Starta eget företag – så gör du

Hur startar man egentligen eget företag? Här får du hjälp med att svara på frågorna du behöver ta ställning till när du ska starta eget. Till exempel vikten av en affärsplan.

Affärsplan

En affärsplan är ett dokument som kommer visa dig vägen framåt. I affärsplanen har du bland annat med din affärsidé, du beskriver omvärlden, dina konkurrenter, vad du har för mål och svarar på frågor kring ekonomi och finansiering. Affärsplanen kommer hjälpa dig när du ställs inför olika val och frågor. 

Vad är en affärsplan i korta drag?

Ett dokument som beskriver din kommande verksamhet och som svarar på många bra frågor. Se det gärna som ett stöd när motivationen tryter och du vill se resultat snabbt. Affärsplanen är långsiktig.

Vad behöver som minst vara med i affärsplanen?

  • Din affärsidé (vad ska du sälja och vilka ska köpa?)
  • En presentation om dig. Beskriv din bakgrund och erfarenheter, dina styrkor och om du har ett nätverk som kan hjälpa dig framåt. 
  • Vad du ska sälja, mer i detalj. Lista fördelarna med din produkt eller tjänst och vad som utmärker den. Svara på eventuella frågor om kvalitet, tillverkning och distribution. Berätta gärna hur du tänker framåt gällande utveckling och merförsäljning.
  • Om kunden. Vilken som är din målgrupp och på vilken marknad som den finns. Om/hur du har begränsat området som du ska jobba med, hur mycket kommer kunden köpa och om det är en återkommande kund. Du kanske till och med redan har kunder? 
  • Konkurrenter. Beskriv dina konkurrenter och vad som kommer skilja ditt företag från deras. 
  • Marknadsföring. Hur kunder ska få reda på att ditt företag finns och hur det ska hjälpa dem.
  • Bolagsform. Om du ska starta aktiebolag eller enskild firma.
  • Lokal. Om du ska ha en lokal, jobba hemifrån och vad du behöver för utrustning.
  • Ekonomi och finansiering. Vilka kostnader och intäkter du kommer ha, plan för kassaflödet och hur mycket kapital du behöver. Om du har pengar själv eller om du ska låna. Undersök olika bidrag!  
  • Mål. Vilka som är dina kort-, och långsiktiga mål. När du har som plan att starta.

När är en affärsplan bra att ha?

En affärsplan är ett väldigt bra stöd för dig själv. Den är också till hjälp om du ska träffa banken, kunder och leverantörer. 

Vilken bolagsform ska jag välja?

Att starta eget företag och välja bolagsform är ett stort beslut. Om du väljer enskild firma, som också kallas enskild näringsverksamhet, tar du en större risk som privatperson. Om du väljer att bilda aktiebolag är det fler administrativa delar att ta hand om men det är en lägre risk för dig personligen. Du kan ombilda en enskild firma till ett aktiebolag, men det går inte att göra tvärtom.

Bokföring måste du göra oavsett bolagsform

Enligt lag måste alla företag göra bokföring. Du kan välja om du vill köpa hjälp eller göra det själv. Om du har ditt företagskonto i vår bank kan du använda bokföringsprogrammen Visma, Fortnox och Speedledger för att få in uppgifter om dina betalningar direkt i bokföringsprogrammen. 

Registrera företaget

Det är flera ställen som du behöver registrera företaget på när du ska starta företag. Processen ser olika ut för enskild firma och aktiebolag.

Läs mer om var du registrerar företaget.

Träffa banken

Alla banker bedömer risker och undersöker ens förmåga att betala tillbaka om en lånar pengar. Banken vill förstå vad du gör i ditt företag, vad du har för utmaningar och hur du tjänar pengar på din affärsidé. Om du kan svara på dessa frågor och har gjort en affärsplan och budget är du förberedd inför mötet.

Ta betalt av dina kunder

Tänk på att börja sälja så fort du kan så att du får in pengar. Du har utgifter från dag ett så vänta inte för länge med att hitta din första kund och sälj! När du är egen ansvarar du själv för att få betald semester och pension utöver din lön. Se till att fakturera smart så att du får samma förmåner som om du vore anställd. 

  • Lägg dig inte för lågt.
  • Hinn med att sälja när du jobbar.
  • Räkna på tiden som du inte kan fakturera vidare till kund, som när du gör bokföring, fixar hemsida och gör andra administrativa uppgifter.

7 tips till dig som startat eget företag

  1. Fixa avtal

    Med ett avtal kan du och kunden vara säkra på att ni är överens om vad som gäller, till exempel om din kund helt plötsligt inte kan köpa dina tjänster trots att ni har avtalat det.

     

    Det finns försäkringar som kan ge dig ett skydd om det uppstår en egendomsskada som leder till minskade intäkter. Givetvis beroende på situation och vad som står i just din försäkrings villkor förstås. För att kunna bedöma en sådan ersättningsfråga kan det också vara värdefullt att ha avtal som visar hur förhållandena skulle ha varit om skadan inte hade inträffat.

     

    Det finns många sidor på nätet som kan hjälpa dig att skriva avtal. Till exempel avtal24.se.

  2. Börja fakturera

    Om du saknar en ekonomisk buffert så är det ännu viktigare att komma igång med säljet så att du inte hamnar i en ekonomisk svacka. Dessutom dröjer det ju minst en månad innan kunden betalar fakturan så fakturera så fort du kan!

  3. Få in viktiga datum i kalendern

    Som företagare är det vissa administrativa uppgifter som du behöver göra varje månad och år. Om du gör bokföring själv är det flera datum som är viktiga att komma ihåg, men det beror på vilken bolagsform och vilket räkenskapsår du valt.

    Om du har enskild firma

    Räkenskapsåret är samma som kalenderåret, det vill säga 1 januari till 31 december.

    Om du har aktiebolag

    Viktiga datum över när du ska betala in preliminärskatt och moms hittar du hos Skatteverket. Om du betalar in för sent riskerar du onödiga straffavgifter.

    Du kan välja brutet eller helt räkenskapsår, och det är inte ett krav på att det är samma som kalenderåret.

  4. Arbetsplats

    Om du inte vill eller om det känns för tidigt med egen lokal så kan kontorshotell eller start up-platser vara ett bra alternativ.

     

    Fördelar med att sitta tillsammans med andra:

     

    • Känna att du går till jobbet och skilja på ditt arbetsliv och privatliv.
    • Bygga på ditt nätverk.
    • Bolla idéer och tankar med andra.
    • Fira framgångar.
  5. Om du blir sjuk

    När du är anställd och blir sjuk finns det både rutiner för ersättning och medarbetare som hjälper dig. Vad händer om du som egenföretagare blir sjuk?

    Läs mer om vilken ersättning du som egenföretagare kan få om du blir sjuk

  6. Försäkring för företaget

    Med en företagsförsäkring kan du känna dig trygg om du skulle spilla kaffe på din sprillans nya dator, om du råkar orsaka skada för en viktig kund eller förlorar intäkter på grund av strulig teknik. Du får också hjälp om du blir skadeståndsskyldig.

     

    Om du som till exempel IT-konsult arbetar med en kunds hemsida och något går fel, skulle du kunna bli krävd på skadestånd. Då kan du få hjälp av din ansvarsförsäkring som oftast ingår i företagsförsäkringen.

     

    En företagsförsäkring med ansvarsförsäkring i spetsen kan dessutom vara ett krav för att många av dina potentiella uppdragsgivare ska vilja arbeta tillsammans med dig.

     

    Läs vidare om vad mer en företagsförsäkring innebär

  7. Så funkar det med pension

    Tjänstepension är ett komplement till den allmänna pensionen och står för en betydande del av den slutliga pensionen. Den allmänna pensionen motsvarar ungefär hälften av din lön - då förstår du varför tjänstepension är en viktig förmån för att det inte ska bli magert som pensionär.

     

    Som egenföretagare är tjänstepension något som du behöver ordna med själv. Är du anställd är det din arbetsgivare som fixar med det.

     

    Och en annan viktig sak.Ta ut lön! Så att du bygger upp din pension.

     

    Vill du läsa mer om hur du kan planera din pension? Läs guiden Småföretagare - så kan du öka din pension.

Du kanske också är intresserad av