Fråga experten om: Bedrägerier
Bedrägerier blir allt vanligare och bedragarna allt skickligare – så i princip vem som helst kan bli lurad. Niklas Svensson, informationssäkerhetsansvarig på LF Kalmar, svarar här på några vanliga frågor och ger sina bästa tips på hur du skyddar dig.
Vilka är de vanligaste bedrägerimetoderna mot privatpersoner?
Svar: Det absolut vanligaste nu för tiden är det som kallas phishing, en form av bedrägerier som kan ske via många olika kanaler. Vanligast är att en bedragare kontaktar det tilltänkta offret via telefon eller epost och försöker få offret att gå till en webbsida eller ladda ner en app till dator eller telefon som installerar skadlig kod eller stjäl inloggningsuppgifter. Det är även vanligt att bedragaren på telefon försöker lura offret att logga in med BankID på sin bank. Nästan alltid när det handlar om bedrägeri mot privatpersoner så vill bedragaren komma åt offrets pengar.
Vilka är dina bästa tips för att undvika att bli lurad?
Svar: För det första så ska man alltid se till att ha ett lösenord som är svårt att gissa och aldrig använda samma lösenord på olika sidor på nätet. Nästa åtgärd är att använda sig av så kallad multifaktorsautentisering på de sidor där det är möjligt. I Sverige används BankID eller Freja eID på många sidor vilket är bra. Det finns även appar till telefonen som fungerar på samma sätt för utländska sidor, både Google och Microsoft har sådana som man kan använda. Tyvärr behöver man vara lite vaksam och ibland även misstänksam för att undvika att bli lurad, antalet bedrägeriförsök ökar hela tiden och därmed även risken för att vi alla blir utsatta för ett sådant försök.
Bli svårlurad
Allt fler människor utsätts för bedrägerier och särskilt utsatta är de äldre och mest sårbara i samhället. Med initiativet Svårlurad! vill Sveriges banker gemensamt sprida kunskap och information om hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier och samtidigt ge verktyg till närstående att hjälpa dem i sin närhet. Gå in på svarlurad.se för att läsa mer om olika bedrägerier och få tips om hur du blir svårlurad.
Hur vet jag om en länk är säker att klicka på?
Svar: Det är tyvärr inte alltid så enkelt att avgöra, det kräver ofta visst tekniskt kunnande. Men istället för att granska själva länken så kan man fundera på om det verkar rimligt att man har vunnit enorma mängder pengar, eller om det där paketet som man ombeds ändra leveransadress på verkligen är något man har beställt. Vi som arbetar med dessa saker brukar vara lite tjatiga med detta om att något verkar för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant. Många gånger kan man i dessa sammanhang lita på sin magkänsla. Känns det lustigt på något sätt - lägg på luren, släng epost, ta bort SMS:et och så vidare.
Vad ska man göra om man misstänker att man råkat ut för ett bedrägeri?
Svar: Ifall man tror att man blivit bedragen ska man alltid göra en polisanmälan. Efter att man har gjort det så bör man kontakta banken, butiken eller sidan som bedragaren utgett sig för att företräda. Något som jag verkligen vill poängtera här är att många skäms för att de blivit lurade, men det är aldrig brottsoffrets fel att hen har blivit utsatt för ett brott. Berätta för andra vad du blivit utsatt för, så kan de vara på sin vakt och i bästa fall undvika att bli lurade.
Magasinet Länskraften
Med vårt magasin Länskraften vill vi inspirera dig till en hållbar vardag genom att dela berättelser från vårt avlånga län. För att vi vill finnas här för dig, för länet - för alll tid. Läs senaste numret här.