Återbäring över det bördiga balkan
Ett bra år ska vara bra för ägarna – det vill säga försäkringskunderna. Därför delar Länsförsäkringar Kalmar län nu ut en rekordstor återbäring på 160 miljoner kronor. Några av de som får mest tillbaka är Västerviksföretaget Plivit Trade – vars mål är att sprida Balkans matkultur till fler hem.
Har du någon gång handlat från ”Världens mat-hyllan” i din lokala matbutik har du med största sannolikhet snuddat vid Plivit Trade. Familjeföretaget i Västervik är nämligen Skandinaviens största distributör av Balkan-mat och på det 15 000 kvadratmeter stora lagret finns långa rader av allt från de klassiska såserna Ajvar och Kajmak till inlagda gurkor, cevapcici, burek och storsäljaren Argeta – Europas populäraste köttpastej. Företaget grundades av Zlatan Golalic, som i mitten på 1990-talet tvingades fly till Sverige från kriget i Bosnien.
–För oss som inte tillhörde rätt folkgrupp och vägrade att bli inkallade till kriget fanns inget annat val än att fly. I början gömde vi oss, i källare eller hos grannar, och det var en ständig stress. Varje månad hörde du om personer som försvunnit eller fått stryk, så det var bara en tidsfråga innan jag eller mina vänner skulle bli tagna, berättar Zlatan.
Efter en knackig bussresa genom Europa hamnade Zlatan i Ystad och så småningom i de småländska skogarna, närmare bestämt på en flyktingförläggning i Figeholm och senare även i Silverdalen. När Zlatans fru väntade deras första barn fick de åka in till sjukhuset i Västervik och genast förälskade de sig i staden, som påminde mycket om Bosnien.
–Vi gick in i en etno-butik som sålde lite produkter från Jugoslavien. Dagen efter gick jag tillbaka och frågade om jag inte kunde få köpa butiken. Det fick jag, säger Zlatan.
Balkans matkultur till fler hem
Butiken döptes om till Bosnien Livs och fick ny adress på Storgatan i Västervik. Här lärde sig Zlatan det svenska systemet, byggde upp ett stort kontaktnät och sålde livsmedel som aldrig förr. På den här tiden var utbudet av Balkan-mat begränsat, samtidigt som 90-talets stora flyktingvåg gjorde att det fanns en stor efterfrågan och gott om kunder. Så småningom började man därför att ändra inriktning på företaget till att bli en distributör. Resten är som man brukar säga, historia. De första leveranserna från Jugoslavien sålde slut direkt och Plivit Trade var tvungna att skaffa ett större lager. Sedan dess har de vuxit varje år och idag omsätter de över 300 miljoner kronor bara i Sverige.
– I början handlade det framförallt om att tillfredsställa behovet hos invandrare, men nu jobbar vi hela tiden med att nå nya konsumentgrupper. Det finns en stor potential att växa ännu mer, men den största drivkraften är att försöka etablera Balkans matkultur i fler hem, säger Zlatan.
Maten har alltid varit en stor del av familjen Golalic, oavsett om det handlat om stora familjefester med helstekt lamm eller farmors hemgjorda burekpajer som man fick efter skolan – rykande heta direkt från ugnen.
–Det jag gillar mest med Balkans matkultur är att maten får stå kvar på bordet hela kvällen, och det brukar vara väldigt uppskattat när vi har svenska gäster hemma, säger Zlatan.
Ger och får tillbaka
Det går inte att säga annat än att familjen Golalic är skickliga entreprenörer och pionjärer på sitt område. Samtidigt har de alltid varit måna om att ge tillbaka, både till Sverige och till sina rötter. I Bosnien har man bland annat startat upp ett odlingsprojekt som skapat arbetstillfällen för cirka 2500 lantbrukarfamiljer. Förutom att det bidrar till ekonomisk trygghet för många resulterar det dessutom i 8000 ton gurkor som sedan förädlas och säljs vidare, bland annat under egna varumärket Plivit. I Sverige stöttar de även flera idrottsföreningar, kulturföreningar och evenemang – både stora och små.
–Jag hade en så bra känsla när min pojk var liten och jag lämnade honom på fotbollsträning, där det var någon som hade offrat sin fritid för att ta hand om honom. Jag hade inte möjlighet att hjälpa till just då, men nu kan jag hjälpa till genom sponsring och det tycker jag är viktigt, säger Zlatan.
I november är det dags att för Plivit Trade att själva få tillbaka. Då delar nämligen Länsförsäkringar Kalmar län ut en rekordstor återbäring på 160 miljoner kronor som deras försäkringstagare får dela på – både privatpersoner, lantbrukare och företagare.
–Vi försöker handla så mycket som möjligt lokalt och har varit en trogen kund till Länsförsäkringar i över 20 år. Det har alltid känts tryggt att ha ett ansikte att prata med och de på kontoret i Västervik har hjälpt oss mycket med våra försäkringar. Återbäringen är jättevälkommen och kommer att återinvesteras i verksamheten och personalen, säger Zlatan.
Plivit Trade
Plivit Trade grundades av familjen Golalic 1998 och är idag Skandinaviens största distributör av Balkan-mat. De jobbar med några av de största varumärkena i Europa och i sortimentet finns allt från inlagda gurkor till cevapcici och Ajvar. Storsäljaren är kycklingpastejen Argeta, där man säljer flera miljoner burkar om året. Plivit Trade är fortfarande ett familjeföretag med huvudkontor och lager i Västervik, men idag är de även största delägare i en stor europeisk koncern med säte i Wien som har miljardomsättning och verksamheter i åtta olika länder i Europa.
160 miljoner
Länsförsäkringar Kalmar län är ett kundägt bolag, vilket innebär att alla försäkringstagare är delägare, och således också får ta del av vinsten de åren det går bra. 2021 gjorde Länsförsäkringar Kalmar län det bästa resultatet i bolagets historia. Detta resulterar i en rekordstor återbäring på 160 miljoner kronor som i november delas ut till försäkringstagarna.
Magasinet Länskraften
Med vårt magasin Länskraften vill vi inspirera dig till en hållbar vardag genom att dela berättelser från vårt avlånga län. För att vi vill finnas här för dig, för länet - för alll tid. Läs senaste numret här.