Respekt för cykelbatteriet viktigt för ett cyklande Kronoberg
Elcykeln har på kort tid förändrat våra resvanor. Men när vädret nu slår om och cyklarna ställs undan för säsongen är det lätt att glömma den dolda risk som följer med den gröna tekniken: litiumjonbatteriet. Test från LF Forskningsstiftelse visar att när en brand uppstår i en enskild cell kan elden sprida sig till resten av batteriet med en snabb brandutveckling som följd.
Enligt Cykelbranschen såldes 99 000 elcyklar i Sverige under 2024. Det är lätt att förstå dess popularitet; det är ett val som gör det möjligt att smidigt ta sig fram utsläppsfritt. För många har elcykeln därför blivit en naturlig del av vardagen, ett alternativ som både sparar tid och bidrar till ett grönare samhälle. I Kronoberg har 42 procent av befolkningen högst 15 minuters cykelväg till jobbet, enligt statistik från SCB. Det skapar goda förutsättningar för elcyklarna, vilket i sig är positivt. Men ju fler som byter till eldrivet, desto viktigare blir det att förstå riskerna som följer tekniken.
De flesta laddar cykelbatteriet utan problem, men när batteriet inte hanteras på rätt sätt kan konsekvenserna bli allvarliga. Ett test som genomförts av LF Forskningsstiftelse visar bland annat att en överhettning som börjar i en enda battericell snabbt kan sprida sig till de andra cellerna, vilket kan orsaka en kraftig brand. Eftersom laddningen ofta sker inomhus – i hallen, köket eller garaget – kan branden snabbt sprida sig och orsaka omfattande skador.
- När det kommer till hantering av ditt elcykelbatteri så finns det enkla saker att tänka på i vardagen som minimerar riskerna. Tänk på att bara ladda batteriet dagtid så du kan ha uppsikt. Kontrollera också att både laddaren och batteriet ser helt ut och att de inte har några skador. Du ska heller aldrig ladda batteriet i en hall eller i trappuppgång eftersom det är utrymningsvägar som kan blockeras om det skulle börja brinna, säger Frida Berglund, motorskadechef på Länsförsäkring Kronoberg.