Legitimera dig med BankID

BankiD och Mobilt BankID

Legitimera dig med BankID

BankID är en form av e-legitimation och ett säkert sätt att legitimera sig på internet. Med det kan du bland annat signera uppgifter och göra beställningar hos företag, organisationer och myndigheter.

Du kan även logga in i vår mobilapp och på Mina sidor i datorn. Utöver det kan du bland annat skicka pengar med Swish, deklarera, anmäla vård av sjukt barn, ändra föräldrapenning, adressändra och registrera företag.

BankID är kostnadsfritt och du kan välja:

  • Mobilt BankID för smartphones och surfplattor, som är giltigt i tre år..
  • BankID på fil för datorer, som är giltigt i två år.

Skaffa BankID

Det är enkelt att skaffa BankID och det enda du behöver är ett privatkonto och en säkerhetsdosa.

  1. Logga in på Mina sidor.
  2. Klicka på BankID, som finns på Mina sidors startsida och följ instruktionerna.
  3. Du kan även se filmen och följa instruktionerna.
  4. Skulle du glömma din säkerhetskod kan du skaffa en ny kod på Mina sidor.

Förnya ditt BankID

När giltighetstiden på ditt BankID gått ut, eller om du byter mobiltelefon behöver du bara beställa och ladda ner ett nytt BankID.

Gör på samma sätt som när du skaffar ett BankID, se här ovanför.

Vem kan skaffa BankID?

  • Du kan skaffa BankID från att du fyllt 16 år.
  • Du måste vara skriven i Sverige och finnas med i SPAR med officiella uppgifter. Har du redan ett BankID hos oss och vill förnya det, kan du göra det var du än är skriven.
  • Du kan även ha skyddade personuppgifter.

Läs om SPAR(Statens personadressregister)

Spärra/radera ditt BankID

Om du tror att någon annan har kommit över lösenordet/säkerhetskoden till ditt BankID, ska du spärra ditt BankID direkt. Gör så här:

  1. Logga in på Mina sidor.
  2. Klicka på BankID på startsidan eller i den personliga menyn överst på sidan.
  3. Klicka på Visa/Spärra BankID och följ instruktionerna.