Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi har gjort det lite enklare att driva företag

Företagsförsäkringar

Vi skräddarsyr försäkringen efter din verksamhet. Varje år stämmer vi av så att försäkringen täcker de skador som ditt företag behöver skydd för.

Bank och betaltjänster

Med vårt baspaket Bank får du konto för in-och utbetalningar, bankkort, bankgironummer, placeringskonto. Allt är enkelt att sköta via internetbanken eller vår prisbelönta mobilapp.

Tjänstepension & personförsäkring

Ge dina medarbetare trygghet utöver lönen. Vi hjälper dig att hitta rätt bland pensions- olycksfall, sjuk- och livförsäkringar.

Företagsförsäkring för dig som nyligen startat eget företag

Med vår Starta företagsförsäkring får du ett ekonomiskt skydd vid avbrott i verksamheten, om du krävs på skadestånd eller dina saker skadas. Teckna redan idag, så är du försäkrad inom några minuter.

  • 6 månaders prova på-försäkring
  • Totalpris 1000 kronor
  • Brett försäkringsskydd

Ekonomisk trygghet med tjänstepension

Är du egenföretagare?

Som egenföretagare måste du själv ta ansvar för din tjänstepension.  Om du inte sparar i tjänstepension riskerar du en väsentligt lägre pension när du vill sluta jobba. Vi erbjuder pensionslösning och sjukförsäkring i ett.

Tjänstepension för egenföretagare

Har du anställda?

För dina anställda är tjänstepension en viktig jobbförmån. För ditt företag blir det lättare att attrahera och behålla kompetent personal om du erbjuder dem en bra pensionslösning med försäkringsskydd.

Tjänstepension för dig med anställda

Pensiontips till småföretagare

Småföretagare utan kollektivavtal är en grupp som behöver uppmärksammas om vikten av att ordna med bland annat tjänstepension. Här kan du läsa boken online.

Boken Småföretagare - öka din pension

Gör din skadeanmälan

Välj kategori
Så behandlar vi personuppgifter
  • Rädda, larma, släck - ring 112 om det är risk för liv
  • Begränsa skadan så mycket som möjligt
  • Polisanmäl alltid brott

Aktuella frågor & svar

  • Försäkringar

    Även för företag och föreningar gäller att flera av våra webb- och banktjänster inte kommer att vara tillgängliga från eftermiddagen 5 april till morgonen 8 april.

    Vi ber därför dig som är företagskund att planera i förväg eftersom varken Appen, Mina sidor på webben eller Swish kommer att kunna användas. Inga Swishbetalningar vare sig till eller från konton i Länsförsäkringar kommer att kunna göras under avbrottet.

    Du kommer att kunna använda kort i både uttagsautomat och vid köp. Bank ID och mobilt Bank ID fungerar också som vanligt under helgen.

    Läs mer på lansforsakringar.se/planeratavbrott


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Inga Swishbetalningar till eller från konton i Länsförsäkringar kommer att kunna göras under det planerade avbrottet. Det gäller både privatpersoner och företag.

    Du kommer att kunna använda kort i både uttagsautomat och vid köp. Bank ID och mobilt Bank ID fungerar också som vanligt under helgen.

    Läs mer på lansforsakringar.se/planeratavbrott


    Hjälpte det här svaret dig? 11 av 16 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Det förekommer att bedragare försöker lura bankkunder att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter. Bedragarna påstår sig ringa från Länsförsäkringar och menar på att de behöver uppgifterna för att stoppa ett bedrägeri eller ändra ett lån. Samtalen kan även handla om andra saker, som att till exempel genomföra en viktig säkerhetsuppdatering.

    Samtalen kan komma från förfalskade telefonnummer som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar. Bedragaren som ringer pratar ofta svenska och låter professionell och övertygande. Ofta ber bedragaren om att du lämnar ut signeringskoder från din säkerhetsdosa, eller ber dig signera med ditt BankID. Bedragarna använder sedan uppgifterna för att stjäla pengar från kontot.

    Länsförsäkringar ber dig aldrig logga in eller att lämna ut en personlig kod. Om du får ett sådant samtal, lägg på luren utan att lämna ifrån dig någon information.


    Hjälpte det här svaret dig? 195 av 236 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Vi har samlat de vanligaste frågorna kring hur dina försäkringar täcker skador som uppstår vid en skogsbrand.

    Läs mer här


    Hjälpte det här svaret dig? 7 av 18 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du är utomlands men inte kan ta dig hem med ditt ordinarie flyg

    • Från reseskyddet i hemförsäkringen får du ersättning för merkostnader för att ta dig hem på upp till 5 000 kronor om du inte hinner med ditt flyg eller tåg hem till Sverige på grund av oförutsägbara händelser så som ett attentat eller en naturkatastrof. Om du har tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd kan vi ersätta ytterligare 10 000 kronor.

    Om du är inbokad för att åka på en resa men vill avboka

    • Avbeställningsskyddet i reseförsäkringen gäller endast vid avbeställningar på grund av akut sjukdom, olycksfallsskada eller dödsfall – inte om du vill avstå din resa av andra orsaker.

    Läs mer om vad som täcks av din försäkring

    Vad gör jag om jag eller någon närstående är skadad eller akut sjuk?

    • Via reseskyddet i hemförsäkringen kan du få ersättning för kostnader om du behöver akut sjukvård, skadar dig i en olycka eller får akut tandbesvär.
    • Kontakta snarast SOS International som har öppet dygnet runt, +46 8 670 40 00.

    Läs mer om vad du bör göra om du råkar ut för en olycka eller blir sjuk

    Så gäller försäkringsskyddet i Bank- och Betalkortet

    • Försäkringsskyddet i Länsförsäkringars bankkort gäller om du betalat minst 75 procent av din resa med kortet. Försäkringen gäller om du inte kan fullfölja din påbörjade resa som planerat på grund av att flyget blir försenat eller inställt – oavsett orsak. Blir förseningen mer än åtta timmar betalar vi 1 000 kronor. Efter 36 timmars försening betalar vi ytterligare 2 000 kronor. Högsta ersättningsbelopp är 3 000 kronor per person. 

    Hjälpte det här svaret dig? 3 av 5 har fått hjälp av svaret

Kontakta oss

Alla kontaktuppgifter