Din återbäring

Vi ägs av våra kunder - jämtarna och härjedalingarna. Vårt bolag går bra, 2019 var ett bra år och därför kan vi dela ut återbäring på 40 miljoner kronor till våra försäkringskunder i Jämtland och Härjedalen.

Vad är återbäring?

Vi är ett kundägt bolag. Det innebär att när det går bra för oss kan vi betala ut återbäring till våra försäkringskunder. Du som har en sakförsäkring* hos oss, oavsett om du är privat-, lantbruks- eller företagskund, har möjlighet att få tillbaka en del av din försäkringspremie. Dina inbetalade premier styr hur mycket du får tillbaka.

* Exempel på sakförsäkringar: 

  • Fordonsförsäkring
  • Båtförsäkring
  • Hemförsäkring
  • Reseförsäkring

Så får du din utbetalning

Om du har missat och meddela ditt kontonummer

Då följer du instruktionen nedan och lägger in ditt bankkontonummer på Mina sidor. Du kommer då att få utbetalningen i mitten av februari 2021.

Senaste dag för att anmäla kontonummer är 31 januari 2021.

Om du saknar Bank-ID

Så går det bra att ringa oss på 063-19 34 00 så hjälper vi dig att lägga in ditt kontonummer för utbetalningen. Telefonnummer 063-19 34 00 är ett direktnummer till vår kundsupport för Återbäringen. 

Så registrerar du ditt kontonummer

  1. Logga in på Mina sidor

    Det gör du med BankID eller bankdosa.

    Till Mina sidor

  2. Klicka på ditt namn i höger hörn

    Din personliga meny kommer då att visas.

  3. Välj Inställningar

  4. Välj Utbetalning

  5. Registrera eller ändra ditt kontonummer

  6. Välj Spara ändringar

    Klart! Nu har du registrerat ditt konto för utbetalning.

TIPS: Få SMS när utbetalningen är gjord

Om vi har ditt mobilnummer skickar vi ut ett SMS när utbetalningen är gjord. När du är inloggad på Mina sidor för att ange kontonummer, gå gärna in och kontrollera så att vi har rätt mobilnummer och e-postadress till dig.

Vanliga frågor och svar om återbäring

  • Försäkringar

    När vi på Länsförsäkringar Jämtland har uppnått ett positivt resultat i vår sakförsäkringsverksamhet kan vi ge återbäring till våra kunder – som också är våra ägare. Att våra kunder och ägare får återbäring är en del av hur det fungerar i vårt lokalt kundägda bolag. Återbäring är i praktiken en återbetalning av premie.


    Hjälpte det här svaret dig? 11 av 14 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Utbetalningen som sker under 2020 är totalt 40 miljoner kronor.


    Hjälpte det här svaret dig? 17 av 26 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Försäkringspremierna sätts alltid utifrån ett normalår, med ett förväntat skadeutfall både vad gäller antal skador och kostnad för dessa. Det är dock omöjligt att i förväg veta utfallet för ett enskilt år, då det är väldigt många olika saker som spelar in. Vi kan ett enskilt år få lägre skadekostnader än normalåret som vi budgeterar utifrån. Det överskott som blir kan då betalas tillbaka till dig som kund i form av återbäring. Under 2019 hade vi även en gynnsam kapitalförvaltning som bidrog till ett positivt resultat.

    Om vi har ett gynnsamt skadeutfall ett år innebär det därmed inte att vi kan sänka premierna för kommande år eftersom vi måste sätta premierna utifrån ett normalår.


    Hjälpte det här svaret dig? 23 av 23 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Vi betalar ut återbäring till våra sakförsäkringskunder. Hur mycket just du får är beroende av de försäkringar du har haft hos oss under 2019.


    Hjälpte det här svaret dig? 13 av 20 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du som har rätt till återbäring kommer att få ditt återbäringsbesked via posten i september. I det kan du läsa mer om just din återbäring. Pengarna kommer att betalas ut i december. Om du har registrerat ditt kontonummer på Mina sidor senast den 15 november så får du pengarna direkt in på ditt bankkonto vid utbetalningen i december.

    Om du inte har registrerat ett konto innan den 15 november kommer du istället att få utbetalningen i januari 2021 om du går in och registrerar ditt kontonummer i efterhand.


    Hjälpte det här svaret dig? 12 av 18 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Eftersom vi har många kunder och det är stora utbetalningar som ska hanteras, krävs ett omfattande arbete för att utbetalningarna ska kunna göras på ett effektivt och säkert sätt. Vi har valt att lägga utbetalningen av återbäringen i december för att kunna göra jobbet ordentligt. Du som har rätt till återbäring kommer att få ett tydligt besked i september med information om hur mycket utbetalningen till dig kommer att vara.


    Hjälpte det här svaret dig? 27 av 31 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du missat att lägga in ditt kontnummer innan den 15 november kan du göra det på samma sätt som är beskrivet här på webbsidan. Du kommer då att få din utbetalning i januari 2021 istället.


    Hjälpte det här svaret dig? 21 av 24 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Då kan du höra av dig till vår kundservice på telefonnummer 063-19 34 00 så hjälper vi dig att lägga in ditt kontonummer.


    Hjälpte det här svaret dig? 19 av 25 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Vi betalar ut återbäring till våra sakförsäkringskunder. Hur mycket just du får är beroende av de försäkringar du har haft hos oss under 2019.


    Hjälpte det här svaret dig? 13 av 20 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du som har rätt till återbäring kommer att få ditt återbäringsbesked via posten i september. I det kan du läsa mer om just din återbäring. Pengarna kommer att betalas ut i december. Om du har registrerat ditt kontonummer på Mina sidor senast den 15 november så får du pengarna direkt in på ditt bankkonto vid utbetalningen i december.

    Om du inte har registrerat ett konto innan den 15 november kommer du istället att få utbetalningen i januari 2021 om du går in och registrerar ditt kontonummer i efterhand.


    Hjälpte det här svaret dig? 12 av 18 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    När vår webbplats visas i en mobil visas den lite annorlunda än i en webbläsare på exempelvis en dator. Men funktionerna finns även där i mobilen. Klicka på den personsymbolen precis till vänster om knappen Logga ut. Välj sedan Inställningar och följ instruktionen vidare.  


    Hjälpte det här svaret dig? 1 av 2 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Tyvärr finns inte möjligheten att lägga in kontonummer i vår mobilapp. Du måste använda Mina sidor på vår webbplats.


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret