Regionspärr

""

Regionspärr

Med regionspärr väljer du själv i vilka länder ditt kort ska fungera och om det ska fungera för internetköp. På det sättet minskar du risken för kortbedrägerier. Kortet fungerar alltid i Sverige och spärren öppnar och stänger du enkelt direkt i mobilappen eller på Mina sidor.

När du aktiverar regionspärren fungerar kortet bara för köp och uttag i Sverige och i de länder du valt.

Varje region motsvarar en världsdel och dess länder. När du ska ut och resa öppnar du enkelt kortet för det land eller de länder du ska till och stänger det sedan lika enkelt när du kommer hem.

Väljer du att stänga kortet för internetköp behöver du bara öppna spärren tillfälligt när du gör köpet.

Hur aktiverar jag regionspärren i appen?

Du kan enkelt hantera regionspärren i våra appar för Iphone och Androidtelefoner. Klicka på det kort du vill sätta regionspärr på. Välj "Hantera köpspärrar" och följ instruktionerna. Tänk på att om du har flera kort måste du göra det här för varje kort.

Hur aktiverar jag regionspärren på mina sidor?

Logga in på Mina sidor och välj ”Kort” och sedan ”Inställningar” och följ instruktionerna. Tänk på att om du har flera kort måste du göra det här för varje kort.

Hur ofta kan jag öppna och stänga mitt kort?

Du kan öppna och stänga ditt kort hur ofta du vill.

Kostar det något att öppna och stänga kortet?

Nej, tjänsten är kostnadsfri.

Varför ska jag stänga mitt kort?

När du har kortet stängt minskar du risken av att bli utsatt för ett kortbedrägeri. Du slipper lägga ner den tid och det besvär som ett bedrägeri kan medföra.

Varför ska jag stänga mitt kort?

När du har kortet stängt minskar du risken för att bli utsatt för ett kortbedrägeri.

Måste jag stänga mitt kort?

Vi rekommenderar att du använder regionspärr och många av våra kunder har efterfrågat möjligheten, men du bestämmer själv om du vill använda tjänsten.

Vad händer om jag är utomlands och har glömt att öppna upp mitt kort för utlandsköp?

Du kan enkelt öppna upp ditt kort igen på Mina sidor och i våra appar. Kortet öppnas då omedelbart. Du kan även kontakta oss eller ringa Telefonbanken på 0771-666 555, välj personlig service.

Läs mer om våra appar

Kan jag handla på internet om jag har stängt mitt kort för "köp och uttag utomlands"?

Ja du kan fortfarande handla på internet om du har lagt in regionspärren. Om du vill stänga kortet även för internetköp väljer du ”kortspärr” direkt i appen eller på Mina sidor.

Hur vet jag om mitt kort är öppet eller stängt?

Du ser status på ditt kort på Mina sidor och i apparna för Iphone och Androidtelefoner. Klicka på det kort du vill se status för och välj "Regionspärr".

Mitt kort har kommit bort/blivit stulet, hur gör jag för att spärra det?

Ett borttappat kort spärrar du enklast via vår spärrservice.

Läs mer om spärrservice