Tillgänglighet på Länsförsäkringar

Vi vill att du ska kunna använda våra digitala tjänster, oavsett vilka förutsättningar du har. Vi vill gärna att du hör av dig till oss om du upplever att våra tjänster är otillgängliga.

Två kvinnor i sällskap med en äldre dam med käpp. En man på kryckor hälsar på den äldre kvinnan. Bredvid dem springer ett litet barn med en käpphäst mot en person i rullstol som pratar med en person i keps. Illustration.

Hur vi uppfyller tillgänglighetskraven

Våra digitala tjänster är utformade i enlighet med kraven i lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Vi vill att våra digitala tjänster ska fungera bra för alla, men är medvetna om att några av dem inte är helt tillgängliga. På följande sidor beskriver vi hur tillgängliga våra tjänster är:

Vårt arbete med tillgänglighet

Vi arbetar aktivt för att våra digitala tjänster ska vara tillgängliga för alla användare, det är ett grundläggande krav i vår design- och utvecklingsprocess. Så här jobbar vi för att förbättra tillgängligheten: 

  • Vi använder automatiska testverktyg.  
  • Vi går igenom webbplatsen och apparna manuellt för att hitta eventuella tillgänglighetsbrister.  
  • Vi genomför användningstester med personer med olika funktionsnedsättningar. 
  • Vår partner Axess Lab genomför oberoende tillgänglighetsgranskningar där vi kontrollerar hur väl vi uppfyller standarderna Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) nivå AA. 
  • Vi håller utbildningar i tillgänglighet för medarbetare som jobbar med design, utveckling, test, redaktionellt innehåll och kundservice. 
  • Vi har ett kompetensutvecklingsforum en gång i månaden, där vi diskuterar aktuella frågor och löser problem som rör tillgänglighet. 
  • Vi har satt upp nyckeltal för tillgänglighet som vi följer upp kvartalsvis. 

Behandling av personuppgifter

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i samband med tillgänglighetsrespons.

Så behandlar vi dina personuppgifter

Tillsynsmyndighet

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter på vår tillgänglighet kan du kontakta:

 Post- och telestyrelsen (PTS)