Trygghetsmötet 2026: Att skapa en trygg kommun
Vill du få den senaste kunskapen om trygghetsskapande arbete i kommuner? Forskningen om trygghet i kommuner utvecklas snabbt och det kommunala arbetet med den. Den 29 september möts experter och praktiker på Trygghetsmötet för att dela den senaste kunskapen.
Genom nya sätt att förstå och mäta (o)trygghet har forskningen tagit viktiga steg framåt. Nya studier visar varför vissa typer av platser ofta upplevs som otrygga och vad som kan göras för att förändra den upplevelsen. Andra studier belyser den ömsesidiga relationen mellan brottslighet, otrygghet och lokal utveckling.
Med ny forskningsbaserad kunskap kan samhällsaktörer, från kommuner till bostadsbolag, få bättre förutsättningar att rikta sina insatser så att de ger största möjliga effekt.
På Trygghetsmötet 2026 får du en uppdaterad lägesbild av både forskning och praktiskt arbete kring otrygghet. Vi diskuterar bland annat:
- Hur skiljer sig mäns, kvinnors, ungas och äldres upplevelser av otrygga platser?
- Vilka faktorer gör att vissa platser känns otrygga?
- Hur kan AI hjälpa oss att förstå och motverka otrygghet?
- Hur arbetar kommuner, bostadsbolag och polis, både enskilt och tillsammans, för att skapa trygghet?
- Kan övervakningskameror vara en lösning?
Vid Trygghetsmötet kommer ledande forskare som Vania Ceccato (KTH), Manne Gerell (Malmö universitet) och Nicklas Guldåker (Nordregio) att dela med sig av resultat från forskningen. Huvudtalare är Paulina Brandberg, senior åklagare och tidigare minister. Du får också ta del av diskussioner och paneler med praktiker från olika delar av det kommunala trygghetsarbetet.
Välkommen till en dag för dig som arbetar med att göra din kommun tryggare!
När: 29 september 2026
Var: Stockholm
För intresseanmälan och frågor kontakta Malin Ekman, malin.ekman@lansforsakringar.se