Skadeanmälan
Skadeanmäl via internet
Det allra enklaste sättet att anmäla en skada är att göra det direkt här på internet. Då kan du göra det när det passar dig.
Skadeanmälan via telefon & post
Du kan också göra en skadeanmälan via telefon eller post.
Skadedjursbekämpning
Har du problem med skadedjur?
Vänligen kontakta oss via tel: 0101 729 729 eller e-post: skadedjur@lansforsakringar.se
Öppet måndag-torsdag klockan 08.30-16.30 och fredagar 08.30-16.00.
Är du utomlands?
Vid skada utomlands ska du kontakta vår samarbetspartner SOS International på telefon +46-8-670 4000. De har flerspråkig personal som hjälper till vid denna typ av skador.
Vård via din sjukvårdsförsäkring
Om du har sjukvårdsförsäkring, ring 0771-666 115
- Vårdbokning, vardagar 8-17
- Sjukvårdsrådgivning, alla dagar dygnet runt
- Personligt samtalsstöd, alla dagar, dygnet runt
Så går det till
Så här tar vi hand om din skadeanmälan.
-
Du anmäler din skada.
-
Vi behandlar din skadeanmälan.
När vi har fått all information om din skada kontrollerar vi att försäkring finns och att den gäller för dig, den skadade egendomen och skadehändelsen. Vi vill självklart att du ska få ett så snabbt besked som möjligt från oss när du anmäler en skada. Hur lång tid det tar beror på vilken typ av skada det är och om vi eventuellt behöver kompletterande uppgifter. -
Du får besked.
Vi fattar ett beslut och ger dig ett besked om och vilken ersättning du ska få enligt försäkringsvillkoren. När du fått besked från oss avslutar vi ditt ärende. Du är välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor under tiden och efter det att du fått besked av oss.
Den bästa skadan är den som aldrig inträffar
Varje år inträffar tusentals skador på svenska företag. Många av dem hade kunnat undvikas med enkla förebyggande åtgärder.
En försäkring kan underlätta när olyckan är framme men en brand eller en vattenskada innebär förstås alltid bekymmer för den som drabbas. Varje skada som vi tillsammans kan undvika är därför en framgång.
Om vi inte är överens
Länsförsäkringar ägs av våra kunder och för oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut. Vi är naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.
Skadeanmälningsregister
För att minska försäkringsbolagens kostnader för ersättning som baseras på oriktiga uppgifter använder vi ett för försäkringsbranschen gemensamt skadeanmälningsregister (GSR). Registret innehåller vissa uppgifter om skadan samt uppgift om vem som begärt ersättning och används endast i samband med skadereglering. Det innebär att bolaget får reda på om du tidigare anmält någon skada hos annat försäkringsbolag. Personuppgiftsansvarig för GSR är: GSR AB, Box 24171, 104 51 Stockholm.