Bank och pension

Fixa ditt ärende själv

BankID

Allt du behöver veta om ditt BankID. Hur du installerar, förnyar, spärrar och får svar på vanliga frågor.

Kort, betalning & överföring

Spärra, beställ nytt eller hantera kort. Och vanliga frågor om överföring, utlandsbetalning, faktura och Swish.

Snabblänkar

Vanliga ärenden

Utlandsbetalningar

Det finns olika sätt att göra utlandsbetalningar på, delvis beroende på vilket land du vill skicka pengarna till. Om du gör en betalning före klockan 14.15 till ett land inom EU-/ESS kommer pengarna fram oftast samma dag.

Höja Swish-gräns

Vill du swisha mer än 15 000 kronor behöver du först kontakta oss. Då kan du höja beloppsgränsen tillfälligt till maximalt 150 000 kronor. Lägre beloppsgränser kan du ändra själv på Mina sidor eller i vår app.

Fullmakt

Med en fullmakt kan du fatta beslut eller göra ärenden åt någon annan. De flesta fullmakter kan lämnas in till oss digitalt och signeras med Mobilt BankID. En fullmakt kan behövas för ärenden som rör BankID för barn, dödsbo och god man.

En snabbgudide om bolån

Räkna på vad du kan låna

Innan du gör en ansökan är det bra att veta ungefär hur mycket du kan köpa för. Använd vår bolånekalkylator, så får du en bra uppfattning.

Ansök om lånelöfte

Om du vill vara med i en budgivning vill, i stort sett alla, mäklare att du har ett lånelöfte. Det kostar inget att ansöka om lånelöfte och du gör det enkelt på vår webb eller i vår app. Ansök om lånelöfte

Ansök om bolån

När du har ett lånelöfte och vunnit en budgivning är det viktigt att du ansöker om bolån från oss, innan du skriver kontrakt med säljaren. För att bevilja ett lån, som börjar gälla när du får tillträde, behöver vi godkänna bostaden som säkerhet för lånet. Du behöver först göra en låneansökan via webben så kontaktar vi dig. Ansök om bolån.

Utöka eller flytta ditt bolån till oss

Du kan enkelt ansöka om att utöka ditt lån, till exempel om du behöver pengar för att bygga ut eller renovera. Har du redan ett bolån i en annan bank och vill flytta lånet till oss, gör du det enklast digitalt. Ett bankbyte kan kännas som mycket jobb, men vi hjälper dig med allt det där krångliga. Om du fyller i dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig och hjälper dig med allt som har med flytten att göra. Kontakta oss för att flytta ditt bolån

Kontakta oss

Kundservice

Vi hjälper dig med dina bankärenden

Telefontider

Vi hjälper dig med:

  • Lösen och amortering av lån
  • Ändra debiteringskonto för lån
  • Köpa och sälja fonder och aktier
  • Överföringar och betalningar
  • Ändra autogirodragningar
  • Kontoinformation (saldo)
  • Ändring Fasträntekonto
  • Support gällande e-faktura
  • Upplåsning av säkerhetsdosa
  • Ändring beloppsgräns för Swish
  • Hantera Visa-kort

Skicka meddelande

Nå oss enkelt, snabbt och säkert genom att logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande.

  • Detta kan du göra även om du inte är kund hos oss.
  • Svar senast nästa vardag, men ofta snabbare!
  • Legitimera dig säkert med BankID

Chatta med oss

Få svar direkt.

  • Chatta med riktig person
  • Identifiera dig med BankID
  • Svar på de vanligaste frågorna

Våra telefonnummer

Telefontider

Kontor och besökstider

De flesta ärenden kan du göra på vår webbplats eller i vår app. Vill du ändå träffa någon på ditt lokala kontor är du varmt välkommen in!
Hitta till ditt kontor

Boka rådgivning eller ställ en fråga

Här svarar vi på allmänna frågor kring bank och försäkring eller om du vill boka rådgivning. För din säkerhet ber vi dig att inte skicka hälsouppgifter eller andra känsliga personuppgifter via denna kanal. Använd istället Länsförsäkringars ”Mina Sidor” eller ”Personliga meddelande” i appen.

Vi vill bara säkerställa att du inte är en robot

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter eller tjänster för försäkring och bank så kan du vända dig till oss.

Läs mer