De vill stoppa bluffarna med kunskap och hjärta
Tre gymnasieelever från Kristianstad har tröttnat på att äldre blir lurade av bedragare. Med sitt UF-företag vill de bidra till att minska bedrägerierna, och öka tryggheten.
Idén föddes i en tevesoffa
– Vi satt hemma och tittade på Uppdrag granskning om en äldre dam som blivit bedragen på alla sina besparingar, berättar Thage Bergström.
– Det kändes så fel. Så ska det inte behöva vara. Vi började prata om vad vi själva skulle kunna göra, för våra egna mor- och farföräldrar och för andra äldre som riskerar att drabbas.
Tillsammans med Hugo Petersson Cederlund och Tommy Sok startade de Stoppa bluffen UF, ett företag som vill skydda äldre mot bedrägerier via telefon, sms och mejl. Alla tre går sista året på Söderportgymnasiet i Kristianstad.
Från idé till konkret hjälp
De började i augusti med att ta fram en enkel men effektiv produkt: en inramad tavla med korta, tydliga råd om hur man ska agera vid misstänkta samtal.
– Där står till exempel: Banken ringer dig aldrig, Identifiera dig aldrig med BankID när någon ringer, Lämna aldrig ut dina personuppgifter och Seriösa aktörer stressar aldrig, de är alltid tålmodiga, berättar Hugo.
– Många äldre blir stressade när någon ringer och säger att kontot är i fara. Det är precis det bedragarna vill, fortsätter han.
Responsen har varit positiv.
– Vi testade bland annat tavlan på min farfar, och han tyckte budskapen var väldigt tydliga, säger Thage.
– Och det fungerar, han känner sig tryggare när det ringer nu.
Föreläsningar och kurser på gång
Tavlan blev startpunkten, men trion har redan siktet inställt på nästa steg.
– Vårt mål är att hålla utbildningar, kurser och workshops för äldre om hur de kan känna igen olika typer av bedrägerier, säger Tommy och fortsätter:
– Vi har börjat höra av oss till församlingar, kommunen och äldreboenden. Det känns som att intresset finns, många vill lära sig mer.
De har också funderat på hur man kan påminnas om råden i vardagen, berättar Hugo:
– Vi har pratat om att trycka budskapen på disktrasor eller dukar. Då ser man dem varje dag och påminns, och det blir svårare för bedragarna att lyckas.
Ett växande samhällsproblem
De berättar att under 2024 gjordes omkring 227 000 anmälningar om bedrägerier mot privatpersoner, och en betydande del var telefonbedrägerier. Sammanlagt försvann över 700 miljoner kronor.
– Det är 700 miljoner för mycket, säger Hugo.
– Samtidigt förstår vi att det inte är så lätt att veta vad som är sant eller falskt, särskilt när någon låter trovärdig.
Men även vaksamhet kan gå för långt, berättar Thage:
– Min farfar bor ensam, och han har börjat lägga på direkt när det ringer från okända nummer. Men en gång var det en gammal vän som försökte nå honom. Det blir ju också sorgligt om man slutar lita på människor helt.
Nya bedrägerimetoder och ny kunskap
Med AI-tekniken har bedragarna fått ännu fler verktyg.
– Det finns exempel där bedragare kopierar röster från sociala medier, säger Tommy.
– De kan ringa och låtsas vara ett barnbarn som hamnat i knipa och behöver pengar. För många äldre är det nästan omöjligt att höra skillnaden.
Killarna är medvetna om att de valt ett svårt men viktigt område.
– Bedragarna utvecklas hela tiden, säger Hugo.
– Men det gör också vi. Vi läser på, följer polisen, Brottsförebyggande rådet och ny forskning. Vi vill ligga steget före, fortsätter han.
Drömmar och framtidstro
Stoppa bluffen UF har redan möten inbokade och hoppas kunna växa under året.
– Vi ser en jättestor marknad. Många äldre vill lära sig, och det finns också intresse från yngre som vill skydda sina anhöriga, säger Thage.
– Och vi är ju uppvuxna med mobilen i handen, konstaterar Tommy och fortsätter:
– Vi har lärt oss känna igen varningssignalerna – och nu vill vi dela den kunskapen vidare.
Och kanske är det just där styrkan ligger: kombinationen av ungdomlig energi, kunskap och samhällsengagemang.
– Vi vill att ingen ska behöva förlora sina pengar, eller sin trygghet, på grund av en bluff, säger Hugo och fortsätter:
– Om vi kan bidra till det, så har vi lyckats.
Över 40 år av Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har gymnasieelever utbildats i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. I elevernas möte med företagande blir steget från skola vidare till jobb, studier och entreprenörskap kortare och lättare. LF Göinge-Kristianstad är företagspartner till Ung Företagsamhet.
Vanliga bedrägerimetoder
Vishing – telefonbedrägeri
Bedragaren ringer och utger sig för att vara från banken, polisen eller ett företag. Syftet är att få dig att logga in med BankID eller lämna ut kontouppgifter.
Kom ihåg: Banken ringer dig aldrig.
Smishing – sms-bedrägeri
Ett sms påstår att du behöver uppdatera dina uppgifter eller bekräfta en betalning. Länken leder till en falsk sida.
Kom ihåg: Tryck aldrig på länkar i sms från okända avsändare.
AI-bedrägerier
Röster och bilder manipuleras för att lura människor att någon närstående är i fara.
Kom ihåg: Lägg på luren, ring själv upp personen via ett känt nummer.
Källa: Polisen och Stoppa bluffen UF