Skadehantering - direktkontakt eller via ombud?

I en tid där många är med och tävlar om din uppmärksamhet, är det viktigt att förstå skillnaden mellan att hantera skadeärenden direkt med ditt försäkringsbolag och att anlita ett ombud.

En pappa med två barn står på en berghäll vid vattnet och fiskar en solig sommardag.

Varför är det viktigt att kommunicera detta?

Lina, skadehandläggare på LF Göinge-Kristianstad förklarar:

- Största problemet är att kunderna ser ombudens lockande reklam och tror att de ska få hjälp att få ut mer ersättning när de anlitar ett ombud. Jag tycker det är viktigt att våra kunder förstår att om de väljer att anlita ett ombud så tar allt längre tid och ombuden tar ut en hög andel av ersättningen i arvode. Det är bara ombudet som vinner på det i slutändan.

Christina, chef på skadeavdelningen, betonar vikten av direktkontakt med sitt försäkringsbolag:

- Kunden får korrekt svar direkt, vi kan stämma av tidigare besvär och undantag, och kunden får en personlig kontakt. Vi informerar om alla rättigheter och ersättningsmöjligheter.

Ett exempel – direktkontakt jämfört med ombud vid skada

Lina beskriver hur skillnaden skulle kunna bli i ett skadeärende om ett barn skadat sig och behövt opereras.

Direktkontakt med oss på LF Göinge-Kristianstad: "När vi registrerar ärendet betalar vi direkt ut ersättning för sjukhusvistelse och informerar om framtida ersättningar för ärr och kvarstående besvär. Föräldrarna får ersättning för sjukhusvistelsen och barnet får så småningom ersättning för ärr och eventuella kvarstående besvär."

Kontakt via ombud: "Ombudet skickar skadeanmälan till oss. Vi betalar ut ersättning för sjukhusvistelsen till ombudet, som behåller 30 %, och föräldrarna får därefter den ersättning som återstår utbetald från ombudet. Barnet får så småningom ersättning för ärr och eventuella kvarstående besvär, men föräldrarna behöver betala arvode till ombudet motsvarande 30 % av det belopp som barnet fått i ersättning."

Fördelar med direktkontakt

Christina fortsätter:

- Vi som kundägt bolag ägs av våra kunder, vilket innebär att vi alltid har deras bästa i åtanke. Vi vill att våra kunder ska få ut allt de har rätt till, utan att behöva betala höga avgifter till ett ombud. Hos oss får du som kund personlig kontakt och kan välja den kommunikationskanal som passar bäst. Vi finns också fysiskt på plats för den som vill träffa oss på kontoret för möte.

Lina tillägger:

- Inga mellanhänder som förhalar processen, kunden får behålla all ersättning och vi besvarar frågor direkt. Ombuden kan inte påverka ersättningsbeloppet och kunden får mindre ut eftersom ombudet tar en stor andel i arvode.

Hur anmäler man en skada?

- Kunden kan anmäla via vår app, webbplats, besök på kontoret eller telefon. Vi anpassar oss efter kundens preferenser. Vi hanterar ärenden i turordning, oavsett anmälningssätt, säger Lina.

Att anlita ombud kan verka lockande, men det leder ofta till högre kostnader och längre handläggningstider. Direktkontakt med försäkringsbolaget säkerställer att du som kund får behålla all ersättning och får snabbare svar på dina frågor. Som kundägt bolag har vi alltid kundens bästa i åtanke och informerar om alla rättigheter och ersättningsmöjligheter.

Här kan du anmäla din skada