Om vi inte är överens
Länsförsäkringar ägs av våra kunder och för oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut. Vi är naturligtvis beredda att ompröva beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.
1. Be din handläggare titta på ärendet igen
Om det till exempel finns ytterligare fakta i ditt ärende som handläggaren inte känt till kan en ny prövning göras. Annars får du en närmare förklaring till vårt beslut. Meningsskiljaktigheter brukar kunna redas ut vid ett personligt samtal.
2. Begära överprövning
Om du fortfarande inte är nöjd med hanteringen av ditt ärende kan du begära överprövning. Handläggaren tar då kontakt med närmaste chef som i sin tur gör en bedömning av ditt ärende tillsammans med affärsområdeschef.
Klagomålsansvarig, övergripande för Länsförsäkringar Blekinge
Välkommen att kontakta mig om du behöver hjälp med vart du ska vända dig i verksamheten, har frågor, synpunkter eller förslag kring hantering av ett enskilt klagomål eller klagomålshantering i stort.
Jennie Blanting
Telefon 0454-30 23 00
Maila till Klagomålsansvarig
3. Om du fortfarande inte är nöjd avgör typen av ärende hur du går vidare
- Trafikskadeärenden
Om du har frågor som gäller trafikskadeersättning för personskador kan du istället få ärendet prövat i Trafikskadenämnden, www.trafikskadenamnden.se, 08-522 787 00. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Medicinska ärenden
Vid medicinska tvistefrågor kan du vända dig till Personförsäkringsnämnden, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Rättsskyddsärenden
Tvister angående rättsskydd kan i vissa fall prövas av Försäkringsförbundets nämnd för rättsskyddsfrågor, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig. - Bankärenden
Länsförsäkringar Bank och Hypotek har en centralt klagomålsansvarig som handlägger bank- och hypoteksklagomål när du som kund inte är nöjd med vårt slutgiltiga beslut. Du kontaktar centralt klagomålsansvarig via post, märk brevet Länsförsäkringar Bank eller Länsförsäkringar Hypotek, Klagomålsansvarig, 106 50 Stockholm
- Övriga ärenden
Vid tvist i bank- eller försäkringsfrågor har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller telefon 08-508-860 00. Besöksadress är Kungsholmstorg 5 Stockholm. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.
4. Domstol
Du kan även vända dig till domstol för att få ditt ärende prövat. Har du en rättsskyddsförsäkring – som bland annat ingår i hemförsäkringen – kan vi ersätta dina ombudskostnader. Du betalar då enbart självrisken.
Rådgivning i försäkringsfrågor
Vill du ha kostnadsfri rådgivning finns oberoende organisationer som kan ge råd och tips.
Försäkringsfrågor
Konsumenternas försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00.
Konsumentupplysning
Konsumentverket, www.konsumentverket.se, 0771-525 525.
Finansiella tjänster
Konsumenternas Bank- och finansbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00.
Den kommunala konsumentvägledaren kan ge råd och information kring försäkrings- och finansiella tjänster.
Är du företagare?
Här hittar du all information om hur du som företagare ska gå tillväga.
Är du företagare?
Här hittar du all information om hur du som företagare ska gå tillväga.