Larm

Tryggare hem. För all tid.

Hemlarm för ett tryggare hem

Ditt hem ska vara den tryggaste platsen för dig och din familj. Vare sig du är hemma eller borta. Därför erbjuder vi ett uppkopplat hemlarm till ett oslagbart pris. Ett komplett larmsystem för dig som vill ha ett smart och smidigt hemlarm som skyddar mot både inbrott, brand och vattenskador. Du styr ditt larm med vår larmapp som även skickar notiser när något händer.

  • Larm från 289 kronor (rekommenderat pris 429 kronor i månaden). 289 kronor i månaden om du även har eller tecknar vår hemförsäkring. Dessutom får du 15 % rabatt på din hemförsäkring.
  • Installation från 1495 kronor (rekommenderat pris 2995 kronor).
  • Fria rökdetektorer enligt vår rekommendation (1 per våningsplan).
  • En vattendetektor.
  • Fria utryckningar dygnet runt.
  • Förmånligt erbjudande på bolån om du samtidigt flyttar ditt bolån till oss.

För dig i före detta Älvsborgs län

Erbjudandet gäller för dig som bor i vårt område, före detta Älvsborgs län*.

*Kommuner: Ale, Alingsås, Bengtsfors, Bollebygd, Borås, Dals-Ed, Färgelanda, Herrljunga, Lerum, Lilla Edet, Mark, Mellerud, Svenljunga, Trollhättan, Tranemo, Ulricehamn, Vårgårda, Vänersborg och Åmål.

 

Det här ingår i vårt larm

  1. Uppkopplat larmpaket

    Larmpaket med inbrottslarm, brandlarm och vattenlarm. Larmet är uppkopplat mot larmcentral dygnet runt. Här ser du vilka enheter som ingår i hemlarmet

  2. Fria utryckningar

    Om det sker en skada eller ett tillbud i ditt hem ingår fria utryckningar.

  3. Billigare hemförsäkring

    15% rabatt på din hemförsäkring om du har både larm och hemförsäkring hos oss på Länsförsäkringar Älvsborg. Dessutom ingår självriskeliminering vid inbrott eller larm en gång per år om du har både vårt larm och vår hemförsäkring.

Fördelen med larm från ett kundägt bolag

Våra kunder äger oss. Det innebär att när det går bra för våra kunder så går det bra för oss som bolag. Vi har inga aktieägare som kräver vinst, utan det som blir över kan vi ge tillbaka i form av återbäring och investeringar i lokalsamhället. Läs mer här

Frågor och svar

Din faktura kommer i Kivra, som e-faktura eller via epost. Vi kan också erbjuda autogiro som betalningsalternativ.

Du har fria väktarutryckningar för din trygghet. Vid en utryckning kommer väktaren hem till dig för att återställa din trygghet och för att undvika att en eventuell skada i ditt hem förvärras.

Har du av misstag utlöst larmet och en väktare är på väg, kan du återkalla väktaren genom att ringa till oss på 020-211 900 (om du befinner dig i utlandet: +46 33-211 900).

Alla batteridrivna tillbehör utför regelbundet test av batteristatus. När batterikapaciteten börjar ta slut, indikeras detta på manöverpanelens varningssymbol. När en indikation om lågt batteri visas, bör dessa bytas snarast.

Du kan beställa nya batterier genom att kontakta oss på 010-494 79 00.

  1. Att öppna en larmdetektor utlöser sabotagelarm. Kontakta därför larmcentralen på telefonnummer 020–211 900 innan batteribyte sker.
  2. Öppna detektorn eller manöverpanelens kapsling. Se beskrivning nedan.
  3. Ta ur detektorns batterier.
  4. Vänta minst 10 sekunder innan nya batterier installeras. Var noga med att använda batteri av god kvalitet och rätt typ.
  5. Stäng detektorns kapsling och testa dess funktion. Rörelsedetektorer testas genom att man rör sig framför denna inom 10 minuter efter man stängt kapslingen. Detta indikeras med rött ljus på detektorn. Magnetkontakter testas genom att öppna dörren, detta indikeras med rött ljus på detektorn.

Läs mer om vad som gäller just din enhet här

Larmet går när någon larmprodukt aktiveras, till exempel när brandvarnaren registrerar rök, när en dörr öppnas eller när någon passerar en rörelsedetektor.

Larmet programmeras oftast för passage, det vill säga att du ska kunna aktivera larmet men sedan gå in/ut genom dörren, innan larmet larmar. Hur detta ska ske och vilka produkter som ska vara fördröjda anpassas efter din bostad av installatören på plats.

Så snabbt som det är möjligt! Om ditt larm går till utryckning av väktare så får väktaren informationen omedelbart. Men hur lång tid det tar därefter skiftar beroende på många variabler: Ort, tid på dygnet och året, väderlek, belastning och så vidare.

Är det bråttom och akut – ring 112.

Nej, vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag som utgår nära dig. På många orter samarbetar vi dessutom med fler än ett väktarbolag, vilket förbättrar servicen. Alla väktare är utbildade enligt Länsstyrelsens och Rikspolisstyrelsens utfärdade regler och föreskrifter och är auktoriserade av Länsstyrelsen.

När larmet går sker flera saker samtidigt:

  • Du hör att larmet går (om du är hemma)
  • Larmcentralen får in larmet
  • Om du använder larm-appen får du en notis via denna

Du har lämnat in en kontaktlista till oss som blir den ringlista vi följer. När larmet går ringer vi till person ett på listan. Svarar inte denne ringer vi person två och så vidare. Får vi inte tag på någon i listan så sänder vi ut en väktare till bostaden.

Om du råkat aktivera larmet av misstag kan du enkelt avlarma och då får larmpersonalen även denna information. I de flesta fall hinner larmpersonalen ringa upp dig, annars se punkten ”Vad är behörig avlarmning” ovan.

När du svarar behöver du kunna verifiera att du är du. Du verifierar vem du är med hjälp av en kod, koderna är personliga. Vi stämmer av med dig för att säkerställa att du mår bra. Du kan i samtalet med oss begära att få ut en väktare, till exempel om du inte är hemma eller i de fall du faktiskt behöver hjälp.

En behörig avlarmning är när larmet gått men direkt larmats av med kod eller larmbricka. När en behörig avlarmning sker meddelas du med ett sms. Skulle du få ett sms om behörig avlarmning men misstänker att något inte stämmer kan du alltid ringa upp larmcentralen.

Frågor? Hör av dig till kundservice så berättar vi mer!

Centralapparaten har ett backup-batteri som ska kunna driva larmet i upp till 24 timmar. Det sitter även en GSM-modul med ett SIM-kort i centralapparaten, så om bredbandet gå ner så går den över på GSM. Har du inget strömavbrott hemma bör strömtillförseln till din centralapparat kontrolleras.

Larm från Länsförsäkringar

När du köper larm från Länsförsäkringar Älvsborg ingår en centralapparat, en manöverpanel, en kamera med IR-sensor (Camir), en magnetkontakt, en vattendetektor och fria rökdetektorer (1 per våningplan enligt vår rekommendation). Larmet är uppkopplat mot vår egen larmcentral.

Se alla våra produkter

Hantera larmet via vår larmapp

Ja, jag vill ha en offert!

Ja, jag vill ha en offert!