Varuförsäkring vid transport vid skada

Skador regleras av vårt eget skadeteam. Inom teamet finns gedigen erfarenhet av olika typer av transportskador.

Lotsbåt ligger i hamn och ett stort fraktfartyg är på väg till havs i skymningen.

Skaderegleringsservice

Vi har skaderegleringsservice vardagar 09:00 – 16:00 och övriga tider når du vår skadejour:

Anmäl transportskada

In English

Frågor gällande transportskador

För frågor gällande transportskador, hör av dig till:

Telefonnummer Transportskador: 08 - 588 410 05
E-post Transportskador: marineclaims@lansforsakringar.se

Vanliga frågor och svar skada - Varuförsäkring vid Transport

    • Du som varuägare är skyldig att ta emot godset även om det skulle vara skadat vid leverans!
    • Notera skadan/det saknade godset direkt på transportörens fraktsedel.
    • Fotografera godset och emballaget både från nära och långt håll.
    • Försök alltid att begränsa skadorna! Kostnader för skadebegränsande åtgärder ersätts av försäkringen.
    • Skicka en skriftlig reklamation till transportören där ni håller denne ansvarig för de uppkomna skadorna/minskningen.

    Anmäla skadan så fort som möjligt till Länsförsäkringars Transportskadeavdelning 

    Hjälpte det här svaret dig?
    • Återta inte godset om mottagaren har kvitterat godset!
    • Om mottagaren vägrar ta emot godset (innan kvittens) ska du alltid kontakta avsändaren och begära instruktioner för hur du ska hantera godset.
    • Fotografera godset och emballaget både från nära och långt håll.
    • Anmäla skadan så fort som möjligt till Länsförsäkringars Transportskadeavdelning
    • Ta inte på dig ansvar för skadan utan hänvisa till Länsförsäkringar som utreder ansvarsfrågan.
    • Reklamera direkt och skriftligt till eventuell undertransportör.
    Hjälpte det här svaret dig?
  • Om ditt gods skickats med en temperaturreglerad transport är det viktigt att du mäter temperaturen på godset. Om det är en temperaturavvikelse:

    • Du som varuägare är skyldig att ta emot godset även om det skulle vara skadat vid leverans!
    • Notera temperaturavvikelsen direkt på fraktsedeln.
    • Ta bilder på själva mätningen!
    • Försök alltid att begränsa skadorna! Destruera inte godset innan ni pratat med oss! Kostnader för skadebegränsande åtgärder ersätts av försäkringen.
    • Skicka en skriftlig reklamation till transportören där ni håller denne ansvarig för de uppkomna skadorna.

    Anmäla skadan så fort som möjligt till Länsförsäkringars Transportskadeavdelning

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Även om emballaget inte är skadat vid mottagandet kan ändå själva godset vara skadat. Öppna därför upp emballaget så fort som möjligt efter leverans för att kontrollera godset. Om godset är skadat eller delar saknas:

    • Skicka en skriftlig reklamation till transportören inom 7 arbetsdagar, där ni håller denne ansvarig för de uppkomna skadorna/minskningen.
    • Försök alltid att begränsa skadorna! Kostnader för skadebegränsande åtgärder ersätts av försäkringen.

    Anmäla skadan så fort som möjligt till Länsförsäkringars Transportskadeavdelning

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försök alltid att begränsa skadorna i största möjliga utsträckning genom att se till att godset blir omhändertaget snabbt! Kostnader för skadebegränsande åtgärder ersätts av försäkringen.

    Som varuägare fortsätter du att äga godset trots att det skadas under transporten. Det innebär att det är du som ska fatta beslut angående godset. Transportören har alltså ingen skyldighet att lösa skadan åt dig.

    • Ge instruktioner till transportören vad du vill att de ska göra med ditt gods.
    • Se till att godset blir omlastat och transporterat dit det är lämpligast för att eventuellt kunna besiktiga godset och åtgärda skadorna.
    • Om godset blir stulet under transporten ska stölden polisanmälas och en kopia ska skickas in till Länsförsäkringar.
    Hjälpte det här svaret dig?