Skada, förlust eller sjukdom

Fixa ditt ärende själv

Anmäla en skada

Har du råkat ut för något? För att få ersättning från din försäkring behöver du göra en skadeanmälan.

Komplettera skadeanmälan

Behöver du komplettera en skadeanmälan? Här kan du enkelt bifoga dokument, bilder och mer information.

Snabblänkar

Vanliga ärenden

Fordonsskada

Om du råkat ut för en trafikolycka eller fått en skada på ditt fordon kan du snabbt och enkelt anmäla skadan på webben, eller i appen. Du kommer kunna se, följa status och komplettera din anmälda skada.

Brand- och vattenskada

Om du råkat ut för en mindre brand- eller vattenskada är det enklast att göra en skadeanmälan i vår app eller på vår webbplats. Är skadan stor är det bättre att du kontaktar oss på telefon.

Sjuk eller skadad utomlands

Om du har en hemförsäkring hos oss har du automatiskt ett reseskydd. Med det får du hjälp med sjukvård och omkostnader, om du skulle råka ut för något. Tänk på spara kvitton på egna utlägg och läkarintyg.

Så får du ersättning för din skada

Anmäl skadan digitalt

Gör en skadeanmälan så snart du kan efter att du råkat ut för något. Skadeanmälan gör du enkelt på vår webbplats eller i vår app. Har du blivit utsatt för ett brott ska du först göra en polisanmälan.

Komplettera skadeanmälan

Ibland ber vi om lite mer information till din anmälan. Eller så vill du själva lägga till något. Du kan närsomhelst komplettera din skada genom att bifoga dokument, till exempel kvitton, och bilder till ett pågående skadeärende.

Hur du följer ditt ärende

Vi uppdaterar dig om ditt skadeärende genom meddelanden på Mina sidor, som du når genom att logga in med BankID. Det är svårt att säga exakt hur lång tid det tar att besluta om ersättning, eftersom det är stor skillnad på olika typer av skador.

Ersättning betalas ut

Om vi kommer fram till att du har rätt till ekonomisk ersättning, betalar vi ut den till det konto du har angav när du anmälde skadan. Kontot kan vara i valfri bank och ersättningen är skattefri.

Vardagstips och expertråd

Kontakta oss

Chatta med oss

Få svar direkt. Chatten är öppen under våra ordinarie telefontider.

  • Chatta med medarbetare hos oss
  • Identifiera dig med BankID
  • Få svar på de vanligaste frågorna

Skicka meddelande

Har du frågor kring ett skadeärende?

  • Nå oss enkelt och säkert
  • Vi svara oftast inom en arbetsdag

Kontor & besökstider

Om du vill besöka oss så finns vi på sex olika orter runt om i länet. Notera att våra öppettider för besök inte är samma som våra telefontider. Välkommen in!

Ring till oss

Telefontider

Få hjälp med skadedjur

Om du upptäcker ohyra i ditt bostadshus kan du kontakta oss så hjälper vi dig med skadeanmälan och skadedjursbekämpning. Anmäl via formuläret.
Anmäl skadedjur

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter eller tjänster för försäkring och bank så kan du vända dig till oss.

Läs mer

Bra att känna till