Om vi inte är överens
Länsförsäkringar ägs av våra kunder och för oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut. Vi är naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra. Om du inte är överens finns det olika vägar att gå.
If we do not agree
1. Omprövning
Upplever du att vi inte lyssnat på dina synpunkter eller inte är nöjd med beslutet, kan du begära en ny prövning av skaderegleringsteamet tillsammans med handläggarens chef. Vänd dig till din handläggare för att få hjälp med detta.
2. Begär prövning i intern nämnd
Om du har fått ditt ärende omprövat och fortfarande anser att beslutet är felaktigt kan du i vissa särskilda fall få ditt ärende prövat i vår interna Överprövningsnämnd. Nämnden tar upp ärenden där bolaget kan ha agerat felaktigt eller försumligt, särskilt komplexa ärenden och ärenden där det inte finns tydlig praxis på området. För att du ska ha möjlighet att få ditt ärende prövat i nämnden behöver du inkomma med din begäran inom 6 månader efter att omprövningsbeslutet tagits.
För att nämnden ska kunna ta ställning till om ditt ärende ska tas upp till prövning behöver du inkomma med följande uppgifter:
- Vilket beslut du vill att nämnden ska pröva (om ärendet avser en anmäl skada - ange skadenummer).
- Hur du vill att beslutet ska ändras.
- Varför du tycker beslutet är felaktigt. Beskriv skälen för din begäran och skicka med eventuella handlingar som du grundar begäran på, t.ex. intyg, utlåtande från fackman eller vittnesuppgifter. Om du har handlingar som inte tidigare är ingivna i ärendet, ska du skicka med dessa som bilagor. Se till att ha kopior på alla handlingar du skickar in.
Begäran ska skickas in till din handläggare via meddelande på Mina sidor eller via e-post till klagomal.uppsala@lansforsakringar.se
Ange "Nämndprövning" i ämnesfältet. Du kan också skicka din begäran i brev till Länsförsäkringar Uppsala, Överprövningsnämnden, Box 2141, 750 02 Uppsala
Prövningen är kostnadsfri för dig.
Klagomålsansvarig LF Uppsala
Om du har frågor angående vår klagomålshantering är du välkommen att kontakta Ludvig Bosk som är klagomålsansvarig för LF Uppsala. Du når honom på klagomal.uppsala@lansforsakringar.se eller via brev till Länsförsäkringar Uppsala, Överprövningsnämnden, Box 2141, 750 02 Uppsala. Vi ber dig att inte mejla innehåll med känsliga uppgifter.
Bankärenden
Länsförsäkringar Bank har en centralt klagomålsansvarig som handlägger bankklagomål om du som kund inte är nöjd med vårt lokala slutliga beslut. Så här kontaktar du bankens klagomålsansvarig:
- klagomalsansvarig.bank@lansforsakringar.se eller brev Länsförsäkringar Bank, klagomålsansvarig, Box 22336, 250 25 Helsingborg
Om du fortfarande inte är nöjd avgör typen av ärende hur du går vidare
- Trafikskadeärenden
Om du har du frågor som gäller trafikskadeersättning för personskador kan du istället få ärendet prövat i Trafikskadenämnden, www.trafikskadenamnden.se, 08-522 787 00. Prövningen är kostnadsfri för dig. - Medicinska ärenden
Vid medicinska tvistefrågor kan du vända dig till Personförsäkringsnämnden. www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig. - Rättsskyddsärenden
Tvister angåender rättsskydd kan i vissa fall prövas av Nämnden för Rättsskyddsfrågor, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig. - Övriga ärenden
Vid tvist i bank- eller försäkringsfrågor har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller 08-508 860 00. Besöksadress är Kungsholmstorg 5. En anmälan till till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Domstol
Du kan även vända dig till domstol för att få ditt ärende prövat. Har du en rättsskyddsförsäkring – som bland annat ingår i hemförsäkringen – kan vi oftast ersätta dina ombudskostnader. Du betalar då enbart självrisken.
Rådgivning i försäkringsfrågor
Vill du ha kostnadsfri rådgivning finns oberoende organisationer som kan ge råd och tips.
Försäkringsfrågor
Konsumenternas försäkringsbyrå är en opartisk och i förhållande till försäkringsbolagen fristående rådgivningsbyrå som kostnadsfritt kan ge råd och upplysningar vid bland annat inträffad skada, 0200 - 22 58 00,
www.konsumenternas.se
Konsumentupplysning
Konsumentverket kan ge en oberoende och kostnadsfri vägledning där du kan få mer information om dina rättigheter vid reklamation av olika tjänster,
www.konsumentverket.se
Finansiella tjänster.
Konsumenternas bank- och finansbyrå kan ge oberoende och kostnadsfri information och vägledning i bank och pensionsfrågor, 0200 - 22 58 00
www.konsumenternas.se
Den kommunala konsumentvägledaren kan ge råd och information kring försäkrings- och finansiella tjänster.
Information om preskription
Preskription innebär att din rätt till försäkringsskydd går förlorad och upphör efter en bestämd tid. För att undvika preskription måste du väcka talan mot oss. Den som vill ha försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd måste väcka talan inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde. Om anspråk har framställts till bolaget inom ett år är fristen att väcka talan alltid minst 6 månader från det att bolaget har förklarat att det tagit slutlig ställning till anspråket eller, om bolaget skriftligen förelagt en försäkrad att väcka talan är denna frist minst ett år från det att den försäkrade fick del av föreläggandet.
Är du företagare?
Här hittar du all information om hur du som företagare ska gå tillväga.