken att skadas eller förloras. Vi har försäkringarna för dig som transporterar, spediterar och lagerhåller. Tillsammans hittar vi en lösning för ditt företag.

Informationen gäller för Länsförsäkringar

Om vår varuförsäkring

TransMax – den enkla varuförsäkringen

TransMax 2.0 är en prisvärd försäkring som ger ett brett skydd för varor och gods under transport och passar företag som har handelsverksamhet eller tillverkar sina egna produkter och med en omsättning upp till 30 miljoner kronor.

Stämmer inte detta in på just ditt företag kan vi erbjuda er ett försäkringsskydd som är skräddarsytt för just er verksamhet.

För att kunna försäkra företagets risk till rätt omfattning och premie behöver vi få information om vilka risker som företaget har för varor under transport. Utöver den ordinarie försäkringen kan ett flertal tilläggsförsäkringar också tecknas. Det kan till exempel vara för utställningar eller temperaturreglerade transporter.

TransMax 2.0 är en varuförsäkring som innehåller:

  • Interntransport mellan företagets egna försäkringsställen.
  • Returtransporter av köpta eller sålda varor.
  • Borttransport och destruktion av skadad vara om det behövs.
  • Värde upp till 2 miljoner kronor per transportmedel.
  • Allriskskydd med låg självrisk på 2500 kr.
  • In- och utleveranser av företagets alla varor oavsett leveransvillkor.

Se pris & ansök


Frågor & svar

  • Försäkringar

    En försäkringspolis är ett försäkringsbrev för en enstaka sändning, och utgör ett bevis på att varan är transport-försäkrad. Försäkringspolis förekommer nästan bara vid exportaffärer när betalning sker via bank.

    Köparen i utlandet löser dokumenten i bank. Bland dem finns försäkringspolisen, som gör det möjligt för köparen att vända sig till Länsförsäkringars haveriagent i utlandet för ersättning om varan har skadats eller försvunnit under transport.

    Vid export till närliggande länder där regelbundna affärer sker, behövs vanligen ingen försäkringspolis. Exportören stämplar kanske bara fakturan som bekräftelse på att försäkring är tecknad. I andra fall utfärdar exportören dokumentet själv med sina andra skeppningshandlingar, genom en fullmakt från oss.

  • Försäkringar

    Varuförsäkringen ersätter endast skador som uppstår när du står för risken, såvida vi inte kommit överens om något annat. Försäkringen TransMax 2.O  gäller oavsett leveransvillkor.

    Exempel: Du är köpare och har kommit överens med säljaren om att de står för risken under hela transporten. Oturligt nog är godset skadat när det kommer fram. Då ska säljaren skicka en ersättningsprodukt till dig eller betala tillbaka pengarna. Förhoppningsvis har säljaren i det här fallet en egen varuförsäkring.

  • Försäkringar

    Det kan bli en krånglig och tidsödande process med många onödiga frågeställningar. Vet man inte vem som står risken kan det även bli svårare att få ersättning från varuförsäkringsgivaren och/eller transportören.

  • Försäkringar

    Om en vara blir totalskadad i samband med en transport och innehåller miljöfarliga substanser måste den enligt lag destrueras.

  • Försäkringar

    • Är överenskommelsen att köparen står för risken måste köparen betala säljaren även om varan har förstörts eller kommit bort under transporten.
    • Är överenskommelsen att säljaren står för risken kan säljaren inte kräva att få betalt om varan förstörts eller kommit bort under transporten.
  • Försäkringar

    Det är en överenskommelse mellan köpare och säljare som bland annat talar om:

    • Vem som ska betala frakten.
    • Vem som ska stå för risken under transport, lastning och lossning.

    Att du betalar frakten betyder inte per automatik att du står för risken under transport.

  • Försäkringar

    Alla varuägare som transporterar varor till sjöss riskerar att drabbas av ett gemensamt haveri. Enkelt uttryckt måste man då dela på räddningskostnaden för fartyg och last tillsammans med övriga varuägare och rederi. Tecknar man en varuförsäkring har man skydd för detta.

  • Försäkringar

    Transportören har sannolikt en transportöransvarsförsäkring. För att du som köpare/säljare av en vara ska få ersättning från transportören måste de vara vållande till skadan. Lagstiftningen begränsar deras ansvar vilket gör att de inte alltid ersätter varans fulla värde.

    Har du en varuförsäkring ersätter den skadan i första läget och sedan hjälper försäkringsbolaget dessutom till med kravet mot transportören. Även om inte transportören är skyldig att ersätta fulla värdet är det ändå viktigt att kravet i slutändan hamnar på den som orsakat skadan.

    Det är alltid den som står för risken för transporten som ska reklamera till transportören som kan ha orsakat skadan. Därefter anmäls skadan till det försäkringsbolag där man har varuförsäkringen. Skulle den som inte står för risken ställa ett krav mot transportören är transportören inte skyldig att betala ersättning även om de har orsakat skadan.

  • Försäkringar

    Genom att bestämma vem som står risken innan en transport börjar undviker man onödiga konflikter mellan köpare och säljare. Har köparen/säljaren dessutom en varuförsäkring brukar den vanligtvis gälla för den del av transporten som köparen/säljaren står risken för.

    Ett vanligt problem:

    • Säljaren tycker att den inte har något ansvar för godset när det skickats iväg.
    • Köparen i sin tur anser att den inte ska behöva betala för en trasig vara.

    Lösning på problemet ovan:

    • Kom överens innan – Använd ett leveransvillkor.

     

Till frågor och svar