Kort & betalningar

Bli bankkund

Ansök om att bli bankkund så får du ett privatkonto, ett bankkort, tillgång till vår mobilapp och Mina sidor.

Privatkonto för vardagsekonomin

Bankkort & privatkonto

På privatkontot som är vårt lönekonto, sätter du in din lön, pension, studiemedel eller andra inbetalningar. Till privatkontot kopplar du ditt bankkort.

Betala med våra digitala tjänster

Till ditt privatkonto kan du koppla de betaltjänster som passar dig bäst. Betala dina räkningar enkelt, säkert och kostnadsfritt med vår app eller genom att logga in på lansforsakringar.se. 


Våra kort

Bankkort Privat

Bankkort med hög säkerhet där dina inköp och kontantuttag dras direkt från ditt privatkonto.

Kreditkort Privat

Kreditkort som du använder för både små och stora inköp. Välj om du vill betala hela beloppet direkt eller dela upp betalningen.

Ungdomskort

Kortet för dig som är under 18 år. Dina köp och kontantuttag dras direkt från ungdomskontot. 


Spärra kort

Spärra kortet

Tillfälligt eller permanent

Behöver du spärra ett kort ringer du 08-588 400 11. Från utlandet: +46 8 588 400 11. Du kan själv spärra ditt kort tillfälligt i appen eller på Mina sidor där du loggar in med BankID.

Regionspärra kortet

För utlandet eller internet

Med regionspärr kan du se till att ditt kort bara fungerar i Sverige och de länder du själv vill att det ska fungera i. Du kan även väja att spärra kortet från internetköp.


Andra betalsätt

Autogiro

Med autogiro hos Länsförsäkringar kan du sköta betalningarna av dina räkningar på ett enkelt och bekymmersfritt sätt.

Läs mer om autogiro

Privatgiro

Att betala räkningar privatgiro passar dig som inte vill använda internet eller som inte har någon dator.

Läs mer om privatgiro

Samsung Pay

Samsung Pay är en enkel och säker mobil betallösning som du kan betala med praktiskt taget överallt där du kan betala med kort.

Läs mer om Samsung Pay

E-faktura

E-faktura innebär att du inte längre får pappersfakturor,utan istället får den direkt till Mina sidor eller appen.

Läs mer om E-faktura

Kort

Våra kort accepteras över hela världen, så att du kan betala både i Sverige eller när du är utomlands.

Läs mer om våra kort

Swish

Du behöver aldrig längre fundera över kontonummer eller bankdagar, utan skickar enkelt över pengar direkt med mobilen.

Läs mer om Swish

Betalning över disk

Har du varken tillgång till bank via internet eller privatgiro kan du, mot en extra kostnad, betala dina räkningar hos Kassagirot.

Läs om Kassagirots tjänster


Tryggt att betala med kort

Trygg med köpskydd

Du har köpskydd som ger dig trygghet även efter köp, när du handlar med ditt kort i butik eller på internet. Det ger dig möjlighet att få tillbaka pengar vid defekta varor, leveransproblem och dylikt. 

Kortförmåner

Här kan du läsa om förmåner för dig som har betalkort eller kreditkort hos oss. 

Kortsäkerhet

Få enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort i butik eller tar ut pengar i automat. Läs också om våra lösningar för att spärra ditt kort när du är utomlands och säkra kortbetalningar på nätet med Verified by Visa.

Reklamation av kortköp/uttag

Har det uppstått något fel med ditt köp eller uttag? Har ditt kort använts obehörigt? Då kan du reklamera.

Så här reklamerar du


Utlandsbetalningar

Betala med kort utomlands

Betala med ditt kort på resan istället för att växla till kontanter innan semestern. Det är lika enkelt och säkert som hemma, dessutom får du oftast ut mer av din semesterkassa.


Vanliga frågor & svar om kort

  • Försäkringar

    Det förekommer att bedragare försöker lura bankkunder att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter. Bedragarna påstår sig ringa från Länsförsäkringar och menar på att de behöver uppgifterna för att stoppa ett bedrägeri eller ändra ett lån. Samtalen kan även handla om andra saker, som att till exempel genomföra en viktig säkerhetsuppdatering.

    Samtalen kan komma från förfalskade telefonnummer som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar. Bedragaren som ringer pratar ofta svenska och låter professionell och övertygande. Ofta ber bedragaren om att du lämnar ut signeringskoder från din säkerhetsdosa, eller ber dig signera med ditt BankID. Bedragarna använder sedan uppgifterna för att stjäla pengar från kontot.

    Länsförsäkringar ber dig aldrig logga in eller att lämna ut en personlig kod. Om du får ett sådant samtal, lägg på luren utan att lämna ifrån dig någon information.


    Hjälpte det här svaret dig? 18 av 24 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du väljer om du vill signera ditt kortköp med Mobilt BankID eller med en engångskod som skickas via SMS.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Då kommer ditt kort att spärras tillfälligt, men du kan fortfarande använda kortet tillsammans med din legitimation. Efter 24 timmar släpps spärren och du kan använda din pinkod igen. Om du har glömt pinkoden kan du hämta den igen i internetbanken.


    Hjälpte det här svaret dig? 3 av 4 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Då kan du hämta den igen på Mina sidor.


    Hjälpte det här svaret dig? 2 av 4 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Spärra det direkt. Ring Spärrservice som har öppet dygnet runt 08-588 400 11 eller om du är utomlands +46 8 588 400 11.


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Då kan du spärra det själv tillfälligt i mobilappen eller i internetbanken. Då kan kortet inte användas men det är fortfarande giltigt. När du hittar kortet tar du bara bort spärren. Du kan också ringa Spärrservice 08-588 400 11, så hjälper vi dig. Om du inte hittar kortet inom rimlig tid ska du omgående spärra det via Spärrservice. 


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    När du handlar med ditt kort, både i butik och på internet, har du ett köpskydd som gör att du kan få pengarna tillbaka vid leveransproblem, defekta varor och liknande situationer.

    Börja alltid med att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Oftast löser det sig på det sättet. Men om du inte får hjälp gör du en reklamation av ditt kortköp hos oss så snart du kan så hjälper vi dig.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Börja med att kontakta butiken eller företaget så snabbt som möjligt. Om du inte får hjälp av dem gör du en reklamation hos oss så hjälper vi dig.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Ring Spärrservice +46 8 588 400 11 och spärra kortet. Behöver du komma åt dina pengar kan du samtidigt begära ett Expresskort som du får inom några dagar eller Emergency Cash, som du får inom några timmar.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Vi rekommenderar att du väljer landets valuta då du oftast får en förmånligare valutakurs då. Om du väljer svenska kronor har säljföretaget fria händer att själv sätta valutakursen.


    Hjälpte det här svaret dig? 1 av 1 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Då kan du hämta den igen på Mina sidor.


    Hjälpte det här svaret dig? 2 av 4 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Spärra det direkt. Ring Spärrservice som har öppet dygnet runt 08-588 400 11 eller om du är utomlands +46 8 588 400 11.


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Då kan du spärra det själv tillfälligt i mobilappen eller i internetbanken. Då kan kortet inte användas men det är fortfarande giltigt. När du hittar kortet tar du bara bort spärren. Du kan också ringa Spärrservice 08-588 400 11, så hjälper vi dig. Om du inte hittar kortet inom rimlig tid ska du omgående spärra det via Spärrservice. 


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    När du handlar med ditt kort, både i butik och på internet, har du ett köpskydd som gör att du kan få pengarna tillbaka vid leveransproblem, defekta varor och liknande situationer.

    Börja alltid med att kontakta butiken eller företaget du har handlat hos. Oftast löser det sig på det sättet. Men om du inte får hjälp gör du en reklamation av ditt kortköp hos oss så snart du kan så hjälper vi dig.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Då beställer du ett ersättningskort i mobilappen eller internetbanken.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Samtliga kort har beloppsgränser för att skydda dig mot obehörig användning, men de ska inte hindra normal användning av kortet. Om du vet att du ska göra ett särskilt stort inköp så kontakta oss på kontoret eller ring Telefonbanken på 0771-666 555.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Det går bra att göre en extra inbetalning. Då använder du ditt OCR och bankgiro från din senaste faktura och sätter in valfritt belopp. Det tar cirka 2-3 dagar innan betalningen kommer in på kortet.


    Hjälpte det här svaret dig?

Frågor & svar om betalningar

  • Försäkringar

    Olika betalningar kan ta olika lång tid innan de når fram till mottagaren. Här kan du läsa mer om vilka ledtider olika betalningsformer har.

    Genomförandebilaga - om betalningstider och dagar


    Hjälpte det här svaret dig? 1 av 1 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Ditt clearingnummer är de fyra första siffrorna i ditt kontonummer. Tänk på att du kan ha olika clearingnummer för olika konton.


    Hjälpte det här svaret dig? 2 av 4 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du hittar ditt bankkontonummer i IBAN-format genom att logga in på Mina sidor och sedan välja aktuellt konto och gå in under "Kontoinformation". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.

    Logga in


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 3 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Vi samarbetar med DNB vad gäller utlandsbetalningar. Normalt räcker det med att uppge Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress ELLFSESS, men om den utländska avsändarbanken kräver uppgift om vår täckningsbank så är deras BIC/SWIFT-adress DNBANOKK.


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret