Vattenskador

Varje år inträffar över 100 000 vattenskador i Sverige. De är dyra att åtgärda för den drabbade och krånglar till vardagen. Det kan ta månader innan reparationerna ens kan börja.

Håll koll på kyl, frys och diskmaskin

Den vanligaste vattenskadan är en läckande diskmaskin, kyl eller frys. En typisk vattenskada i köket uppstår genom att en koppling till vattenledningen under diskbänken står och droppar under lång tid innan den upptäcks. Då kan vattnet ha vandrat vidare i bjälklag, väggar och golv.

Fler vanliga vattenskador

Tips för att undvika och uppmärksamma i tid.

När du renoverar hemma

Minska risken för dyra skador.

När du råkat ut för en vattenskada

Att få en vattenskada kan ställa till det ordentligt. Här kan du läsa om vilken hjälp du kan få från din hemförsäkring.

Förebyggande åtgärder

  • Vattenlarm upptäcker tidigt

    Vattenlarmet eller läckagevarnare fungerar ungefär som en brandvarnare, men reagerar på vatten istället. Det visar snabbt små läckage och förebygger effektivt vattenskador.

  • Vattenfelsbrytare

    Med en vattenfelsbrytare stängs allt vatten av i hela huset redan vid mindre läckage. Alla som får en vattenskada önskar att det haft en. Här kan du läsa mer och beställa så många du behöver online.

  • Barn som borstar tänderna

    Tätskikt i badrum & våtrum

    Ett tätskikt i badrum och våtrum skyddar vägg- och golvkonstruktioner från vatten. Det här behöver du tänka på för att undvika läckage.

Undvik andra skador i hemmet

Fler tips på hur du kan undvika olyckor och skydda ditt hem från skador.

Våra förebyggande tjänster

  • En kvinna står vid en ytterdörr och knappar på en knappsats till ett hemlarm.

    Alf, trygghet för dig och ditt hem

    Förebygg och upptäck skador hemma med tilläggstjänsten Alf - nu även med hemlarm! De smarta enheterna varnar vid inbrott, brand och upptäcker vattenläckor.

  • Boka ett Trygghetsbesök

    Larm, lås och fuktskydd. Det är inte lätt att ha koll på hur du undviker skador och får ditt hem att må bra. Boka ett Trygghetsbesök så hjälper vi dig.