Så beställer du nytt bankkort eller kreditkort

Har ditt kort gått sönder, har du förlorat det eller är giltighetstiden på väg att gå ut? Då kan du behöva spärra, beställa och aktivera ett nytt kort – så här gör du.

Kvinna betalar cafépersonal med bankkort, foto.

Om du har tappat bort ditt kort eller om det blivit stulet, ska du spärra det så fort som möjligt. Ring Spärrservice på 08-588 400 11.

Spärra ditt gamla kort

Om du misstänker att du tappat bort ditt kort, kan du spärra det tillfälligt i appen eller på Mina sidor. I appen klickar du på Konton & Kort, väljer ditt kort och sedan Tillfällig spärr. På Mina sidor klickar du på Kort i menyn och väljer Spärra kort. Du kan också ringa Spärrservice på 08-588 400 11, så hjälper vi dig.

En tillfällig spärr gör att kortet inte kan användas men det är fortfarande giltigt. Om du hittar ditt kort behöver du bara ta bort den tillfälliga spärren så att du kan använda det som vanligt igen. 

Om du inte hittar kortet inom rimlig tid ska du spärra det permanent genom att ringa Spärrservice på 08-588 400 11. 

Du kan också välja att göra en regionspärr, det vill säga att spärra ditt kort för vissa länder samt välja om det ska gå att använda för onlineköp. Så aktiverar du regionspärr

Hur beställer jag ett nytt kort?

Om ditt bankkort eller kreditkort är trasigt beställer du enkelt ett nytt kort i appen genom att gå in på Konton & kort, klicka på ditt kort och välj Ersätt kort.

Du kan också beställa ett ersättningskort på Mina sidor. Klicka på Kort i menyn och välj Ersätt kort. 

Har du inget kort hos oss sedan tidigare?

Beställ bankkort

Beställ vårt kreditkort och få flera förmåner

När giltighetstiden på ditt kort går ut

Du behöver inte göra någonting inför att ditt kort går ut. Du får ditt nya kort cirka en månad innan ditt gamla kort går ut. Om du har ett ungdomskort får du när du fyllt 18 år automatiskt ett studentkort i stället. Om du har ett studentkort får du automatiskt ett bankkort privat när du fyllt 29 år.

Ditt gamla kort fungerar under hela utgångsmånaden.

Du ser ditt nya kort i Mina sidor och i appen ett par veckor innan du får ditt nya kort.

Hur aktiverar jag mitt nya kort?

När du fått ett nytt kort behöver du aktivera det innan du kan använda det. Du aktiverar ditt kort enkelt direkt i appen eller på Mina sidor, under menyn Kort. 

Du kan också få hjälp med aktiveringen genom att ringa Telefonbanken på 0771-666 555, om du kan legitimera dig digitalt. Om du inte kan legitimera dig digitalt behöver du besöka ditt kontor för att få hjälp.