Tillgänglighet för Mina sidor på LF.se

På den här sidan finns information om den digitala tillgängligheten på de inloggade sidorna på LF:se

Om innehållet på Mina sidor

"Mina sidor" är Länsförsäkringars inloggade tjänst där du som kund kan hantera försäkringar, bankärenden, pension och skadeanmälningar.

Kontakt

Har du upptäckt brister i tillgängligheten? Vi vill gärna ha dina synpunkter så att vi kan förbättra oss. Skicka dina synpunkter med e-post till: tillganglighet@lansforsakringar.se  

Observera att den här e-postadressen endast är till för att rapportera brister i våra digitala tjänster enligt Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. För övriga frågor, besök vår sida för kundservice . 

Kända brister på mina sidor

Våra webbsidor uppfyller till största delen tillgänglighetskraven, men följande innehåll och funktioner fungerar i dagsläget inte optimalt: 

För dig med synnedsättning  

  • Att förstora textstorlek i webbläsaren fungerar inte optimalt.  
  • Länktexter är inte alltid beskrivande. 
  • Vissa äldre sidor fungerar inte optimalt med skärmläsare. 
  • Fokusordningen är inte alltid konsekvent och logisk. 
  • På vissa sidor är det inte tillräcklig kontrast mellan texten och bakgrunden.
  • Vissa PDF-dokument saknar stöd för skärmläsare.

För dig med nedsatt färgseende  

  • Vissa hjälptexter markeras med enbart röd färg och kan vara svåra att uppfatta.  

För dig med hörselnedsättning  

  • Inga kända tillgänglighetsbrister just nu. 

För dig med motoriska svårigheter 

  • Vissa tryckytor är något små. 
  • Vid tangentbordsnavigering så syns inte alltid fokusmarkören för alla objekt. 
  • Stöd för tangentbordsnavigering saknas för vissa PDF-dokument.

För dig med särskilda språkbehov 

  • Länktexter är inte alltid beskrivande.

Vår standard för tillgänglighet

Webbplatsen och apparna är utformade i enlighet med Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) nivå AA samt den europeiska standarden EN 301549. 

Bedömning av tillgänglighet

Bedömningar genomförs med följande verktyg och metod: 

  • Automatiserade verktyg, till exempel Axe. 
  • Manuell granskning av teknisk tillgänglighet genomförd av certifierade tillgänglighetsexperter. 
  • Användningstester med personer som själva har funktionsnedsättningar.
  • Hjälpmedelstester med bland annat skärmläsare (NVDA på Windows, VoiceOver på iOS och Mac OS samt TalkBack på Android), tangentbord och andra hjälpmedel.
  • Årliga genomlysningar samt tester i samband med större uppdateringar. 

Tillgänglighetsgenomlysning

Den senaste tillgänglighetsgenomlysningen slutfördes den 30 juni 2025 av LF och Axess Lab.

Behandling av personuppgifter

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i samband med tillgänglighetsrespons.

Så behandlar vi dina personuppgifter

Tillsynsmyndighet

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar din tillgänglighetsfeedback kan du:

Post- och telestyrelsen (PTS)