Vad kan vi hjälpa dig med?

Se din boendekostnad

Bostadstyp

Våra räntor för bottenlån

  • 3 mån 2,00 %
  • 1 år 2,01 %
  • 2 år 2,03 %
  • 3 år 2,05 %
  • 4 år 2,33 %
  • 5 år 2,45 %
  • 7 år 2,98 %
  • 10 år 3,40 %

Senast ändrad 2016-06-22

Räkna & köp bilförsäkring

Exempel ABC123
För att ge dig rätt pris behöver vi ditt person- eller organisationsnummer
  • I vår bilförsäkring ingår allriskskydd
  • Service och verkstäder nära dig
  • Samla mer så får du rabatt

Buffert

En reserv för oförutsedda händelser

Hur stor bufferten bör vara varierar beroende på familjesituation och boende, men en tumregel kan vara att få ihop ungefär en till två månadslöner.

Målsparande

En frihet i vardagen att göra eller köpa vad man vill

Ett målsparande kan vara till något specifikt som en långresa eller något man gärna vill köpa. Målsparandet är långsiktigt och det finns ingen tumregel för hur stort det bör vara.

Pension

Pengar att leva av när du inte längre jobbar

Pension är en del av din lön som du avstår från så att du kan leva av den när du inte längre arbetar. Ju tidigare du börjar spara desto lägre belopp behöver du spara varje månad för att skillnaden mellan lön och pension inte ska bli så stor.

Byt till banken med Sveriges mest nöjda kunder

Vi har även en av Sveriges bästa bankappar. Fyll i ett kort formulär så hör vi av oss till dig och hjälper dig byta bank.

Vill du prata med oss direkt? Vi har kontor nära dig och hjälper dig gärna hitta en lösning som passar dig och dina behov.

  • Prisbelönt internetbank och mobilapp
  • Vi är en kundägd bank
  • Samla mer så får du rabatt

Gör din skadeanmälan

Mer information om skadeanmälan

  • Rädda, larma, släck - ring 112 om det är risk för liv
  • Begränsa skadan så mycket som möjligt
  • Polisanmäl alltid brott

Nyheter

Visa alla

Vanliga frågor & svar

  • Just nu gör vi, med hjälp av Bright Relation AB, kundundersökningar för att få hjälp med att förbättra oss. Vi hoppas att du vill avsätta de två minuter det tar att svara på enkäten.

    Till dig som kontaktat oss för rådgivning via telefon, ringer vi upp via ett automatiserat telefonsamtal. En röst förklarar för dig vad syftet är, och genom knapptryckningar på din telefon svarar du på enkäteten. Du har även möjlighet att lämna en kommentar.

    Frågor och funderingar
    Har du frågor om enkäten är du varmt välkommen att kontakta oss på 0155-48 40 00 eller Bright Relation på telefon 08-646 14 50 alternativt besöka deras webbplats www.brightrelation.com

  • Var extra uppmärksam på falska meddelanden på Facebook. Just nu pågår försök till bedrägerier via Facebook där du blir kontaktad på Messenger från någon på din vänlista.

    Ge aldrig ut personliga inloggningsuppgifter eller koder till din säkerhetsdosa eller internetbank. Koderna kan användas av bedragaren för att logga in och ta ut ett mobilt BankID i ditt namn. Därefter kan bedragaren till exempel registrera en ny swishanslutning och/eller genomföra betalningar/överföringar. Din säkerhetsdosa är personlig och kan endast användas kopplat till ditt personnummer.

  • Du kan stänga av blip-funktionen genom att gå in i Internetbanken, under kortfliken går du till menyn Inställningar, Kontrollera att du är på rätt kort, om du har fler kort aktiva. Efter att du stängt av funktionen behöver du göra ett vanligt kortköp eller uttag med chip och pinkod för att ändringen ska slå igenom.

  • Beloppet du ska amortera beräknas på din totala skuld i din bostad och gäller för dig som tar ett nytt bolån eller utökar dina befintliga bolån.

    • Om belåningsgraden är över 70 % av värdet på din bostad måste du amortera 2 % per år på den totala skulden.
    • Om belåningsgraden är mellan 50-70 % måste du amortera 1 % per år på din totala skuld.
    • Om belåningsgraden är 50 % eller lägre finns inget lagkrav att amortera men vi rekommenderar alltid att du amorterar.
    • Om du utökar dina befintliga lån med ett så kallat tilläggslån, ska du amortera enligt de nya amorteringskraven, eller maximalt inom 10 år.
  • Du får ersättning från din hemförsäkring om du inte hinner med ditt flyg eller tåg på grund av exempelvis hastigt uppkommet oväder, trafikolycka, flygstrejk eller andra oförutsägbara händelser under din resa från Norden eller hemresa till Norden.

    Om du får besked (via media eller resebolaget) innan avresan från bostaden om att det finns risk för inställda flyg eller tåg på grund av snöstorm eller strejk får du inte ersättning från din hemförsäkring. Då måste du kontakta ditt resebolag för att se status på flyg- eller tågresan.d

    Mer ersättning med tilläggsförsäkring Utökat reseskydd

    Har du utökat reseskydd som tillägg i din hemförsäkring kan du få ersättning för förseningar på resan.

    • Har du påbörjat resan och flyget blir inställt eller försenat mer än åtta timmar får du 1 000 kronor. Blir du försenad mer än 36 timmar får du 2 000 kronor till. Högsta ersättningen är 3 000 kronor per person.
    • Du får 1 000 kronor om ditt bagage är försenat till resmålet mer än åtta timmar, efter 36 timmar får du 1 000 kronor till.
    • Du får ersättning om du måste avbeställa din resa på grund av akut sjukdom eller olycksfall. Om du avbokar resan på grund av andra orsaker får du ingen ersättning.

    Mer om ditt reseskydd

    Hur gäller det extra försäkringsskyddet för bank- och betalkortet?

    Det gäller när du har betalat minst 75 procent av resan med ditt bank- eller betalkort. Ersättningarna är samma som om du har utökat reseskydd.  Du har också möjlighet att reklamera kortköpet.

    Hur reklamerar jag ett kortköp?

Till frågor och svar

Kontakta oss