Fullmakter och god man – när behövs det?

Med en fullmakt kan du fatta beslut eller göra ärenden åt någon annan. Här har vi samlat några vanliga fullmakter. De flesta av dessa kan du lämna in till oss på distans om du kan signera digitalt med Mobilt BankID.

God man i eka, foto.

Vad är en fullmakt?

Med en fullmakt kan du som är fullmaktsgivare ge en annan person, som då blir fullmaktshavare, möjlighet att utföra bankärenden åt dig.

När du har gett en fullmakt och fått den bevittnad, lämnar du in den på ett av våra kontor eller via ett säkert meddelande till oss på Mina sidor. Vi godkänner den om den är utförd på rätt sätt.

Inte alltid en fullmakt behövs

I vissa fall behöver du inte lämna in en fullmakt utan kan istället utföra ärendet själv genom att ringa oss på 0771-666 555, du behöver bara ha ett Mobilt BankID. Vi kommer om möjligt att hjälpa dig att signera uppdraget på distans. Om det inte är möjligt behöver du en fullmakt.

Fullmakt för förälder/förmyndare

Om du är kund i banken och önskar göra ditt barn till kund eller utöka barnets produkter och tjänster ska du i första hand ringa oss på 0771-666 555 så hjälper vi dig vidare.

Om du eller barnets andra förälder/förmyndare inte kan få hjälp den vägen eller saknar Mobilt BankID så behöver du en fullmakt. Med den här fullmakten kan en förmyndare öppna banktjänster åt ett barn, utan att den andre förmyndaren är på plats. Det behöver du göra på ett av våra kontor.

Engångsfullmakt förmyndare

Fullmakt för Mobilt BankID barn

Med den här fullmakten kan ditt barn skaffa ett eget Mobilt BankID. Då behöver ni (förmyndare och barnet) besöka ert lokala kontor och ansöka om det. Mobilt BankID gäller som en ID-handling även utanför Länsförsäkringar.

Tänk på att det ibland räcker med SäkerhetsID om ditt barns behov endast är att flytta pengar mellan konton eller att swisha. SäkerhetsID kan du ansöka om på distans genom att ringa 0771-666 555.

Fullmakt Mobilt BankID barn

Fullmakt för dödsbo

Den här fullmakten ger fullmaktshavaren möjlighet att utföra de vanligaste bankärendena för ett dödsbos räkning.

När du har fått en fullmakt från dödsbodelägaren/dödsbodelägarna och fått den bevittnad, lämnar du in den på ett av våra kontor eller via ett säkert meddelande på Mina sidor. Vi godkänner den om den är utförd på rätt sätt. När den är godkänd kan du använda den via att ringa oss på 0771-666 555 eller besöka ett kontor Du behöver alltid kunna identifiera dig vid samtalet eller mötet med oss.

Fullmakt dödsbo

Generell fullmakt för privatperson

Med denna fullmakt ger du fullmaktshavaren åtkomst till dina konton eller möjligheten att hantera dina konton via kontakt med oss.

När du ger en fullmakt, lämnar du in den på ett av våra kontor eller via ett säkert meddelande på Mina sidor till oss. Vi godkänner den om den är utförd på rätt sätt.

När du har fått en fullmakt och fått den bevittnad, lämnar du in den på ett av våra kontor till oss. Vi godkänner den om den är utförd på rätt sätt.

När fullmakten är godkänd kan du använda den när du ringer oss på 0771–666 555 eller besöker ett kontor. Du behöver alltid kunna identifiera dig vid samtalet eller mötet med oss.

Generell fullmakt

God man – hur fungerar det? 

Om en person inte kan sköta sin egen ekonomi på grund av sjukdom, psykiskt funktionshinder eller liknande så kan hen få hjälp av en god man eller förvaltare. Alternativet till god man är en generell fullmakt för privatperson, men om personen på grund av sjukdom inte kan återkalla den så ska istället en god man eller förvaltare utses.

Att få en god man är frivilligt, du har fortfarande kvar din rättsliga handlingsförmåga samt full förfoganderätt över dina bankkonton. En förvaltare kan man däremot få mot sin vilja och där har man inte längre någon egen rättslig handlingsförmåga.

Ansök om god man i tingsrätten i den kommun som huvudmannen som ska få hjälpen bor. Om du har blivit förordnad som god man, kan du skicka godmansförordnandet via ett säkert meddelande eller lämna in det till oss på ett av våra kontor. Om du lämnar in det på ett kontor måste du identifiera dig.

När den är godkänd av oss kan du kontakta oss så hjälper vi dig med att få tillgång till banktjänster via att du ringer oss på 0771-666 555 eller kom in på ett av våra kontor. Du kommer inte ha tillgång till konton för huvudmannen via Mina sidor eller appen.

Framtidsfullmakt 

Om du vill utse en person som ska ta hand om dina ekonomiska och personliga frågor, när du inte längre kan, ska du skriva en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt ska alltid visas i original och därför måste du gå till ett av våra kontor för att lämna in den. Mer om framtidsfullmakter