Mitt stora intresse i livet

Fredrik Svensson, chef försäkring lantbruk på LF Göinge-Kristianstad lever som han lär och arbetar. Att driva lantbruk har länge gått i släkten. Även om det blivit lite omvägar och gården i Åsum idag sköts på övrig tid, så ligger de egna grödorna och djuren honom väldigt nära hjärtat.

Fredrik Svensson, chef försäkring lantbruk på LF Göinge-Kristianstad.
Fredrik Svensson, chef försäkring lantbruk på LF Göinge-Kristianstad.

– Jag är ju uppvuxen på lantbruk och har i stort sett tillbringat all min tid på gården och i traktorn. Det är en oerhört stor del av mitt liv och jag har alltid hjälpt till med gårdens sysslor. Det har varit, och är, mitt stora intresse i livet, säger Fredrik.

Via arbete dels som maskinförare i Åhus och med tjänst inom Försvaret, blev det så småningom en 20-veckorskurs i Önnestad och därefter lantmästarutbildning på Alnarp för Fredrik Svensson.

– Det ena ledde till det andra och efter att ha varit verksam som teamchef på Swedish Meat blev det en position ledig som lantbruksansvarig på Länsförsäkringar Kristianstad. Så den sökte jag, och fick. Följaktligen började min bana på Länsförsäkringar den 15 mars 2007. Och jag har trivts otroligt bra. Att jobba med lantbruk dygnet runt är ett sätt att leva. Jag är i stort sett alltid tillgänglig och jag vet aldrig när larmet går. Att ha en gedigen lantbrukserfarenhet är inte bara en trygghet för mig, utan även för våra kunder. Det skapar trovärdighet, förståelse och rätt förutsättningar i all kommunikation och alla kundmöten, konstaterar Fredrik.

I Fredriks gäng finns förutom han själv, även Lars Johan Joelsson, Malin Holm och Rebecca Binnergård. Som chef blir Fredrik den som arbetar över hela kundgeografin. Som stabilt stöd bakåt återfinns Agneta Eriksson som är innesäljare. Hon är den trygga rösten utåt och har lång och bred erfarenhet i företaget.

– För oss är det viktigt med långa och goda kundrelationer där vi lär känna person och verksamhet på ett sätt som ger oss möjlighet att ge bästa möjliga service och stöd. Ju bättre vi känner varje enskild försäkringstagare och dennes vardag, desto smidigare blir arbetet när det väl uppstår en skada, och desto bättre underlag har vi i vår rådgivning. Det är självklart en trygghet. Vi lyssnar och drar lärdom i kunddialogen. Vi ser varje ny situation för vad den är och vi är alltid flexibla, med öppna sinnen, när vi ser på åtgärder och hur vi hanterar en skadesituation. Vi är en kundägd organisation och vår främsta och första fråga måste alltid vara: Hur kan vi hjälpa till?

Är man sedan kund inom andra delar av LF Göinge-Kristianstad så blir det både smidigare och lättare när det är försäkringsfall som omfattar olika områden.

Den erfarenhet och den samlade kunskap som finns här i bolaget tillsammans med ett väldigt stort nätverk är en fantastisk tillgång och jag tror att det är bland annat detta som gjort att vi har en så god ställning i regionen idag, säger Fredrik Svensson.

I det dagliga arbetet jobbar man nära både skadeförebyggare och skadereglerarna vilket gör att man har nära till information som skapar insikt och förståelse när saker och ting ska bedömas och åtgärdas. Det skapar effektivitet och ger värden för kunden. Samtidigt har man en roll där man utbildar och påverkar beteendemönster som i sin tur leder till färre skador, vilket i sin tur håller premierna nere.

– Det finns en mängd fördelar att ha flera förbindelser med LF Göinge-Kristianstad. Även när det gäller specifikt lantbruk har vi sedan drygt 20 år tillbaka möjlighet att bistå med en heltäckande bankrelation. Det är verkligen något man ska titta lite närmare på som lantbrukare. Att vara kund i vår bank skapar ett mer överskådligt engagemang. Vi får en ännu bättre möjlighet att skapa kloka och för kunden verksamhetsnyttiga beslut. Visst finns det mycket att välja på när det gäller banktjänster och ofta har man kanske en bank som man ”ärvt” i familjen. När andra aktörer väljer att förändra sitt sätt att arbeta och kanske centraliserar eller väljer digitala vägar, finns vi kvar som ett personligt och lokalt alternativ. Där vi månar om relationen, där vi har en unik branschkunskap som är synonymt med stor förståelse för lantbrukarens ekonomiska villkor och meka­nismer. Detta är verkligen värt att tänka ett varv extra på när man funderar på vilken bank man ska ha i sin verksamhet, avslutar Fredrik.

Kontakta oss om du vill bli bank- och försäkringskund

Du läste precis en artikel ur vår tidning Företagare i vår del av Skåne nr 1, 2025.

Här kan du läsa hela tidningen