Försenat eller förlorat bagage

Tråkigt att väskan inte kom fram i tid. Blev ditt bagage försenat i mer än åtta timmar på utresan får du ersättning om du har utökat reseskydd i din hemförsäkring.

Anmäl försenat bagage

Du kan enkelt anmäla ditt försenade bagage på vår webbplats, i Mina sidor eller appen. Du kan även ringa till oss och anmäla din skada.

Till skadeanmälan

Tips för en snabbare skadeanmälan

  1. Skriv upp tider

    Notera tiden du kom fram, och vilken tid ditt bagage kom fram.

  2. Försenat bagage på hemresan

    Kontakta resebolaget om ditt bagage blev försenat på hemresan.

  3. Försenat bagage på tjänsteresan

    Vänd dig till din arbetsgivare om ditt bagage blev försenat på tjänsteresan.

  4. Ha ditt kontonummer redo

    Du får din ersättning snabbare om du fyller i ditt kontonummer direkt.

Vilken ersättning kan jag få från hemförsäkringen?

Har du utökat reseskydd i din hemförsäkring får du 1 000 kronor om ditt bagage kommer mer än åtta timmar senare än du till resmålet. Efter 36 timmar får du 1 000 kronor till.

Du har ett extra skydd när du har betalat minst 75 procent av resan med ditt bank- eller betalkort hos oss. Med kortbetalning menar vi också betalning från ditt konto hos oss via antingen internet eller giro.

Om resväskan kommer till resmålet mer än 8 timmar senare än du betalar vi 1 000 kronor per kolli. Efter 36 timmars försening betalar vi ytterligare 1 000 kronor.

Om bagaget är förlorat

Flygbolaget ansvarar normalt för incheckat bagage och du ska i första hand kräva ersättning för förlusten därifrån. Flygbolagens ansvar för förlorat bagage är begränsat och du kan därför också anmäla förlusten till oss.

Har ditt bagage blivit stulet får du ersättning för förlusten. Du betalar en del av kostnaden som självrisk. Beloppet framgår av ditt försäkringsbrev.

Läs mer om dina rättigheter vid försenat eller förlorat bagage