Hållbarhetsarbetet gynnar våra kunder

Informationen gäller för Länsförsäkringar Bergslagen

Länsförsäkringar Bergslagen ägs av dig som kund. Vi drivs inte av att generera vinster till aktieägare – vi drivs att ge dig och dina pengar trygghet i vardagen. Därför arbetar vi aktivt med att förebygga skador och olyckor. Det sparar inte bara pengar utan också på naturens resurser. När vattenskadan eller garagebranden inte inträffar undviker vi omfattande reparationer och hushåller bättre med material och energi.

Vår affär handlar till stor del om risktagande. Bakom varje försäkring finns en risk för att skador kan hända och varje lån innebär en risk att pengarna inte kan betalas tillbaka. Därför ligger det i vårt affärsintresse att minimera riskerna runt våra kunder och hjälpa kunden till en trygg ekonomi. I ett kundägt bolag är det extra viktigt att hållbarhetsarbetet verkligen ska gynna våra kunder. Det stärker oss också som en attraktiv arbetsgivare.

Målen har satts utifrån de åtta aspekterna i Vår hållbara affär.


Våra åtta hållbarhetsaspekter

Vi verkar där du bor

Vi känner våra kunder som grannar, vänner och som företagaren runt hörnet. Närheten gör att vi förstår och kan anpassa vårt erbjudande till de som bor just här. Det blir också enkelt för oss att mötas, på plats eller digitalt. Vi vill att vårt område ska vara en trygg och säker plats att växa upp på, därför engagerar vi oss på många olika sätt

Minska vår miljöpåveverkan

Vi jobbar aktivt för att minska bolagets egen miljöpåverkan och hjälpa våra kunder att undvika skador. Varje förhindrad vatten- och brandskada betyder mindre materialanvändning, sanering, transporter och energiförbrukning. Vi har givetvis miljömärkt el i alla våra fastigheter.

Vi hjälper dig när du behöver

Vi hjälper otursdrabbade kunder varje dag. Vi hjälper också våra kunder att undvika olyckor. Vi vet hur du kan förhindra en brand, en vattenskada eller ett inbrott. Varje olycka som aldrig händer sparar bekymmer för kunden, men när oturen är framme erbjuder vi snabb hjälp och rätt ersättning.

Bra och prisvärda produkter

Våra produkter är viktiga för din trygghet i vardagen och vid livsavgörande händelser, såsom olyckor, dödsfall, sjukdomar och förändrade familjesituationer. Vi erbjuder dig prisvärda produkter för alla händelser i livet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling

Vi ägs av våra kunder

Länsförsäkringar Bergslagen är sedan starten 1848 ett lokalt bolag som ägs av sina kunder. Bolaget som vi äger tillsammans ska ha nöjda kunder. Det är därför det är så viktigt för oss att alltid ha en öppen dialog med kunderna, alltså våra ägare.

Utveckling och mångfald

Engagerade, lojala och kompetenta medarbetare är vår största tillgång och därför är det viktigt att vi fortsätter vara en sund och attraktiv arbetsgivare. Vi utvecklar hela tiden vår kompetens för att kunna ge rätt rådgivning. Medarbetare och kunder ska känna sig hemma hos oss, oavsett bakgrund.

Lönsamhet och god etik

Eftersom bolaget ägs av kunderna finns det ingen annan som vill tjäna pengar på affären. Kundernas och ägarnas intresse är precis samma. Vi hanterar bolagets kapitalplaceringar med god etik, tar rätt betalt för våra produkter och är sparsamma med kostnader. På så sätt kan vi fortsätta växa och vara ett hållbart bolag även i framtiden.

Vi känner ansvar för hela din ekonomi

Vi har allt du behöver och ser till att du får tillgång hela vårt erbjudande. Varje medarbetare känner, i varje kundmöte, ansvar för kundens behov inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Vi vet att när kunden samlar sitt engagemang hos oss, så blir kunden också nöjdare.


Vad ska ni fokusera på under 2018?

Vår ambition är att fler kunder ska se fördelarna med att bli Guldkund hos oss, för kundundersökningar visar att de kunder som har samlat sina bank- och försäkringsengagemang hos oss blir nöjdare och känner större ekonomisk trygghet. Vi ska också bli bättre på att möta alla invånare i vårt verksamhetsområde genom att rekrytera medarbetare med mer språkkompetens. När det gäller miljö arbetar vi intensivt med att minska koldioxidutsläpp på en rad olika sätt. Vi arbetar också med riskerna med naturskador.

Linda Kamsvåg, bolagets hållbarhetsstrateg

Linda Kamsvåg är bolagets hållbarhetsstrateg som tillsammans med medarbetare och chefer driver hållbarhetsarbetet. 2018 är första året vi sätter mål.