Trygghetsbesök

Vi ser över ditt skydd mot vattenskador, bränder och inbrott

Vi vill att ditt hus ska må bra och hjälpa dig att undvika skador. Därför ingår ett hembesök av våra skadeförebyggande experter i vår hemförsäkring för villa-, gård- och fritidshus*. Tillsammans går vi igenom ditt hus för att upptäcka risker och du får en rapport med råd om hur du kan minska risken för skador.

Fördelar med våra trygghetsbesök

  1. Trygghetsbesöket ingår i försäkringen.

  2. Du får en genomgång av ditt kök, dina våtrum, ditt brand- och inbrottskydd.

  3. Du får råd och tips om hur du kan minska risken för skador.

Så här går trygghetsbesöket till

Trygghetsbesöket tar ungefär en timme. Det här gör våra trygghetsrådgivare under besöket:

  1. Köket

    Vår trygghetsrådgivare börjar med att kontrollera att alla vatteninstallationer i köket ser bra ut och gör en fuktmätning. Vi kontrollerar att köket är gjort utifrån de bygg- och branschregler som gällde när köket byggdes. Du får också råd om hur du kan fuktsäkra ditt kök på ett enkelt sätt.

  2. Badrum

    Vi går igenom dina våtrum och undersöker att de följer de bygg- och branschregler som gällde när de gjordes iordning. Vi mäter fuktnivån där det finns risk för läckage som till exempel runt duschen, badkaret eller golvbrunnen. Vi kontrollerar också att ytskiktens svetsar och fogar är täta och att rörgenomföringar i golv och väggar är tätade på rätt sätt. Om våtrummet har klinker eller kakel kontrolleras också att tätskiktet är rätt anslutet till golvbrunnen och dörrkarmen.

  3. Andra utrymmen

    Vi kontrollerar att alla installationer fungerar i tvättstugan, toaletten och i rummet där värmeanläggningen finns. Vi gör också en fuktmätning. Om det finns ett vattenburet värmesystem i huset kontrollerar vi att systemet, expansionskärl och ventiler är täta.

  4. Brandskydd och inbrottsskydd

    Vi kontrollerar brandskyddet i huset och att elen är skyddad av jordfelsbrytare. Du får tips och råd om hur du kan förbättra ditt brandskydd. 

    Vi ger också tips och råd om vad du kan göra för att försvåra för tjuven och minska risken för inbrott och stöld.  

  5. Rådgivning skadesäkert byggande

    Våra trygghetsrådgivare är experter på skadesäkert byggande, de är uppdaterade på de senaste regelverken och har massor av bra tips och råd. Passa på att ställa frågor om du till exempel planerar renovering av kök eller badrum. Du kan också få bra digitala broschyrer om skadesäkert byggande mejlat till dig under besöket. Broschyrerna och fler bra råd finns i vår skadeförebyggande guide

  6. Rådgivning larmpaket

    Våra trygghetsrådgivare demonstrerar hur våra larmpaket Alf fungerar - som skyddar ditt hem mot brand, vattenskador, frysskador och inbrott. Alf är smart teknik med uppkopplade enheter som larmar med siren och i din mobil. Trygghetsrådgivarna hjälper dig att bedöma vilket paket som passar bäst för ditt boende och informerar om priser. Vi har larmpaket från 29 kronor i månaden utan bindningstid eller dolda avgifter.

    Läs mer om Alf larmpaket och jämför priser

  7. Rapport

    När trygghetsbesöket är klart får du en rapport över hur läget är i ditt hus och råd och tips på vad du kan göra för att minska risken för skador, för att du ska känna dig så trygg som möjligt. Ditt digitala protokoll hittar du på Mina sidor. Vill du också ha protokollet utskrivet så skickar vi det till dig ett par dagar efter vårt besök. 

Har du frågor?

Hör gärna av dig till oss om du har frågor inför eller efter ditt trygghetsbesök. 

Våra kontaktuppgifter

* Trygghetsbesök ingår i din fritidshusförsäkring om ditt fritidshus har ett bad- eller duschrum. 


LF Västernorrland