Familjeföretaget som rustar för framtiden
På Hagelsrums Gård sluter familjen Birgersson cirkeln från ko till biogastank. Gårdens kor producerar årligen sju miljoner liter mjölk och ser dessutom till att en stor del av länets trafik kan rulla på ett miljövänligt sätt. Mer cirkulärt än så blir det inte.
Regnet vräker ner över den leriga gårdsplanen och lite längre bort håller ett gäng grävmaskiner på att bereda plats för ytterligare en stor cistern. Hagelsrum Gård storsatsar inför framtiden och håller just nu på att bygga ut sin biogasanläggning.
–Ska vi nå våra klimatmål så måste vi hitta mer cirkulära flöden – biogasen är ett sätt. Idag producerar vår anläggning 12 gigawattimmar per år vilket motsvarar cirka 1,2 miljoner liter diesel. När vi har byggt ut kommer vi kunna producera mer än dubbelt så mycket, säger Tom Birgersson.
Ett eget kretslopp
Tillsammans med pappa Åke och syskonen Jakob och Hanna driver han Hagelsrums Gård utanför Målilla. Sedan familjen tog över gården 2008 har verksamheten utvecklats stort och idag har man flera ben att stå på – både mjölk- och köttproduktion, växtodling, maskiner och biogas. Hjärtat i verksamheten är de drygt 600 mjölkkorna som inte bara levererar mjölk, utan också kogödsel som sedan produceras till biogas. Koldioxiden som produktionen ger ifrån sig binds sedan i gårdens egna växtodlingar, som i sin tur blir foder åt djuren. Man kan med andra ord säga att gården har skapat sig ett eget litet kretslopp.
–En vanlig missuppfattning om biogas är att den ger ifrån sig stora mängder koldioxid, men faktum är att även den koldioxid som biogasbilarna ger ifrån binds på åkrar och ängar. Biogas producerat på avfall och gödsel är därför ett oslagbart drivmedel med hög klimatnytta, säger Tom.
Det är han som är ansvarig för gårdens biogasproduktion och det märks att han brinner för sin produkt. Och visst låter det helt fantastiskt och nästan för bra för att vara sant. Varför är då inte produktionen mer utbredd och varför hör man sällan någon prata om att köpa en biogasbil? Tom menar på att biogasen inte varit prioriterad från högre instanser och att den hamnat lite i skymundan av elektrifieringen – i alla fall på den privata sidan.
–Att tanka en biogasbil går snabbt och du har ungefär samma räckvidd som en bensinbil. Få människor är dock beredda att kompromissa med vilken typ av bil de vill ha och tyvärr har inte biltillverkarna ansträngt sig för att tillverka alla typer av bilar. Men det finns en enorm potential att utveckla en optimal gasbil, säger Tom.
Laddar länets bussar
För att skapa en större marknad och efterfrågan har man själva byggt tankstationer i både Målilla, Vimmerby, Högsby, Hultsfred och Eksjö. Dessutom har man valt att fokusera på lite mer svåromställd trafik, som lastbilar och bussar. Exempelvis tankas en del av Kalmar länstrafiks fordon på biogas från Hagelsrum. Många kommuner, regioner och företag väljer också att satsa på fossilfritt bränsle. Bland annat kör LF Kalmar flera bilar med biogas i tanken. I framtiden tror dock Tom att det kommer bli större fokus på biogas. Energikrisen och kriget i Ukraina har gjort att fler har upptäckt fördelarna med att producera energi i Sverige, istället för att importera in gas och olja från exempelvis Ryssland.
–Nu handlar biogasdiskussionen inte bara om miljön utan också om försörjningstrygghet. Skulle det bli krig idag kan vi fortfarande driva gården på vår egen el och försörja biogastraktorn på biogasen. I framtiden tror jag att Sverige kommer behöva bli mer självförsörjande, både på energi och mat. Och vi behöver göra det på ett resurssmart sätt. Det i sin tur kommer skapa arbetstillfällen så det blir även en samhällsekonomisk positiv effekt, säger Tom.
Fakta: Från ko till tank
Biogas är ett helt förnybart bränsle som bland annat används till produktion av värme och el eller som fordonsgas. Det framställs genom rötning av organiskt material, exempelvis gödsel eller matavfall. Under rötningen bryts gödseln ner till metan och koldioxid för att sedan slussas vidare för uppgradering. Där renas rågasen till färdig biogas genom att koldioxid, svavelföreningar och vattenånga avskiljs. Från Hagelsrum distribueras sedan den renade biogasen till gårdens egna tankstationer i Målilla, Vimmerby, Högsby, Hultsfred och Eksjö. Man levererar även biogas till St1s biogasstationer längs E22:an – där bland annat Kalmar Länstrafik tankar majoriteten av sina fordon.
Magasinet Länskraften
Med vårt magasin Länskraften vill vi inspirera dig till en hållbar vardag genom att dela berättelser från vårt avlånga län. För att vi vill finnas här för dig, för länet - för alll tid. Läs senaste numret här.