Du som anhörig eller dödsbodelägare kan du behöva ombesörja kontakterna med den avlidnes bank.
För att legitimera dig hos banken behöver du bland annat uppvisa ett dödsfallsintyg. Du kan beställa ett dödsfallsintyg hos Skatteverket
Vid ett dödsfall är det inte bara sorgen som drabbar en. Många praktiska frågor ska hanteras. Här hjälper vi dig med information kring de praktiska frågor som uppstår vid dödsboavveckling.
Samma dag som en person går bort bildas ett dödsbo. Dödsboet är en juridisk person som bland annat består av den avlidnes tillgångar och skulder. Som huvudregel ska boet företrädas och förvaltas av alla dödsbodelägare gemensamt. Företrädaren kan exempelvis vara efterlevande maka, sambo, arvingar enligt lag och/eller testamente. Dödsboet kan också företrädas av en boutredningsman eller testamentsexekutor.
Ta hand om dödsboet - hur gör jag?
Nedan finner du de blanketter som du ska använda vid dödsboavveckling. För mer information och hantering läs under avsnittet ” Ta hand om dödsboet - steg för steg”
Distribution of an estate - In English
Allmän information om dödsbon & fullmakt för dödsbo
Power of attorney for estate - In English
Information till dödsboet – allt du behöver tänka på
Så här fyller du i Länsförsäkringar Banks fördelningsblankett för utbetalning av arv
Vad är viktigast att börja med den första tiden efter att en närstående gått bort? Efterlevandeguiden är ett samarbete mellan myndigheter för att göra det enklare för dig som har förlorat någon nära.
Det här sker automatiskt när vi på Länsförsäkringar får reda på dödsfallet av Skatteverket:
Bankkort avslutas
Säkerhetsdosa spärras
BankID avslutas
Privatgiro och betaltjänst avslutas
Swish avslutas
Eventuella dispositionsrätter tas bort
E-fakturor avslutas – kommande fakturor skickas i stället med post
Kontokredit avslutas om den avlidne var ensam kontohavare
Kapital- och räntebesked skickas till dödsboet och till eventuell efterlevande make eller maka
Ett dödsbo är en avliden persons tillgångar och skulder. Nedan kan du läsa mer om åtgärder som hjälper dig att få kontroll över dödsboets tillgångar och skulder.
Du som anhörig eller dödsbodelägare kan du behöva ombesörja kontakterna med den avlidnes bank.
För att legitimera dig hos banken behöver du bland annat uppvisa ett dödsfallsintyg. Du kan beställa ett dödsfallsintyg hos Skatteverket
Om ni är fler än en dödsbodelägare kan det vara praktiskt att dela upp dödsboförvaltningen eller peka ut en person som representerar dödsboet. Den utpekade personen kan tex. ta hand om dödsboets post och sköta kontakterna med banken. Dödsboets post går alltid till dödsboets folkbokföringsadress. Vill ni att posten ska skickas till en annan adress behöver ni kontakta Svensk Adressändring och Skatteverket för eftersändning.
Undersök om den avlidne har efterlämnat ett testamente. I ett testamente kan det exempelvis stå vem som ska ta hand om förvaltningen av dödsboet eller om det finns en testamentsexekutor utsedd.
Om ni är flera dödsbodelägare och enas om att en person ska representera dödsboet behöver exempelvis fullmakt uppvisas för banken. Av fullmakterna ska det framgå att utpekad fullmaktshavare har rätt att hantera dödsboets bankärenden. Fullmakt behöver lämnas av alla dödsbodelägare. Här hittar du Länsförsäkringar Banks fullmakt
Fullmakt och dödsfallsintyget ska alltid uppvisas i original vid besök på ett bankkontor.
Autogiro och stående överföringar avslutas inte automatiskt utan fortsätter tills de återkallas av någon av dödsbodelägarna. Autogiro avslutas enklast genom att kontakta respektive betalningsmottagare. Om du är i behov av en lista över aktiva autogiromedgivande kan du kontakta oss på 0771-666 555.
Stående överföringar avslutar du genom att kontakta oss på 0771-666 555 eller besöka ett kontor.
Vi hjälper gärna till med betalning av dödsboets återkommande räkningar som exempelvis hyran eller el och telefonräkningarna samt betalning av begravningskostnader.
Om du framöver vill skicka in fler räkningar för betalning ska de skickas till:
Länsförsäkringar Bank AB
Affärsservice Bank – Bankadmin
Box 22336
250 25 Helsingborg
Vi betalar betalningsuppdragen inom fem bankdagar.
När en person avlider går betalningsansvaret för eventuella lån och krediter över till dödsboet.
Ränta och amorteringar på bolån fortsätter att betalas av dödsboet till dess att lånet är löst eller övertaget av dödsbodelägarna. Kom ihåg att bolånen måste vara lösta innan arvskiftet sker.
Tänk på att se över vilka försäkringar den avlidne lämnat efter sig. Ett tips är att kontrollera kontoutdrag och försäkringsbrev för att undersöka eventuella försäkringar.
Enligt lag ska en bouppteckning förrättas senast fyra månader från dödsfall. Bouppteckningen ska bland annat innehålla uppgifter om den avlidne, arvingar enligt lag och testamente samt uppgift om den avlidnes tillgångar och skulder. Om den avlidne var gift ska bouppteckningen även omfatta den efterlevande makens tillgångar och skulder. Du hittar mer information om bouppteckning på Skatteverkets hemsida.
En bouppteckning måste utföras för dödsboet om det finns tillgångar. Om tillgångarna endast räcker till begravningskostnader kan ni hos Socialnämnden ansöka om att få göra en dödsboanmälan istället.
Länsförsäkringar Bank skickar kapital- och räntebesked per dödsdagen tillsammans med information om hantering av dödsboets räkningar och dödsboavveckling. Om den avlidne var gift skickas även saldo och räntebesked till efterlevande make eller maka.
Behöver du hjälp med värdering, kan vår fastighetsförmedling hjälpa till.
När en person avlider ska en bouppteckning göras som bland annat visar den avlidnes tillgångar och skulder, och vem eller vilka som är dödsbodelägare. Normalt ska bouppteckningen göras inom tre månader från dödsfallet.
Bouppteckningen skickas sedan till Skatteverket som ska granska och registrera bouppteckningen. När Skatteverket har registrerat bouppteckningen blir bouppteckningen dödsboets legitimationshandling som exempelvis ska visas upp vid ärenden hos banken.
Mer information finns på Skatteverkets webbplats
Ränta och amorteringar på lån fortsätter att betalas av dödsboet till dess att lånet är löst eller övertaget. Kom ihåg att bolånen måste vara lösta eller övertagna innan arvskiftet sker.
Kontakta oss på 0771-666 555 för hjälp med lösen eller boka tid för övertag av lånen.
Dödsbodelägarna behöver deklarera för inkomster som den avlidna hade före dödsfallet. Om dödsboet haft inkomster under året ska de också deklareras. Skatteverket skickar blanketter till den adress som dödsboet är skriven på.
Kom ihåg att så länge dödsboet har kvar tillgångar som inte skiftats behöver dödsboet deklarera.
Om deklaration på Skatteverket hemsida
Om det finns fler än en dödsbodelägare ska ett arvskifte upprättas efter att bouppteckning har registrerats av Skatteverket.
Arvskifteshandlingen är ett skriftligt avtal mellan två eller flera dödsbodelägare och omfattar den avlidnes samtliga tillgångar och skulder. När dödsbodelägarna är överens om fördelningen av arvet ska arvskifteshandlingen undertecknas av samtliga dödsbodelägare.
Om dödsboet äger fastighet eller bostadsrätt som ska säljas ska alla konton inte avslutas då det krävs att ett konto finns kvar för insättning av försäljningslikviden och även för hantering av eventuell kapitalvinstskatt.
Banken kräver ofta en arvskifteshandling för att kunna avsluta den avlidnes konton och föra över banktillgångarna till dödsbodelägarna. Finns det endast en dödsbodelägare behövs ingen arvskifteshandling men banken behöver alltid få in bankens fördelningsblankett för skifte även vid enmansdödsbo.
Om fullmakten i stället undertecknas i utlandet måste den vidimeras av Notarius Publicus eller svenska ambassaden eller konsulatet i det landet. Även dödsbodelägarens ID-handling ska vidimeras av Notarius Publicus.
Vid arv av fondandelar och aktier inom Länsförsäkringar Bank måste mottagaren inneha samma produkt hos Länsförsäkringar Bank. Finns inte det så kan mottagaren öppna Fondkonto eller ISK via sin internetbank på Länsförsäkringar Bank. Aktier i aktiedepå går att överföra till annan bank. Är mottagaren inte bankkund måste konto först öppnas via lokalt bankkontor hos Länsförsäkringar Bank, ta kontakt med oss för att boka en tid.
Länsförsäkringar Bank AB
Affärsservice Bank – Bankadmin
Box 22336
250 25 Helsingborg
Du får en bekräftelse när arvskiftet är genomfört.
*Om det finns ett lagakraftvunnet testamente ska det lämnas in i vidimerad kopia. Det är viktigt att samtliga sidor av testamentet är med. Ett testamente vinner laga kraft när det har godkänts av samtliga arvingar enligt den registrerade bouppteckningen eller att det inte har klandrats inom sex månader från delgivning. Om testamentet har godkänts ska vidimerade kopior av alla skriftliga godkännanden skickas in till banken. Om testamentet har delgivits ska vidimerade kopior av alla skriftliga delgivningar istället lämnas in tillsammans med ett så kallat klanderfrihetsbevis. Klanderfrihetsbevis visar att testamentet inte har klandrats inom sexmånadersfristen och ska beställas från den tingsrätt i det område där den avlidne bodde.
**Vidimerad kopia. Vidimering görs genom att annan person bevittnar och intygar att kopian stämmer överens med originalet genom att skriva sin namnteckning, namnförtydligande samt telefonnummer på kopian av originalhandlingen. Om vidimering sker i utlandet ska det göras via Notarius Publicus eller svenska ambassaden eller konsulatet i det landet.
När allt som rör dödsboet är hanterat kommer dödsboet att få årsbesked från banken för de konton som varit aktiva under året. Det kan upplevas som svårt att bli påmind om dödsfallet långt senare, men som bank är vi skyldiga att göra dessa utskick. Sista utskicket görs året efter arvsskiftet är genomfört.
Du kan få juridisk rådgivning och ta hjälp med bouppteckning och arvskiftesdokumentation från vår samarbetspartner LEXLY.
Hittar du inte svaret på din fråga nedan är du välkommen att ringa till oss på 0771-666 555. Vi har öppet alla dagar mellan klockan 7.30 till 22.00.
Kapital- och räntebesked skickas ut när banken får kännedom om dödsfallet. Det kan ta cirka två veckor innan det når dödsboet.
Betalningsuppdrag betalas inom fem bankdagar från att det tagits emot. Bekräftelse på betalningarna skickas till den som sänt in betalningsuppdraget.
Inom fem bankdagar.
Fakturan måste vara ställd till den avlidne eller dödsboet, och kontot måste ha täckning.
Ja, det går bra. Vi ber dig signera utbetalningsavin samt betalningsuppdraget.
Ja, det går bra.
Ja.
Bekräftelse skickas till den som skickat in uppdraget.
En arvskifteshandling är ett skriftligt avtal mellan dödsbodelägare om fördelningen av den avlidnes tillgångar och skulder. Arvskifteshandlingen ska undertecknas av alla dödsbodelägare. Notera att arvskiftet ska lämnas in till banken i original eller i vidimerad kopia.
En arvskifteshandling går att skriva på egen hand då den inte behöver följa någon särskild mall. Vi rekommenderar starkt att du som dödsbodelägare tar hjälp av en jurist för att upprätta en arvskifteshandling. Det är ett bindande avtal och det är viktigt att man känner till sina juridiska rättigheter och skyldigheter vid ett arvskifte.
Arvskifteshandlingen ska inte registreras någonstans, men är viktig att behålla om det någon gång skulle uppstå frågor eller konflikter kring arvet.
Fördelningsblankett Arvskifte ska vara i original och undertecknad av samtliga dödsbodelägare.
Om inte alla har möjlighet att skriva under blanketten ska de lämna fullmakt till någon annan person. Fullmakter ska vara i original.
Ja, om inte alla har möjlighet att skriva under blanketten ska de lämna fullmakt till den som skriver under blanketten. Fullmakten ska vara i original.
Ja, vi rekommenderar att jurist fyller i vår fördelningsblankett för arvskifte.
Om du behöver hjälp med att fylla i blanketten kan du använda vår exempelblankett eller kontakta vår telefonbank på 0771-666 555.
Vi har en genomsnittlig hanteringstid på åtta till tio veckor för arvskifte från att vi tagit emot era handlingar. En exakt tidpunkt för när utbetalning kommer ske kan inte lämnas innan ärendet granskats då alla ärenden ser olika ut. I de fall vi är i behov av komplettering kommer vi i första hand kontakta den person som är angiven som kontakt på fördelningsblanketten
Vidimering görs genom att annan person bevittnar och intygar att kopian stämmer överens med originalet genom att skriva sin namnteckning, namnförtydligande samt telefonnummer på kopian av originalhandlingen.
Om vidimering sker i utlandet ska det göras via Notarius Publicus eller svenska ambassaden eller konsulatet i det landet.
Nej.
I syfte att avveckla ett dödsbo och fördela dödsboets medel behöver Länsförsäkringar Bank behandla efterlevandes och eventuella arvtagares namn, adress, personnummer och kontonummer. Dessa personuppgifter framgår av bland annat dödsfallsintyg, bouppteckning, dödsboanmälan och/eller eventuellt testamente. Vi kan även komma att behandla personuppgifter om företrädare till arvtagarna i boet.