Sälj- och affärsakademin

Jonas Förberg - Lantbruksrådgivare Försäkring, Malin Vahlqvist - Konsult Försäkringssäljare Liv & Pension, Caroline Ljungqvist - Företagsrådgivare Bank.
Vad betyder Sälj- och affärsakademin i praktiken? Utbildningen sträcker sig över en längre tid och deltagarna har nu genomfört sin första modul. Jonas Förberg, Malin Vahlqvist och Caroline Ljungqvist är tre av våra utesäljare. Här delar de med sig av sina berättelser – om lärdomar, utveckling och inspiration.
Länsförsäkringsgruppen satsar stort på Sälj- och affärsakademin med målet att bygga branschens mest framgångsrika säljkultur. Satsningen stärker vår distributionskraft och rustar oss för framtidens marknadsutmaningar. Genom utbildningen investerar vi i ökad kompetens och ett mer proaktivt arbete mot kund – för att bevara vår ledande position.
Programmet består av flera moduler som genomförs under ett antal dagar. Fokus ligger på att förflytta perspektivet från produkt till kundbehov och att förstå både tydliga och dolda behov. Syftet är att vidareutveckla säljkulturen och affärsmannaskapet i hela gruppen.
Utbildningen bidrar till en starkare egen distributionskraft, fler kundmöten och en bredare affär. Den innehåller även skräddarsydda moment inom affärsmannaskap, säljteknik och ledarskap – allt samlat i en gemensam strategi som stärker säljkulturen inom hela länsförsäkringsgruppen.
Vilka förväntningar hade du på dagarna?
- Jag förväntade mig att få en bättre förståelse för hur vi kan utveckla vårt arbetssätt inom försäljning och kundmöten. Jag hoppades även på att få inspiration, nya verktyg och möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor från andra kontor och affärsområden.
Vad ser du för fördelar med att utbildningen är gemensam med andra länsförsäkringsbolag samt olika affärsområden?
- En stor fördel är att vi får ta del av olika perspektiv och arbetssätt. Vi möter samma utmaningar men löser dem ofta på olika sätt – det skapar lärande och nya idéer. Dessutom stärker det den gemensamma kulturen inom Länsförsäkringar-familjen och ökar förståelsen för hur våra olika affärsområden samverkar för att ge kunden en helhetslösning.
- Malin Vahlqvist - Konsult Försäkringssäljare Liv & Pension.
Vad tar du med dig framåt?
- Att vi är i en förändringsresa som precis har börjat och att man kommer utvecklas längs med vägen samt bidra till LF:s framtid.
Något som var oväntat, bäst eller mest inspirerande?
- Energin och engagemanget som alla bidrog till var både lite oväntat och det bästa. Mycket bra stämning och positiv energi.
- Caroline Ljungqvist - Företagsrådgivare Bank.
Berätta om något som du kommer börja göra nu efter dina första träningsdagar i Jönköping.
- Jag kommer nog försöka mig på att hitta ett bra sätt att visualisera erbjudandet för de kunder jag besöker.
Vad tror du är nyckeln till att vi ska lyckas med att få fler helkunder?
- Här skulle jag säga att samarbetet mellan avdelningarna är det viktigaste, eftersom vi har både bank, försäkring, liv och fastighetsförmedling under samma tak. Detta ger kunderna en väldigt bra och nära kundupplevelse som ingen annan på marknaden kan komma i närheten av.
- Jonas Förberg - Lantbruksrådgivare Försäkring.