34 procent av östgötarna vill förbjuda uthyrning av elsparkcyklar
I en undersökning från Länsförsäkringar Östgöta uppger 34 procent av östgötarna att de vill förbjuda uthyrning av elsparkcyklar. Men åsikterna går isär i olika delar av länet. I Norrköping anser 42 procent att uthyrning bör förbjudas jämfört med 25 procent i Linköping och 37 procent i övriga Östergötland.
Länsförsäkringar Östgötas enkät visar att åsikterna om uthyrning av elsparkcyklar är delade. Samtidigt är det 80 procent som uppger att dom aldrig hyr en elsparkcykel.
- Yngre anser i lägre utsträckning att uthyrning bör förbjudas, säger Helena Hellstén, trafiksäkerhetspecialist, Länsförsäkringar Östgöta. Vi ser också att användningen i Linköping är högre jämfört med Norrköping. Att fler vill förbjuda uthyrningen i Norrköping skulle kunna vara en indikation på att uthyrningen fungerar sämre där, eftersom trafiksituationen i de centrala delarna är mer komplicerad än i Linköping.
Antalet skadade i olyckor med elsparkcyklar ökar. Förra året rapporterades 4 476 olyckor i Sverige jämfört med 3 425 olyckor året innan. Främst är det skallskador, ben- och knäskador, tand- och ansiktsskador och inte minst frakturer på armar och handleder.
- En orsak till den dystra olycksstatistiken är att många inte har koll på reglerna som gäller för elsparkcyklar är desamma som för vanliga cyklar, säger Helena Hellstén. Exempelvis får du inte skjutsa någon och det är inte tillåtet att köra på gångbana eller trottoar.
Enligt statistik från Transportstyrelsen är nästan hälften av de som skadas på elsparkcyklar ungdomar under 25 år. 3 av fyra olyckor är singelolyckor och en tredjedel av olyckorna inträffar under helger.
Läs mer om vilka regler som gäller för elsparkcyklar.