Betalningar till och från utlandet

Utlandsbetalningar använder företaget för att sätta in pengar på en mottagares konto i utlandet och för att ta emot pengar från utlandet. Det är viktigt att få med rätt information, som exempelvis BIC och IBAN.

En kvinna sitter och skriver vid ett bord

Betalningar till utlandet

Du kan välja olika typer av utlandsbetalningar beroende på valuta och till vilket land du ska skicka pengar.

Enklast och billigast gör du en SEPA- eller Normalbetalning på Mina sidor. Du kan även komma in på något av våra kontor eller kontakta Telefonbanken. Är du osäker på vilka länder du kan skicka pengar till och på vilket sätt, hittar du mer i information i Landinformation.

Få hjälp med en utlandsbetalning via telefonbanken

  1. Fyll i beställningsblanketten och skicka in den via ett säkert meddelande.
  2. Därefter ringer du till Telefonbanken (0771-666 555 mellan kl 07.30-16.00) för att skicka utlandsbetalningen. För avvikande öppettider, se Telefonbanken.

SEPA-betalning

Välj SEPA-betalning när du ska skicka pengar i euro till EU- och EES-länderna, samt Schweiz. Normalt når betalningen mottagarens bank samma dag om du skickar betalningen på Mina sidor före klockan 14.30 en bankdag och den kostar ingenting. Skickar du betalningen efter klockan 14.30 kan det uppstå en kostnad i mottagarbanken som mottagaren får betala. 

Normalbetalning

Välj Normalbetalning när du ska skicka pengar i annan valuta än euro till EU- och EES-länderna, samt Schweiz och även länderna utanför EU-/EES-området. Pengarna når betalningsmottagarens bank beroende av land och vilka rutiner mottagarbanken har.

Det här behöver du för att skicka eller ta emot pengar från utlandet

  • Namn, adress och land på den som ska ta emot pengarna. Kontrollera att alla uppgifter är korrekta.
  • Kontonummer där pengarna ska sättas in. Numret skrivs i IBAN-format, en internationell standard. Du hittar ditt kontonummer i IBAN-format i internetbanken under "Kontoinfo".
  • Bankens BIC/SWIFT-adress dit pengarna ska skickas. Det är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut. När du fyllt i den hämtas betalningsmottagarens namn och adress automatiskt. Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress är ELLFSESS.
  • Några länder använder ett nationellt id istället för istället för BIC/SWIFT-adress, till exempel USA och Kanada. Det börjar med två bokstäver och sedan ett antal siffror för varje land.

Kontrollera med mottagarbanken i vilken valuta du ska skicka pengarna.

Banken behöver också ha aktuell kundkännedom om dig och veta vad utlandsbetalningarna avser. Vi kan även behöva underlag som styrker betalningarna och pengarnas ursprung.

Prislista för utlandsbetalningar

Landinformation

Tänk på valutakursen

När du gör en utlandsbetalning reserveras beloppet på ditt konto med en preliminär valutakurs och när växling sedan sker bestäms kursen. Tänk därför på att ha tillräckligt med pengar på kontot för att slippa övertrassering om slutbeloppet skulle bli högre än det som är reserverat.

Aktuella preliminära valutakurser

Hjälp med valutaomvandling

Betala med kort utomlands

Om något blivit fel vid en utlandsbetalning

Vi hjälper dig att rätta till eventuella fel vid utlandsbetalningar när du gör en reklamation, exempelvis om pengarna inte nått mottagaren. Om den mottagande banken begär kompletterande uppgifter eller skickar tillbaka beloppet, räknas det också som en reklamation.

Eventuella kostnader för reklamationer

Om reklamationen inte beror på något fel från din sida har du rätt till ersättning för avgifter och ränta som uppstått. Om felet beror på att du lämnat fel uppgifter tar vi ut en reklamationsavgift enligt aktuell prislista. Vissa utländska banker tar betalt för att handlägga reklamationer vilket gör att den kostnaden kan läggas till reklamationsavgiften. Då drar vi den kostnaden från ditt konto i efterhand. En reklamation tar ofta lång tid att handlägga och tiden kan variera mellan olika länder.

DNB är vår samarbetspartner för förmedling av utlandsbetalningar.

Frågor och svar om utlandsbetalningar

  • Du hittar ditt bankkontonummer i IBAN-format genom att logga in på Mina sidor. Klicka på "Konton" och välj sedan det konto du vill använda. Du hittar ditt IBAN-nummer under rubriken "Kontoinformation". Du kan inte se ditt IBAN-nummer i appen utan måste logga in på Mina sidor.

    IBAN-nummer är ett bankkontonummer enligt internationell standard som du behöver för att betala eller ta emot betalningar från utlandet. Det består av 24 tecken och börjar med SE.

    Logga in på Mina sidor

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Vi samarbetar med DNB när det gäller utlandsbetalningar. Om du ska ta emot en utlandsbetalning räcker det normalt med att uppge Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress som är ELLFSESS. Om den utländska avsändarbanken kräver uppgift om vår täckningsbank ska du ange BIC/SWIFT-adressen DNBANOKK.

    En BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar mellan länder. Du kan söka efter andra bankers BIC/SWIFT-adresser på SWIFT:s webbplats.

    Hjälpte det här svaret dig?
  • SEPA (Single Euro Payments Area) drivs bankgemensamt och baseras på politiska krav som stöttas av EU och har som syfte att skapa en gemensam marknad för eurobetalningar i Europa. Alla EU/EES-länder, Monaco, Schweiz och San Marino ingår i SEPA.

    SEPA samverkar med betaltjänstdirektivet Payments Services Directive (PSD). Det handlar framför allt om kundernas rättigheter och bankernas skyldigheter som till exempel att tydligt informera kunderna om priser och villkor för betalningarna.

    Bankerna samordnar sig genom European Payments Council (EPC) och driver där arbetet med att göra verklighet av visionen om ett gemensamt betalområde i Europa. Där sker bland annat regelbundna uppdateringar av produktregelverken för SEPA-betalningar.

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Expressbetalning är en utlandsbetalning med högre prioritet. Det innebär att den når mottagaren snabbare än en standardbetalning och medför en extra avgift. Vi erbjuder inte expressbetalningar men om du genomför en SEPA-betalning går den lika snabbt som en expressbetalning.

    Hjälpte det här svaret dig?
  • Du kan göra överföringar på belopp inom din beloppsgräns. Våra beloppsgränser hittar du här.

    Behöver du genomföra en överföring på en högre summa kan du kontakta Telefonbanken på 0771-666 555 eller besöka ditt kontor. Vi kommer då att ställa frågor om betalningen och vi kan också komma att be om underlag som styrker betalningen. Detta gör vi för din säkerhet och för att uppfylla gällande lagkrav.

    Hjälpte det här svaret dig?