Smart teknik ger dig koll på hemmet - dygnet runt
Vill du kunna stänga av strykjärnet som du glömde när du är på jobbet, få notis om diskmaskinen börjar läcka och få experttips som förhindrar skador i ditt hem? Då är LF Gävleborgs nya trygghetstjänst Alf något för dig.
LF Gävleborg introducerar Alf, en banbrytande trygghetstjänst som förenar över 200 års erfarenhet med den senaste smarta tekniken. Alf hjälper dig att hålla koll på ditt hem, oavsett om du är hemma eller på resande fot. Allt samlat i en enkel app för att ge dig en tryggare vardag.
- Alf är ett sätt att kunna se och åtgärda en skada innan det blir ett problem. Med smarta uppkopplade enheter i hemmet upptäcker och varnar Alf vid rökutveckling eller fukt för att skydda mot brand- och vattenskador, säger Beatrice Hagström, skadeförebyggare på LF Gävleborg.

Beatrice Hagström, skadeförebyggare på LF Gävleborg.
Om du kompletterar ditt grundpaket med ett smart lås från Nimlys – som du styr via Alf-appen – får du både ökad trygghet och bekvämlighet. Du kan till exempel se när barnen kommer hem och släppa in dem utan att oroa dig för borttappade nycklar. I och med att låset har fingeravtrycksläsare och kodfunktion kan du också ge vänner eller hantverkare tillgång till ditt hem. Ingen mer panik över glömda nycklar – allt hanteras smidigt via din telefon.
Sparar tid, pengar och är bra för miljön
Att kunna stänga av strykjärnet du glömt, att förhindra en vattenskada du fick notis om eller surra fast utemöblerna vid storm efter meddelandet du fick i appen – det spar både tid, pengar och krångliga renoveringar.
- Inte nog med att vi undviker stora besvär för våra kunder med allt vad en återställning vid en skada innebär, vi begränsar samtidigt påverkan på miljön, säger Beatrice.
Idag bidrar en genomsnittlig vattenskada till att ungefär 300 kg koldioxid släpps ut i atmosfären. Många delar som skadats måste rivas ut och bytas mot nya. Det i sin tur kräver nytillverkning och transport. Ett koldioxidutsläpp på 300 kg motsvarar 300 mil i en bil som drivs av fossila bränslen.
Skräddarsydda paketlösningar
För att kunna använda trygghetstjänsten behöver du ladda ner appen Alf. Den är gratis och finns tillgänglig för alla. Du behöver också beställa hem en skräddarsydd paketlösning, och det kan du som har din hemförsäkring hos LF Gävleborg göra.
- Du skriver in hur du bor och dina förutsättningar och blir rekommenderad ett paket som passar dig. Om du till exempel vill ha fler brandvarnare går det att köpa till separat, säger Beatrice.
Paketet skickas inom kort. Sedan installerar du enheterna, kopplar dem till appen och därefter kan du börja använda tjänsten – enkelt och smidigt.

Alfs baspaket inkluderar smarta kontakter, vatten- och rökdetektorer som larmar via ljud, notis och SMS. Notiser kan skickas till fler personer, som grannar eller släktingar, för hjälp vid larm.
Alla som tecknar en ny villahem- eller gårdsförsäkring hos LF Gävleborg får beställa vattenvarnaren LeakBot gratis. Detsamma gäller när redan befintliga villahem- eller gårdsförsäkringskunder förnyar sin försäkring. LeakBot är en av de tjänster som ingår i Alf. Enkelt utryckt är det en smart läckagedetektor som varnar för små vattenläckor och kan förhindra dem från att bli stora och kostsamma. Att hantera LeakBot är enkelt. Du gör det genom Alf-appen.
- För oss är det en självklarhet att jobba långsiktigt för att hjälpa våra kunder att undvika alla typer av skador i hemmet. Alf kommer att fortsätta utvecklas med nya tjänster och fler smarta enheter för att skapa ett tryggare hem för våra kunder, säger Beatrice.
Mer information:
Läs mer om vår nya trygghetsjänst Alf här.
7 tips för ett tryggare hem med trygghetstjänsten Alf
- Installera hela säkerhetspaketet. Se till att ha samtliga smarta kontakter samt vatten- och rökdetektorer installerade i ditt hem. Dessa enheter ger dig omedelbara notiser via Alf-appen om något är på väg att hända.
- Aktivera notiser och upptäck skadan i tid. Aktivera notiser i Alf-appen för att få meddelanden direkt om skador eller potentiella risker i hemmet. Det gör att du kan agera snabbt och förebygga större skador.
- Få hjälp även om du inte är hemma. Du kan lägga till så att fler personer än du får notiser från Alf. Om du inte är hemma, kan de agera i ditt ställe och hantera eventuella problem som uppstår.
- Följ experttips och vädervarningar. Ta del av de experttips och vädervarningar som erbjuds i Alf-appen för att öka din kunskap om hur du kan förhindra skador i hemmet och skapa en säkrare boendemiljö.
- Stäng av apparater på avstånd. Med de smarta pluginkontakterna kan du stänga av och sätta på apparater även när du inte är hemma. Du slipper då fundera på om du stängde av kaffebryggaren eller strykjärnet.
- Spara vatten och minska förbrukningen. Med hjälp av Alf kan du minska vattenförbrukningen genom att tidigt upptäcka läckage och droppande kranar. Det är viktigt för både ekonomin och miljön.
- Håll dig uppdaterad. Vi utvecklar Alf hela tiden för att möta framtida behov, så håll dig uppdaterad om nya tjänster och smarta enheter som Alf erbjuder.
Nya trygghetstjänsten Alf
LF Gävleborg har lanserat Alf, en trygghetstjänst med sex olika paket baserade på boendetyp och storlek. Tjänsten är tillgänglig för hyresrätter, bostadsrätter, villor och fritidshus med försäkring hos LF Gävleborg. Alf-appen är gratis och erbjuder kunskap om hur man förebygger skador i hemmet.
Appen innehåller över 200 års kunskap om skadeförebyggande åtgärder i hemmet som delas i form av råd och tips från LF Gävleborgs experter. Utöver det får man vädervarningar som kan hjälpa dig att vara förberedd. Baspaketet inkluderar smarta kontakter, vatten- och rökdetektorer som larmar via ljud, notis och SMS. Notiser kan skickas till fler personer, som grannar eller släktingar, för hjälp vid larm.
Så fungerar de uppkopplade enheterna:
- Rökdetektorer: Larmar vid rök och skickar notiser till mobilen.
- Vattendetektorer: Larmar vid kontakt med vatten och övervakar vattenledningar.
- Smart Plugs: Tillåter fjärrstyrning av elapparater och övervakar strömförbrukning.
Kontakt:
Beatrice Hagström, skadeförebyggare på LF Gävleborg. Du når Beatrice på telefon 026-147688 eller mejl beatrice.hagstrom@lfgavleborg.se.