Albin, chef Kundservice Bank

Albin är chef för våra bankmedarbetare som jobba på Kundservice. Hans största ansvar som chef är att inspirera och skapa förutsättningar för sina medarbetare att arbeta mot våra mål och visioner i bolaget.

Albin, chef Kundservice Bank

Vad har du gjort tidigare och vad var det som lockade dig till Länsförsäkringar Bergslagen?

Jag har studerat företagsekonomi på Mälardalens Universitet och har en kandidatexamen i ekonomi. Under min studietid jobbade jag extra på en annan bank, där var LF ett hett samtalsämne. Jag hörde det ryktas om en familjär stämning från både kompisar och kunder.

Jag började på LF Bergslagen 2017 som proaktiv säljare av privatförsäkringar, sedan jobbade jag i Kundforum med både bank och försäkringsärenden. Därefter blev jag privatrådgivare på banken, sedan chef för Banksupporten och numera chef för Kundservice Bank. Så jag har hunnit med en hel del kan man säga!

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Mitt största ansvar som chef är att skapa förutsättningar, inspirera, visa riktningen mot våra mål, men också arbeta med mina medarbetares egna personliga utvecklingsplaner.

Ingen arbetsdag är den andra lik även om arbetsuppgifterna i grund och botten är densamma. Stor del av min dag består av strategiska möten för verksamheten, bolaget, banken och diverse projekt, men också summering/analys av våra resultat och plan framåt. Varje dag så försöker jag alltid se till att ha tid för mina medarbetare det vill säga alltifrån längre medarbetarmöten till mer flexibla digitala avstämningar för dom som inte är på plats. En viktig del av mitt arbete är också att förstå verksamheten och vad som faktiskt händer i våra kundmöten. Så jag försöker regelbundet röra mig omkring och sitta nära mina medarbetares medarbetare vilket jag älskar!

Icons/70px/Quotation-mark-70
Jag känner passion och energi för det vi gör här på LF Bergslagen.
Albin Törnsten, chef Kundservice Bank

Hur ska man vara för att lyckas i din roll?

För att lyckas i rollen som ledare måste man bland annat kunna ta ansvar, vara tydlig, inspirerande och genuint omtänksam över dina medarbetare och våra kunder. Jag känner verkligen passion och energi för det vi gör här på bolaget. Jag är lyhörd för mina medarbetare, målinriktad och har ett visionärsperspektiv. Som ledare är det viktigt med en god kommunikativ förmåga, samt att man lever upp till vår gemensamma värdegrund genom att vara en bra förebild.

Vilka möjligheter till utveckling ser du?

Vilken roll du än har på LF Bergslagen finns det många olika affärer, avdelningar och funktioner att byta till. Även LFAB erbjuder många strategiska och spännande projekt. Jag trivs i min roll just nu men en framtida utmaning skulle kunna vara en likartad position inom ledarskapet.

Känner du balans mellan jobb och fritid?

Ja, nu gör jag det men det har jag behövt träna på eftersom jobbet är så kul. Jag har fått bra stöd av min chef, andra chefer och kollegor. Erfarenheten kommer med tiden.

Namn: Albin Törnsten
Arbetar som: Chef Kundservice Bank
Fritidsintresse: Träning och målning för stunden (abstrakt spackel)
Hjärtefråga: Rättvisa, mångfald, allas lika rätt och vår miljö

Det är lätt att tro att alla som jobbar på Länsförsäkringar jobbar med försäkringar. Så är verkligen inte fallet. Vi är försäkringsbolag, bank och fastighetsförmedling. Därför finns det en uppsjö av olika yrken här hos oss.  Vårt uppdrag är att tillsammans skapa en tryggare vardag och en framtid fylld av möjligheter för våra kunder och alla som lever och verkar här i Västmanland- och Örebro län. Alla våra olika roller, arbetsuppgifter och uppdrag bidrar på olika sätt till just det.

124 möjligheter