Beloppsgränser för betalningar och överföringar

Beloppsgränser finns till för dig för att öka säkerheten kring dina betalningar och minska risken för bedrägerier. Här nedan ser du vilka gränser som gäller för olika typer av transaktioner.

Kvinna betalar räkningar.

Beloppsgränserna gäller om du gör det själv via appen eller i Mina sidor. Om du för över pengar mellan dina egna konton hos oss finns ingen beloppsgräns. Men tänk på att du kan föra över max 150 000 kronor åt gången mellan egna konton i appen.

Beloppsgränserna gäller per rullande 7-dagarsperiod. Exempel: Om du för över 25 000 kronor på en tisdag räknas det beloppet med i din gräns fram till nästa tisdag.

Aktuella beloppsgränser

  • Överföringar: max 100 000 kronor (max 50 000 kronor per dag)
  • Betalningar: max 250 000 kronor
  • Swish: max 15 000 kronor
  • Swish till 123-företagsnummer: max 50 000 kronor
  • Utlandsbetalningar: max 50 000 kronor. För utlandsbetalningar krävs att du har en tilläggstjänst. Här kan du läsa mer om utlandsbetalningar.

Total transaktionsgräns är 250 000 kronor per rullande 7 dagarsperiod, inklusive betalningar, Swish, överföringar och utlandsbetalningar.

Beloppsgränser för dig som är ungdom under 16 år

  • Överföringar: max 10 000 kronor
  • Betalningar: max 10 000 kronor
  • Swish: max 5 000 kronor. Beloppsgränsen kan justeras genom att en vårdnadshavare skickar ett meddelande till oss via Mina sidor eller ringer till Telefonbanken på 0771- 666 555.
  • Swish till 123-företagsnummer: max 3 000 kronor
  • Utlandsbetalningar: max 75 000 kronor (endast via personlig service hos Telefonbanken)

Total transaktionsgräns är 10.000 kronor per rullande 7 dagarsperiod, inklusive betalningar, Swish och överföringar.

Ska du göra en större transaktion?

Om du vet att du snart ska genomföra en större betalning eller överföring – till exempel vid ett bilköp, bostadsaffär eller annan större utgift – är det viktigt att du kontaktar Telefonbanken på 0771- 666 555 i god tid innan. Det gäller även om du ska swisha ett högre belopp. 

Vi kan då tillfälligt höja din beloppsgräns, så att du tryggt kan genomföra din transaktion. Den tillfälligt höjda beloppsgränsen gäller enbart för det valda datumet. Du kan välja ett datum för den tillfälliga beloppsgränsen upp till 14 dagar framåt i tiden. Om du vill höja din Swishgräns, tänk på att summan måste finnas på något av dina konton hos oss, för att vi ska kunna genomföra höjningen.

Under samtalet behöver vi ställa frågor till dig om betalningen eller överföringen du tänkt göra, till exempel om mottagare, frekvens och syfte. Det gör vi för din säkerhets skull och för att följa lagkrav. Vi kan också behöva underlag som styrker transaktionen.

Sänk dina beloppsgränser – ett sätt att påverka din säkerhet

Genom att sänka dina beloppsgränser för överföringar och betalningar får du ett extra skydd mot eventuella bedrägeriförsök. Du är välkommen att kontakta vår telefonbank på 0771-666 555 så hjälper vi dig. Tillsammans hittar vi en nivå som passar dina behov.

Skydda dig mot bedrägerier – följ våra tips