Kontakt med oss på distans eller fysiskt

Denna information riktar sig till dig som har besökt något av våra lokala kontor eller haft kontakt med oss på annat sätt, till exempel via telefon, chatt, e-post eller videomöte. ​Här nedanför hittar du information om våra behandlingar av dina personuppgifter i just dessa situationer.

Man sitter framför dator som har en LF-logga.

Säkerhetsändamål

​Vi behandlar dina personuppgifter för att skydda oss, dig och alla våra kunder mot ​olika typer av brott som till exempel inbrott, skadegörelse, hot samt för att förhindra obehörig tillgång till våra lokaler. Klicka på varje behandling nedan för mer information.

Informationen​ gäller följande adresser. Vilka utrymmen vi bevakar med kamera framgår av skyltar i våra lokaler: 

  • Valhallavägen 215, Stockholm
  • Humlegårdsgatan 20, Stockholm
  • Stora Brogatan 7, Norrtälje
  • Tegeluddsvägen 11-13, Stockholm 

Ändamålsbeskrivning ​​

Vi bevakar våra lokaler med hjälp av kameror för att förebygga, förhindra och kunna beivra brott. ​

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Vilka utrymmen som vi bevakar med kamera framgår av skyltar i våra lokaler. När du befinner dig i utrymmen i våra lokaler som är kamerabevakade behandlar vi de bilder av dig som kamerorna fångar.

I vissa utrymmen spelar vi också in de ljud som förekommer i lokalen, vilket framgår av skyltar i dessa lokaler.

Vi tar del av bild- och ljudmaterial först om det har inträffat en incident.

Vi lämnar ut bild- och ljudmaterial till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott.

Laglig grund och dina rättigheter

Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att förebygga och förhindra brott i våra lokaler och mot vår personal eller våra besökare samt för att kunna överlämna inspelat material till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott.

I de fall kamerorna fångar uppgifter om lagöverträdelser är vår behandling av dessa uppgifter nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras.

Dina rättigheter enligt GDPR

​Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar inspelat bild- och ljudmaterial i 14 dagar. För Tegeluddsvägen 11-13 sparar vi bildmaterialet i sju dagar.

Personuppgiftsansvar, mottagare och biträden

Länsförsäkringar Stockholm är personuppgiftsansvarig för behandlingen på Valhallavägen, Humlegårdsgatan och Stora Brogatan. Länsförsäkringar AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen på Tegeluddsvägen.

Länsförsäkringar Stockholm lämnar ut bild- och ljudmaterial till det bevakningsföretag som anlitas som personuppgiftsbiträde.

Länsförsäkringar AB anlitar en kameraleverantör som personuppgiftsbiträde. Biträdet har möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemet.

Vid misstanke om brott lämnas bild- och ljudmaterial ut till brottsbekämpande myndigheter.

Då Länsförsäkringar AB är personuppgiftsansvarig lämnas bildmaterial ut till berört bolag inom Länsförsäkringar AB-koncernen vid misstanke om brott, som i sin tur lämnar ut materialet till brottsbekämpande myndigheter.

Informationen gäller följande lokaler:

  • Valhallavägen 215, Stockholm
  • Humlegårdsgatan 20, Stockholm
  • Stora Brogatan 7, Norrtälje

Ändamålsbeskrivning

När du besöker oss behandlar vi uppgifter om dig för att administrera ditt besök samt för att av säkerhetsskäl veta vilka som befinner sig i våra lokaler och kunna beivra brott.  

Vilka uppgifter behandlas och hur?

När du besöker oss ber vi dig att i vårt besökssystem skriva in ditt namn, telefonnummer, vilket företag du representerar och vem hos oss du ska träffa. När du har gjort det får den som du ska träffa ett meddelande om att du har kommit. Du får, i förekommande fall, ett meddelande om bekräftelse på att den som du ska träffa är på väg för att möta dig. 

Vid behov får du också ett inpasseringskort. Med hjälp av det registreras vilka dörrar du passerar i våra lokaler.​

Registrerade personuppgifter kan komma att behandlas vid incidenter, till exempel för att ta fram en utrymningslista vid brand, eller för att kunna göra en polisanmälan vid misstanke om brott.

Laglig grund och dina rättigheter

Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att administrera ditt besök och eventuell parkering samt för att av säkerhetsskäl veta vilka som befinner sig i våra lokaler i händelse av incidenter, till exempel brand.

I de fall vi behandlar uppgifter om lagöverträdelser är vår behandling av dessa uppgifter nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras.​

I de fall vi lämnar ut uppgifter till myndigheter på begäran från dem är det nödvändigt för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt bestämmelser om förundersökning och tillsyn.

Dina rättigheter enligt GDPR

Hur länge sparar vi dina uppgifter?

De personuppgifter som behandlas i samband med besök sparas i 1 dag från dagen för besöket. 

Personuppgiftsansvar, mottagare och biträden

Länsförsäkringar Stockholm är personuppgiftsansvarig för behandlingen. Vi anlitar personuppgiftsbiträden som tillhandahåller besökssystemet. Biträdet har möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemet.

I samband med incidenter i våra lokaler kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till räddningstjänsten.I samband med en polisanmälan eller pågående förundersökning eller tillsyn kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter. 

 

Informationen gäller Länsförsäkringar AB:s lokaler på Tegeluddsvägen i Stockholm.​

Ändamålsbeskrivning

När du besöker oss behandlar vi uppgifter om dig för att administrera ditt besök och eventuell parkering samt för att av säkerhetsskäl veta vilka som befinner sig i våra lokaler och kunna beivra brott.  

Vilka uppgifter behandlas och hur?

När du besöker oss ber vi dig att i vårt besökssystem skriva in ditt namn, telefonnummer, vilket företag du representerar och vem hos oss du ska träffa. När du har gjort det får den som du ska träffa ett meddelande om att du har kommit. Du får, i förekommande fall, ett meddelande om bekräftelse på att den som du ska träffa är på väg för att möta dig. 

Vid behov får du också ett inpasseringskort. Med hjälp av det registreras vilka dörrar du passerar i våra lokaler.

Registrerade personuppgifter kan komma att behandlas vid incidenter, till exempel för att ta fram en utrymningslista vid brand, eller för att kunna göra en polisanmälan vid misstanke om brott.​

Om du vill parkera på någon av våra parkeringsplatser registrerar vi registreringsnumret på det fordon som du parkerat för att du ska ha rätt att parkera där. 

Laglig grund och dina rättigheter

Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att administrera ditt besök och eventuell parkering samt för att av säkerhetsskäl veta vilka som befinner sig i våra lokaler i händelse av incidenter, till exempel brand.

I de fall vi behandlar uppgifter om lagöverträdelser är vår behandling av dessa uppgifter nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras.​

I de fall vi lämnar ut uppgifter till myndigheter på begäran från dem är det nödvändigt för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt bestämmelser om förundersökning och tillsyn.

Dina rättigheter enligt GDPR

​Hur länge sparar vi dina uppgifter?

De personuppgifter som behandlas i samband med besök sparas i 30 dagar från dagen för besöket. 

Personuppgiftsansvar, mottagare och biträden

Länsförsäkringar AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen.

Vi anlitar personuppgiftsbiträden som tillhandahåller besökssystemet samt kortsystem för inpassering och underhåll av kortsystem för inpassering. Biträdena har möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen.

I samband med incidenter i våra lokaler kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till räddningstjänsten.

I samband med en polisanmälan eller pågående förundersökning eller tillsyn kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter. 

 

Ändamålsbeskrivning

Vi behandlar personuppgifter genom inspelning och lagring av telefonsamtal, digitala kundmöten och chattkonversationer samt genom lagring av e-postkonversationer (interaktioner) för din och vår trygghet i händelse av hot mot medarbetare, för att motverka bedrägerier samt för spårbarhet kring vad vi kommit överens om.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Vi behandlar de kontaktuppgifter som krävs för att interaktionen ska kunna upprättas som telefonnummer, e-postadress eller namn för chatt. I det fall du legitimerat dig digitalt behandlar vi även ditt namn och personnummer. Vi behandlar också de personuppgifter som förekommer i ditt möte med oss, detta kan inkludera känsliga personuppgifter och uppgifter om lagöverträdelser.

Interaktionen sparas som en ljud- eller dokumentfil i vårt inspelningssystem med uppgift om din kontaktuppgift, tid och datum för interaktionen, interaktionskanal, vilken medarbetare som hanterade interaktionen samt ärendetyp.

Uppgifterna används sedan som underlag för utredning av eventuella hot och oegentligheter samt spårbarhet för dokumentation. Underlaget kan i förekommande fall även ingå i en eventuell polisanmälan.​

Laglig grund och dina rättigheter

Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna skydda oss och vår personal anmäla hot till brottsbekämpande myndigheter samt för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras.     

Personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.

Känsliga personuppgifter och uppgifter om lagöverträdelser behandlas för att det är nödvändigt för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. 

Dina rättigheter enligt GDPR

​Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar uppgifterna för dessa ändamål i 30 dagar om de inte leder till en vidare utredning och därefter eventuell polisanmälan. Om utredning är nödvändig och eventuell polisanmälan sker sparar vi uppgifterna så länge de behövs för att kunna hantera våra rättsliga anspråk. 

Personuppgiftsanvar, mottagare och biträden

Om interaktionen rör banktjänster är Länsförsäkringar Bank AB personuppgiftsansvarig för behandlingen. Gäller interaktionen pensions- eller livförsäkring är antingen Länsförsäkringar Fondliv Försäkrings AB, Länsförsäkringar Grupplivförsäkrings AB eller Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB personuppgiftsansvarig beroende på vilket av bolagen som är försäkringsgivare. Vilket bolag som är försäkringsgivare framgår av dina försäkringshandlingar. För andra ärenden är Länsförsäkringar Stockholm personuppgiftsansvarig.

Vi använder oss av ett biträde för tillhandahållande av systemstöd för inspelning och lagring av interaktionerna. Personuppgiftsbiträdet har då möjlighet att ta del av filerna och uppgifterna.

Vi kan komma att lämna ut filer tillsammans med kompletterande uppgifter som tidpunkt, omständigheter och deltagare i mötet till brottsbekämpande myndigheter vid anmälan om misstanke om brott.

Kvalitets- och utbildningssyfte

Vi behandlar dina personuppgifter för att säkerställa och ständigt förbättra kvaliteten i vår service och bemötande. Klicka på varje behandling nedan för mer information.

Ändamålsbeskrivning

Vi behandlar personuppgifter genom inspelning och lagring av telefonsamtal, digitala kundmöten och chattkonversationer samt genom lagring av e-postkonversationer (interaktioner) för att förbättra kvaliteten i våra interaktioner samt följa upp och utbilda vår personal i syfte att förbättra vår service. ​ ​

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Vi behandlar de kontaktuppgifter som krävs för att interaktionen ska kunna upprättas som telefonnummer, e-postadress eller namn för chatt. I det fall du legitimerat dig digitalt behandlar vi även ditt namn och personnummer. Vi behandlar också de personuppgifter som förekommer i ditt möte med oss, detta kan inkludera känsliga personuppgifter.

Interaktionen sparas som en ljud- eller dokumentfil i vårt inspelningssystem med uppgift om din kontaktuppgift, tid och datum för interaktionen, interaktionskanal, vilken medarbetare som hanterade interaktionen samt ärendetyp.

Vid uppföljning i kvalitetssyfte och utbildning av våra medarbetare väljs slumpmässiga filer ut för granskning av medarbetaren och dennes coach för att diskutera möjliga förbättringsåtgärder. ​

Laglig grund och dina rättigheter

Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning eller för vissa interaktioner på ett samtycke. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna spela in och spara interaktioner för att säkra kvaliteten i interaktionerna, följa upp och utbilda vår personal i syfte att förbättra vår service.

Om du inte vill att inspelningen av ditt samtal ska användas för detta ändamål kan du invända mot det genom knappval och vid digitalt kundmöte. Du kan också välja att inte ge ditt samtycke för detta i de fall samtycke är den lagliga grund vi stödjer behandlingen på.

Personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.

Känsliga personuppgifter behandlas med stöd av ditt samtycke.

Dina rättigheter enligt GDPR

​Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar uppgifterna för detta ändamål i 30 dagar.

Personuppgiftsanvar, mottagare och biträden

Om interaktionen rör banktjänster är Länsförsäkringar Bank AB personuppgiftsansvarig för behandlingen. Gäller interaktionen pensions-, kapital- eller livförsäkring är antingen Länsförsäkringar Fondliv Försäkrings AB, Länsförsäkringar Grupplivförsäkrings AB eller Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB personuppgiftsansvarig beroende på vilket av bolagen som är försäkringsgivare. För andra ärenden är Länsförsäkringar Stockholm personuppgiftsansvarig.

​Vi använder oss av ett biträde för tillhandahållande av systemstöd för inspelning och lagring av interaktionerna. Personuppgiftsbiträdet har då möjlighet att ta del av filerna och uppgifterna. 

Ändamålsbeskrivning

Vi behandlar dina personuppgifter för att följa upp hur nöjd du är med hur vi har hanterat ett ärende och för att kontakta dig om du uppgett att du inte var nöjd i syfte att löpande förbättra vår verksamhet.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Efter att du har varit i kontakt med oss i någon form av ärende använder vi dina kontaktuppgifter för att ringa upp dig eller skicka ett e-post eller textmeddelande till dig för att fråga hur nöjd du är med hur vi har hanterat ditt ärende och om du skulle rekommendera oss till dina vänner och bekanta. Du får även möjlighet att lämna ytterligare synpunkter genom att tala in ett meddelande på telefon eller skriva i en enkät.

Om du väljer att svara på våra frågor sparar vi din återkoppling i anslutning till ditt ärende och den medarbetare som hanterade det tillsammans med ett unikt svars-ID samt i det fall vi har ett kundförhållande även ditt kundnummer för uppföljning. Om du uppgett att du är mycket missnöjd kan det hända att vi kontaktar dig för att se om vi kan göra något mer för att göra dig nöjd och för att bättre förstå för vad du är missnöjd med.

Vi sammanställer all återkoppling till statistik för att mäta kundnöjdheten i olika situationer.​

Laglig grund och dina rättigheter​

Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna följa upp hur nöjda våra kunder och andra intressenter är med vår service och våra tjänster för att löpande förbättra vår verksamhet utifrån denna återkoppling.

Behandlingen sker för direkt marknadsföring. 

Dina rättigheter enligt GDPR

Enligt marknadsföringslagen har du rätt att motsätta dig förfrågningar om att delta i kundundersökningar då dessa utgör direkt marknadsföring. Det kan du göra i inloggat läge på Mina sidor, genom att kontakta vår kundservice eller genom att följa instruktionerna i våra förfrågningar. 

​Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar uppgifterna om din återkoppling i 18 månader. Om du har lämnat synpunkter utöver att svara på våra standardfrågor raderar vi dem efter tolv månader.

​Personuppgiftsanvar, mottagare och biträden

Det bolag inom länsförsäkringsgruppen som efterfrågar din återkoppling är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifterna. Vilket bolag som står bakom förfrågan framgår av kontakten.

Vi anlitar ett personuppgiftsbiträde för behandlingarna att skicka ut förfrågan om din återkoppling, samla in dina svar och sammanställa svaren till statistik. Biträdet får då del av dina kontaktuppgifter och den återkoppling du ger.