40 års försäkringar senare

Sedan 1985 har Anders Karlsson varit kund hos Länsförsäkringar. Det allra första som försäkrades var huset. Sedan blev det bilen. Att det blev just Länsförsäkringar där och då var, förutom priset, mer en slump. En lyckosam slump som fortfarande gäller efter 40 år.

Anders Karlsson, ägare av Nisses varuhus i Hässleholm.
Anders Karlsson, ägare av Nisses varuhus i Hässleholm.

Hos många försäkringsbolag och banker blir de mänskliga mötena allt färre och på andra sidan telefonen möter datorer och robotar. En utveckling som Anders Karlsson, ägare av Nisses varuhus i Hässle­holm, inte är särskilt nöjd med.

– I min tillvaro och i den verksamhet som bedrivs här på Nisses så handlar allt om kontakten mellan människor. Vi pratar med varandra och vi ser på varandra när vi kommunicerar och då uppstår en genuin kontakt mellan människor. I varje sekund i varje möte skapar vi relationer och bygger förtroende, säger Anders och fortsätter:

– Nisses är ett företag där den personliga servicen och kontakten alltid varit väldigt central. Det sitter djupt i mig och det betyder även att jag i mina egna val i privatlivet gärna vill välja företag där man prioriterar den mänskliga kontakten. Där man vågar möta kunden på dennes villkor. Och där är LF Göinge-Kristianstad ett föredöme. Det är personligt och nära och man blir alltid sedd.

Efter hand som tiden gått har såväl familjen som företaget gått igenom olika faser, vilket automatiskt lett till andra och nya försäkringsbehov.

– På den privata sidan har vi försäkringar på villa, bilar och ett fritidshus. Vidare har jag företagsförsäkring med bilförsäkring och även pensions-, liv- och sjuk­försäkring, så det blir några stycken. Vi har faktiskt relativt nyligen haft anledning att använda oss av en fristående försäkringsmäklare som har inventerat och placerat försäkringar åt oss, men det var under en kort period. Det resulterade i att vi faktiskt flyttade vår privata bilförsäkring ett tag. Men det visade sig ganska snart, när vi bedömde både pris och det personliga engagemanget, att LF Göinge­Kristianstad faktiskt återigen drog det längsta strået, konstaterar Anders Karlsson.

Nisses ligger på torget i Hässleholm. Det grundades 1950 och idag har man ”butiker-i-butiken” med såväl dofter & kosmetika, leksaker, hem & hushåll och väskor under samma tak.

– Vi har varit ganska förskonade från problem. Vi hade ett par incidenter för något år sedan, när någon envisades med att krossa vårt skyltfönster och ta med sig lite produkter. Men det upphörde och allt löste sig till det bästa. Ska jag på något sätt sammanfatta den relation vi har och har haft med LF Göinge-Kristianstad så tänker jag att de har ett väldigt personligt tilltal, vilket vi som tidigare nämnt, uppskattar väldigt mycket. De ser till att sätta sig in i vår situation och våra behov, och de är måna om att de problem som uppstår ska lösas snabbt, effektivt och på bästa sätt, säger Anders och fortsätter:

– Sedan återkommer jag alltid till det skadeförebyggande arbete som LF Göinge­-Kristianstad bedriver. För att kunna hålla premier och kostnader i schack så är detta arbete helt avgörande. Det gör dessutom att man lever väldigt nära verkligheten och förstår verklig­heten. Vi har varit kunder i många år men vi får fortfarande regelbundna besök där vi tittar och stämmer av till exempel el, vatten, brand och stöld. Det gör oss tryggare och vi upplever att vi har en genuint engagerad partner i försäkringsbolaget.

Du läste precis en artikel ur vår tidning Företagare i vår del av Skåne nr 1, 2025.

Här kan du läsa hela tidningen