ÄNDAMÅLSBESKRIVNING
Vi behandlar dina personuppgifter för att offerera, teckna avtal och administrera sak-, liv- och tjänstepensionsförsäkringar för företaget du företräder – "ditt företag" – samt reglera de skador företaget anmäler.
VILKA UPPGIFTER BEHANDLAS OCH HUR?
Inför val av försäkring för ditt företag erbjuder vi – eller någon av våra försäkringsförmedlare – dig som företrädare finansiell rådgivning.
Innan ditt företag kan teckna liv- och tjänstepensionsförsäkringar är vi skyldiga att behandla personuppgifter om dig som företräder företaget i syfte att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.
I det fall du är ägare, firmatecknare eller har annan styrande roll i ditt företag kontrollerar vi uppgifter om dina eventuella övriga företagsengagemang och exempelvis om du varit inblandad i någon konkurs eller om du har näringsförbud. Dessa uppgifter hämtar vi från olika myndighetsregister, via kommersiella informationsleverantörer.
När du – för ditt företags räkning – begär en offert eller tecknar avtal med oss registrerar vi ditt namn, personnummer, kontaktuppgifter som e-post och mobilnummer samt din roll hos företaget i vårt gruppgemensamma kundregister. Detta för att vi löpande ska kunna hantera avtalsrelationen med ditt företag och skicka avtalshandlingar inklusive fakturor till rätt person samt information om förändringar i till exempel försäkringar som rör företagets anställda.
Om ditt företag utsett dig till kontaktperson för att löpande administrera företagets försäkringar som exempelvis administration av företagets tillgångar (exempelvis fordon och fastigheter), anställda och deras pensioner och försäkringsskydd via inloggning och verifiering med hjälp av e-legitimation behandlar vi ditt namn och personnummer samt uppgifter om de transaktioner du utför.
Om ditt företag drabbas av en skada eller någon av de anställda drabbas av skada eller sjukdom behandlar vi namn och kontaktuppgifter till dig för att handlägga skadan/sjukärendet.
LAGLIG GRUND OCH DINA RÄTTIGHETER
Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra försäkringsavtal med ditt företag.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.
HUR LÄNGE SPARAr VI UPPGIFTERNA?
De uppgifter vi behandlar för att upprätta en offert sparar vi i sex månader efter att offerten slutat gälla, om den inte leder till ett avtal.
När vi ingår avtal behandlar vi dina uppgifter så länge avtalsförhållandet består eller tills du eller företaget meddelar att du inte längre företräder företaget.
Personuppgiftsansvar, PERSONUPPGIFTSBITRÄDEN OCH ÖVRIGA MOTTAGARE
Det bolag inom länsförsäkringsgruppen som anges som försäkringsgivare i offerten respektive försäkringsavtalet är personuppgiftsansvarigt för behandlingen att offerera, teckna och administrera avtal om försäkringar samt reglera skador.
Följande bolag är gemensamt personuppgiftsansvariga för behandlingen i det gemensamma kundregistret:
- Samtliga lokala länsförsäkringsbolag
- Länsförsäkringar AB
- Länsförsäkringar Bank AB
- Länsförsäkringar Fondförvaltning AB
- Länsförsäkringar Hypotek AB
- Länsförsäkringar Fondliv Försäkrings AB
- Länsförsäkringar Grupplivförsäkrings AB
- Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB
De gemensamt personuppgiftsansvariga har fastställt sitt respektive ansvar för att fullgöra skyldigheterna enligt GDPR genom ett inbördes arrangemang. Du kan få del av det väsentliga innehållet i arrangemanget genom att kontakta Länsförsäkringar AB.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller systemstöd till övriga bolag inom länsförsäkringsgruppen. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för övriga bolags räkning.
Vi anlitar personuppgiftsbiträden för att samla in, skanna och förvara fysiska dokument som exempelvis fullmakter och avtal. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
När vi skickar dokument till dig via post använder vi oss av ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
Det förekommer att andra bolag inom gruppen eller andra försäkringsdistributörer säljer våra försäkringar och genomför rådgivning. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för att offerera, teckna och administrera avtalen.