Illustration av betalningar i utlandet.
Illustration av betalningar i utlandet.

Betalningar till och från utlandet

Ska du skicka pengar utomlands eller ta emot en betalning från utlandet? Vi guidar dig hur du ska göra med utlandsbetalningar.

Ska du göra en engångsbetalning?

Ring Telefonbanken, 0771-666 555, eller besök ett av våra kontor, så hjälper vi dig att genomföra betalningen. Vi kan behöva underlag som styrker transaktionen. 

Ska du göra återkommande utlandsbetalningar?

Om du har behov att göra återkommande betalningar till utlandet kan du ansöka om att lägga till tjänsten för att kunna göra utlandsbetalningar själv via Mina sidor. Ring Telefonbanken, 0771-666 555, eller besök ett av våra kontor, för att ansöka. Vi kan behöva underlag som styrker ditt behov av återkommande utlandsbetalningar. Tjänsten gäller i 12 månader och kan sedan förnyas. Med återkommande betalningar menas att du har ett tydligt behov av tjänsten under de tolv kommande månaderna.

Tänk på!

Oavsett om du vill göra en engångsbetalning eller ansöka om återkommande betalningar behöver vi under samtalet ställa frågor till dig om din planerade betalning. Det handlar till exempel om mottagare, frekvens och syfte. Det gör vi både för din säkerhets skull och för att följa lagkrav. Avsätt därför tid för samtalet när du kontaktar oss.

Skicka pengar utomlands

Så här gör du

  • Gör betalningen själv via Mina sidor (krävs att du har aktiverat tjänsten för återkommande utlandsbetalningar). Du behöver BankID eller din säkerhetsdosa för att genomföra betalningen.  

  • Eller få hjälp via Telefonbanken. Fyll först i denna beställningsblankett och skicka in den via ett säkert meddelande i Mina sidor. Ring sedan Telefonbanken på 0771-666 555 mellan klockan 7.30 och 22.00. Se avvikande öppettider här.

Olika typer av betalningar

Välj SEPA-betalning när du ska skicka pengar i euro till EU- och EES-länderna. Välj Normalbetalning när du ska skicka pengar i annan valuta än euro. Här kan du läsa mer om de två olika betalningstyperna:

Välj SEPA för betalningar i euro till EU-länder samt Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz, Storbritannien och Vatikanstaten. Betalningen är normalt framme samma bankdag om betalningen görs i Mina sidor före klockan 14.15. Betalningar efter klockan 14.15 kan innebära en kostnad för mottagaren.

Välj normalbetalning när du skickar pengar i andra valutor än euro. Det gäller både EU-/EES-länder, Schweiz och länder utanför EU/EES. Hur lång tid det tar innan betalningen är framme beror på mottagarlandet och mottagarbanken.

Förbered det här innan du skickar pengar utomlands

Det finns några uppgifter du behöver ha till hands när du ska göra betalningen.

  • Mottagarens namn, adress och land.
  • Mottagarens kontonummer i IBAN-format som är en internationell standard (International Bank Account Number).
  • Den mottagande bankens BIC/SWIFT-adress. Det är en kod på åtta eller elva tecken som identifierar mottagarens bank vid internationella överföringar. När du fyllt i den hämtas betalningsmottagarens namn och adress automatiskt. Observera att några länder istället använder ett nationellt id, till exempel USA och Kanada. Det börjar med två bokstäver och följs av ett antal siffror.
  • Eventuellt underlag som styrker betalningen och pengarnas ursprung.
  • Information om i vilken valuta pengarna ska skickas. Kontrollera med mottagarbanken.
En man sitter i soffan med sin dator.

Tänk på valutakursen

När du gör en utlandsbetalning reserveras beloppet på ditt konto med en preliminär valutakurs och när växling sedan sker bestäms kursen. Tänk därför på att ha tillräckligt med pengar på kontot för att slippa övertrassering om slutbeloppet skulle bli högre än det som är reserverat.

Aktuella preliminära valutakurser

Hjälp med valutaomvandling

Om något blir fel – reklamation

Vi hjälper dig med en reklamation om något går fel.

  • Kontakta ditt lokala kontor så hjälper vi dig med en reklamation.
  • Ibland kan mottagarens bank behöva kompletterande uppgifter eller skicka tillbaka beloppet – även det blir en reklamation.
  • Handläggningstiden varierar beroende på land och bank. Räkna med att det kan ta lång tid.
  • Kostnader: Om felet inte beror på dig har du rätt att få ersättning för eventuella avgifter och räntor. Om felet beror på att du lämnat felaktiga uppgifter i betalningen får du betala en reklamationsavgift enligt vår prislista. Vissa utländska banker kan ta ut avgifter för reklamation som dras från ditt konto.

Ta emot pengar från utlandet

Du kan ta emot utlandsbetalningar till ditt transaktionskonto om du har tjänsten Ta emot utlandsbetalningar kopplad till kontot. Du kan inte ta emot en utlandsbetalning till ett sparkonto.

Så här gör du för att ta emot en betalning från utlandet

Ge avsändaren följande uppgifter:

  • Ditt namn och adress. Det ska vara samma namn som står på kontot, alternativt företagets namn.
  • Ditt IBAN-nummer (International Bank Account Number). Det hittar du i Mina sidor (inte i appen) under Kontoinformation på det konto du vill använda. Det består av 24 tecken och börjar med SE.
  • Om betalningen görs i en annan valuta än euro kan du behöva uppge Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress som är ELLFSESS. Du behöver dock inte uppge BIC/SWIFT-adress för SEPA-länder som är EU-länder samt Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz, Storbritannien och Vatikanstaten. BIC/SWIFT är en kod på åtta eller elva tecken som identifierar mottagarens bank vid internationella överföringar. Du kan söka efter andra bankers BIC/SWIFT-adresser på SWIFT:s webbplats.

Om du inte anger dessa uppgifter kan den avsändande banken ta ut en avgift för att genomföra betalningen. Du kommer i så fall informeras om det i förväg.

Se även

Landinformation Här ser du vilka länder du kan skicka pengar till och ta emot pengar från – och på vilket sätt.

Prislista för utlandsbetalningar

Frågor och svar om utlandsbetalningar

  • Du hittar ditt bankkontonummer i IBAN-format genom att logga in på Mina sidor. Klicka på "Konton" och välj sedan det konto du vill använda. Du hittar ditt IBAN-nummer under rubriken "Kontoinformation". Du kan inte se ditt IBAN-nummer i appen utan måste logga in på Mina sidor.

    IBAN-nummer är ett bankkontonummer enligt internationell standard som du behöver för att betala eller ta emot betalningar från utlandet. Det består av 24 tecken och börjar med SE.

    Logga in på Mina sidor

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Vi samarbetar med DNB när det gäller utlandsbetalningar. Om du ska ta emot en utlandsbetalning räcker det normalt med att uppge Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress som är ELLFSESS. Om den utländska avsändarbanken kräver uppgift om vår täckningsbank ska du ange BIC/SWIFT-adressen DNBANOKK.

    En BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar mellan länder. Du kan söka efter andra bankers BIC/SWIFT-adresser på SWIFT:s webbplats.

    Hjälpte det här svaret dig?
  • SEPA (Single Euro Payments Area) drivs bankgemensamt och baseras på politiska krav som stöttas av EU och har som syfte att skapa en gemensam marknad för eurobetalningar i Europa. Alla EU/EES-länder, Monaco, Schweiz och San Marino ingår i SEPA.

    SEPA samverkar med betaltjänstdirektivet Payments Services Directive (PSD). Det handlar framför allt om kundernas rättigheter och bankernas skyldigheter som till exempel att tydligt informera kunderna om priser och villkor för betalningarna.

    Bankerna samordnar sig genom European Payments Council (EPC) och driver där arbetet med att göra verklighet av visionen om ett gemensamt betalområde i Europa. Där sker bland annat regelbundna uppdateringar av produktregelverken för SEPA-betalningar.

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Expressbetalning är en utlandsbetalning med högre prioritet. Det innebär att den når mottagaren snabbare än en standardbetalning och medför en extra avgift. Vi erbjuder inte expressbetalningar men om du genomför en SEPA-betalning går den lika snabbt som en expressbetalning.

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Du kan göra överföringar på belopp inom din beloppsgräns. Våra beloppsgränser hittar du här.

    Behöver du genomföra en överföring på en högre summa kan du kontakta Telefonbanken på 0771-666 555 eller besöka ditt kontor. Vi kommer då att ställa frågor om betalningen och vi kan också komma att be om underlag som styrker betalningen. Detta gör vi för din säkerhet och för att uppfylla gällande lagkrav.

    Hjälpte det här svaret dig?