En tryggare värld
Det är inte alltid så lätt att prata om tankar och känslor. Särskilt inte när man är ung. Därför har Länsförsäkringar tillsammans med Rädda Barnen tagit fram projektet ”Digitala Trygghetsvärdar” där erfarna gamers utbildas för att finnas där för barn och unga i spelvärlden.
Spelvärlden är för många en fristad, inte minst för barn och unga. Det är en plats där man får vara kreativ och lösa problem, en plats där man kan umgås med sina vänner och får en paus från vardagens alla krav och måsten. Samtidigt är det många föräldrar som inte har kunskap om spelvärlden och många barn säger att de saknar stödet som finns inom andra sporter. För att skapa trygghet och öka vuxennärvaron online har Länsförsäkringar tillsammans med Rädda Barnen tagit fram projektet ”Digitala Trygghetsvärdar” där erfarna gamers utbildas för att finnas där och fånga upp de barn och unga som behöver någon att prata med.
–Som kundägt bolag vill vi ge tillbaka till våra kunder, till Kalmar län och samhället. Ett av våra fokusområden framåt handlar om att främja barns fysiska och psykiska hälsa, och lika viktigt som det är att se över vårt sponsringsarbete och samarbete med föreningslivet, lika viktigt är det att finnas online – där många barn finns, säger Melina Athanasiadi, hållbarhetsstrateg på LF Kalmar.
Hård jargong
Även om spelvärlden är mångas trygga plats, kantas den ofta av en hård jargong, mobbning och trakasserier, särskilt mot tjejer och de som är nya i spelen. Det är också en väldigt pressad miljö, särskilt i så kallade multiplayer-spel, där man spelar tillsammans till andra. Presterar du inte tillräckligt bra eller begår ett misstag är det mer eller mindre norm att du får ta emot negativa kommentarer. Fördelen med de digitala trygghetsvärdarna är att de själva är gamers och har erfarenhet och förståelse för miljön, vilket gör att barn och unga kan uppleva det enklare att öppna upp sig om de mår dåligt. Om trygghetsvärden märker att barnet är i behov av professionell hjälp är deras uppgift att lotsa vidare till BRIS eller annan organisation.
–Vi är fortfarande i starten av projektet och just nu fokuserar vi på att värva ännu fler trygghetsvärdar och att sprida budskapet att de finns. Det är ett gediget arbete som ligger bakom och det känns bra att få göra det tillsammans med Rädda Barnen. De har ännu mer kunskap och expertis på området och det är bland annat Rädda Barnen som håller i utbildningarna och gör regelbundna uppföljningar, säger Daniel Alkeberg, verksamhetsutvecklare på LF Kalmar och ansvarig för projektet.
Vill finnas där
En av alla lokala gamers som anmält sig till utbildningen i vår är 25-åriga Vy Petersson, eller ”Vie” som hon kallar sig online. Hon har gejmat ända sedan hon var liten och bekräftar att miljön i spelvärlden är tuff, men upplever att den har blivit bättre de senaste åren, särskilt attityden mot tjejer.
Vy Petersson från Kalmar – gamer och blivande trygghetsvärd.
–För fem år sedan var spelvärlden mer mansdominerad. Då vågade man knappt prata, för så fort andra hörde att man var tjej fick man elaka kommentarer. Klimatet har blivit lite behagligare nu, mycket tack vare att fler och fler tjejer spelar, men också för att det finns fler resurser som stöttar tjejer, säger Vy Petersson.
För några år sedan var hon själv med i ett coachingprojekt för unga tjejer så när hon såg en annons för utbildningen om Digitala Trygghetsvärdar kände hon att hon ville engagera sig igen. När Vy var yngre upplevde hon att det var lättare att prata med andra i spelen, än till exempel sina föräldrar, och nu ser hon fram emot att bli en förebild och finnas där för unga gamers.
–Det finns mycket som är positivt med spelvärlden, men istället för att fråga sina barn hur de har det online handlar samtalen ofta om att de borde spela mindre, och då är det inte konstigt att de känner sig missförstådda och slutar prata. Hade det funnits trygghetsvärdar när jag var liten så hade jag nog vänt mig till dem om jag tyckte något var jobbigt, så jag tror och hoppas att initiativet kommer vara uppskattat, säger Vy Petersson.
Tips till viktiga vuxna
- Prata ofta om nätet och spelande, och gör detta till en del av det vardagliga samtalet – precis som du gör med andra fritidsaktiviteter. Ställ öppna frågor såsom ”hur”, ”vad hände”, ”varför” och ”vad tycker du” istället för ja- och nej frågor.
- Skapa en relation med ditt barn där det alltid är okej att komma och berätta om någonting händer online. Om barn är rädda för att vuxna ska bli arga eller förbjuda spelet söker de inte hjälp när de behöver det.
- Ta spelandet på lika stort allvar som andra fritidsaktiviteter. För många barn och unga är detta en viktig del av fritiden och kan fylla många funktioner, utöver underhållningen. Visa att du prioriterar ditt barns intresse, exempelvis genom att aktivt lyssna eller erbjuda skjuts till ett LAN.
- Bekanta dig med spelen genom att spela tillsammans med ditt barn eller genom att följa med i barnets spelande. Föräldrar, vårdnadshavare och vuxna kan även lära sig mycket av varandra. En del som inte kan så mycket om dataspel kan vara överdrivet skeptiska. Då kan det hjälpa att prata med föräldrar som kan mer.
- Skapa och ge tid till spelandet. Kom överens med ditt barn om tydliga gränser, till exempel vad som måste göras innan spelandet, spel på vissa dagar eller en tidsgräns för spel. Stäng inte av mitt i, utan kom istället överens om hur lång tid som behövs till exempelvis matcher. Lämnar man mitt i ett spel eller match kan man bli bestraffad på plattformen och riskerar uteslutning från vidare spel och gemenskap i framtiden.
Spela roll
Är du gamer, en god förebild och vill bidra till ett schysstare klimat online? På www.spelaroll.nu kan du anmäla dig till utbildningen för Digitala Trygghetsvärdar. Här finns också fler bra tips för viktiga vuxna!