Kontakta oss

Informationen gäller för Dalarnas Försäkringsbolag

Falun

Handlägger: Privat, Företag och Lantbruk

Ring oss

Idag 08:00–16:30
Måndag–Fredag Mån–Fre
08:00–16:30
Lördag–Söndag Lör–Sön
Stängt

Besök oss

Slaggatan 9
Idag 09:00–16:30
Lunchstängt: 12:30–13:15
Måndag–Fredag Mån–Fre
09:00–16:30
Lördag–Söndag Lör–Sön
Stängt
Lunchstängt
12:30–13:15

Postadress

Box 3
791 21 Falun

E-post

info@dalarnas.se

Våra lokala ombud hjälper dig att teckna försäkringar under kvällstid och helger. Får du inte tag i ditt lokala ombud kontaktar du någon av de andra ombuden.

Våra kontaktpersoner

Viktiga telefonnummer

Telefonbanken

De automatiska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och personlig service har öppet alla dagar 7.30-22.00.

Skadeanmälan

Dagtid:
Skadejour övriga tider:

Vid skada utomlands

Från utlandet ringer du SOS International.
Öppettider: Dygnet runt

Spärra kort

Ringer du från utlandet, lägg till +46 och ta bort första nollan.

Ställ en fråga eller boka rådgivning

Vill du skicka e-post med en fråga?

Här kan du skicka e-post genom att fylla i formuläret.

Vanliga frågor & svar

  • Försäkringar

    Ja, försäkringen gäller för de som bor på samma adress. Du kan också låna ut din bil tillfälligt utan ersättning till någon annan,  men grundregeln är att du som försäkringstagare är bilens huvudsakliga förare. Därför gäller inte försäkringen om du lånar ut bilen under en längre tid.

    Kom ihåg att det är samma villkor och aktsamhetskrav som gäller oavsett vem som kör bilen.

     


    Hjälpte det här svaret dig? 17 av 22 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Villkoren finns på respektive sida för den produkt eller tjänst som villkoren gäller. Oftast hittar du villkoren längst ner på sidan under rubriken "Villkor och förköpsinformation".


    Hjälpte det här svaret dig? 6 av 35 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Över tid kan även mindre summor växa till ganska stora belopp, särskilt om du är beredd att ta lite risk med pengarna på aktiemarknaden. Det är inte nödvändigt att sikta på att ge barnet en stor summa pengar i framtiden, även ett mindre belopp kan räcka till exempelvis ett körkort eller för att slippa ta studielån under en tid.


    Hjälpte det här svaret dig? 6 av 10 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    När det handlar om att spara på så lång sikt som till barn så har det åtminstone historiskt gett bättre avkastning att spara på aktiemarknaden. Idag finns det ett stort utbud av fonder som investerar i flera bolag och på flera marknader, vilket ger en god riskspridning. I vår Sparnavigator hjälper vi dig att hitta fonder som passar din risknivå och sparhorisont.


    Hjälpte det här svaret dig? 15 av 20 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Det ger dig som förälder större handlingsutrymme att spara i ditt namn. Då kan du själv bestämma när barnet ska få pengarna och eftersom gåvoskatten är borttagen utlöser det ingen skatt vid gåvotillfället.


    Hjälpte det här svaret dig? 22 av 25 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Det är upp till dig som förälder att bestämma utifrån dina förutsättningar. Sätt en sparnivå som du långsiktigt har råd med. Fundera också över vilket målet är med sparandet. I exemplen här ovan kan du se hur mycket olika summor kan bli över tid.


    Hjälpte det här svaret dig? 6 av 9 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du får ersättning från din hemförsäkring om du inte hinner med ditt flyg eller tåg på grund av exempelvis hastigt uppkommet oväder, trafikolycka, flygstrejk eller andra oförutsägbara händelser under din resa från Norden eller hemresa till Norden.

    Om du får besked (via media eller resebolaget) innan avresan från bostaden om att det finns risk för inställda flyg eller tåg på grund av snöstorm eller strejk får du inte ersättning från din hemförsäkring. Då måste du kontakta ditt resebolag för att se status på flyg- eller tågresan.

    Mer ersättning med tilläggsförsäkring Utökat reseskydd

    Har du utökat reseskydd som tillägg i din hemförsäkring kan du få ersättning för förseningar på resan.

    • Har du påbörjat resan och flyget blir inställt eller försenat mer än åtta timmar får du 1 000 kronor. Blir du försenad mer än 36 timmar får du 2 000 kronor till. Högsta ersättningen är 3 000 kronor per person.
    • Du får 1 000 kronor om ditt bagage är försenat till resmålet mer än åtta timmar, efter 36 timmar får du 1 000 kronor till.
    • Du får ersättning om du måste avbeställa din resa på grund av akut sjukdom eller olycksfall. Om du avbokar resan på grund av andra orsaker får du ingen ersättning.

    Mer om ditt reseskydd

    Hur gäller det extra försäkringsskyddet för bank- och betalkortet?

    Det gäller när du har betalat minst 75 procent av resan med ditt bank- eller betalkort. Ersättningarna är samma som om du har utökat reseskydd.  Du har också möjlighet att reklamera kortköpet.

    Hur reklamerar jag ett kortköp?


    Hjälpte det här svaret dig? 33 av 60 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    När det handlar om att spara på så lång sikt som till barn så har det åtminstone historiskt gett bättre avkastning att spara på aktiemarknaden. Idag finns det ett stort utbud av fonder som investerar i flera bolag och på flera marknader, vilket ger en god riskspridning. I vår Sparnavigator hjälper vi dig att hitta fonder som passar din risknivå och sparhorisont.


    Hjälpte det här svaret dig? 15 av 20 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Din villahem- eller fritidshusförsäkring gäller för de skador som uppstår på försäkrade byggnader som skadas av stormen.

    Läs mer om vad du kan göra om du drabbats av storm


    Hjälpte det här svaret dig? 43 av 80 har fått hjälp av svaret

Övrig information

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank kan du vända dig till oss. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.

Enklaste och snabbaste sättet att få rättelse är att vända sig till den person som handlagt ärendet. Om du inte vet vem som handlagt ärendet eller om det gäller något annat kan du vända dig till oss via telefon, e-post, brev eller göra ett besök på vårt kontor. Skickar du ett brev eller e-post kan du märka det med ”Klagomål”.

Mer information om vi inte är överens