Undvik bankbedragarna – några praktiska tips

Bedrägerier mot bankkunder blir allt vanligare. Bedragarna hittar ständigt nya sätt att försöka lura till sig pengar eller känsliga uppgifter. Ofta utger de sig för att vara från banken, polisen eller ett företag du litar på. Men det finns enkla saker du kan göra för att skydda dig. Vår kundrådgivare Daniel Käck ger dig några praktiska tips som hjälper dig att undvika att bli lurad.

Daniel Käck, kundrådgivare på LF Göinge-Kristianstad.

Så försöker bedragarna lura dig

Bedragare kontaktar dig ofta via telefon, sms, mejl eller sociala medier. De kan ringa och säga att det är något fel med ditt konto eller att du måste agera snabbt. Ibland skickar de sms eller mejl med länkar och ber dig logga in. De kan också be dig ladda ner program på din dator eller mobil, eller använda videosamtal för att verka trovärdiga.

Vanliga knep är att de vill att du:

  • Lämnar ut koder från din bankdosa eller BankID.
  • Loggar in på internetbanken medan de är med på telefon.
  • Klickar på länkar och fyller i dina uppgifter.
  • Laddar ner program som ger dem tillgång till din dator eller mobil.


Kom ihåg! Seriösa företag, banker eller myndigheter ber dig aldrig om dina koder eller att logga in på deras uppmaning.

Så skyddar du dig – åtta enkla tips

  1. Lämna aldrig ut koder eller lösenord. Ingen seriös aktör kommer någonsin att be dig lämna ut dina koder eller lösenord. Om någon frågar – avsluta samtalet direkt.
  2. Logga aldrig in på uppmaning av någon annan. Logga bara in på din internetbank eller andra tjänster när du själv vill. Gör det aldrig för att någon ringer eller skickar ett sms och ber dig.
  3. Klicka inte på okända länkar. Får du ett sms eller mejl med en länk, tänk efter innan du klickar. Är du osäker – kontakta företaget eller myndigheten direkt via deras officiella kontaktvägar.
  4. Ladda inte ner program på uppmaning. Bedragare kan be dig installera program som gör att de kan styra din dator eller mobil. Säg alltid nej till det.
  5. Var försiktig med dina personuppgifter. Dela aldrig personnummer, kontonummer eller annan känslig information med någon du inte är helt säker på.
  6. Var vaksam om någon stressar dig. Bedragare försöker ofta stressa dig att fatta snabba beslut. Ta alltid ett djupt andetag och tänk efter. Känner du dig osäker – prata med någon du litar på.
  7. Använd starka lösenord och byt dem ofta. Välj unika lösenord till dina tjänster och byt dem regelbundet. Använd gärna en lösenordshanterare för att hålla ordning.
  8. Uppdatera din dator och mobil. Se till att alltid ha de senaste uppdateringarna installerade. Det minskar risken för att bedragare kan utnyttja säkerhetsbrister.

Om du misstänker att du blivit lurad

Om du tror att du har lämnat ut uppgifter eller blivit lurad – agera direkt. Spärra ditt BankID och dina kort. Kontakta din bank och gör en polisanmälan.

Kom ihåg! Det är alltid okej att säga nej.

Det är aldrig fel att vara försiktig. Om något känns konstigt – avsluta samtalet och ta reda på mer innan du gör något. Prata gärna med en vän eller familjemedlem om du är osäker.

Tillsammans kan vi hjälpas åt att stoppa bedragarna!