Instruktion för valberedningen
Här hittar du LF Västernorrlands instruktion för valberedningen.
Fastställd av ordinarie bolagsstämma den 9 maj 2025.
(LF Västernorrland benämns i nedan instruktion som Bolaget).
1 Inledning
1.1 Bakgrund och syfte
Syftet med denna instruktion är att ange valberedningens uppgifter och arbetsformer. Länsförsäkringar Västernorrland, (”Bolaget”) ska ha en valberedning bestående av sju ledamöter, med en strävan om, en från varje kommun. Dock är lokalkännedom och kompetens inom bolagets verksamhetsområde väsentligt. Ledamöterna väljs på ordinarie bolagsstämma för tiden till och med den ordinarie bolagsstämma som hålls tredje året efter att ledamoten blivit vald. Ledamot skall vid valtillfället vara fullmäktigeledamot. Ledamöterna väljes för rullande mandattid om 3 år och så att i princip 1/3 står inför val varje år. Stämman väljer ordförande för valberedningen för det kommande arbetsåret Avgår ledamot under pågående mandatperiod ska fyllnadsval ske vid nästkommande bolagsstämma.
1.2 Omfattning och ikraftträdande
Denna instruktion träder i kraft på dagen för bolagsstämmans beslut om inget annat anges i beslutet.
1.3 Kommunikation och införande
Valberedningens ordförande ansvarar för att arbetsordningen kommuniceras till valberedningen och införs och tillämpas i valberedningens arbete, bland annat genom att samtliga ledamöter i valberedningen får del av arbetsordningen.
2 Valberedningens sammansättning
Ledamot ska vid valtillfället vara fullmäktigeledamot. Verkställande direktören eller annan person från företagsledningen får inte vara ledamot av valberedningen. Styrelseledamot får inte vara ordförande i valberedningen. Inför nyval av ledamot i valberedningen görs lämplighetsbedömning genom att meritförteckning och blankett för bedömning av kandidatens lämplighet lämnas till styrelsens ordförande. Valberedningen utser inom sig ordförande om inte denne utsetts av bolagsstämman.
Den samlade kompetensen i valberedningen ska omfatta god kunskap om Bolagets verksamhet och om regelverkens lämplighetskrav avseende styrelseledamöter samt god kompetens och erfarenhet av styrelsearbete, gärna från arbete i Bolagets styrelse, och rekryteringsfrågor. Valberedningens ledamöter bör ha ett gott kontaktnät inom Bolagets verksamhetsområde.
3 Valberedningens uppgifter
Valberedningen ska i enlighet med vad som framgår av denna instruktion till bolagsstämman lämna förslag till
- val av ordförande och övriga ledamöter i styrelsen,
- arvode och övriga ersättningar för styrelsearbetet uppdelat mellan ordförande, övriga ledamöter och eventuell ersättning för utskottsarbete, samt
- val av revisorer samt arvode till dessa, samt
- efter framställan från Bolagets styrelse, lämna förslag till kandidater till andra funktioner.
Valberedningen ska vidare ansvara för lämplighetsbedömning av ledamöter som föreslås till styrelsen. Se Arbetsinstruktion för prövning av kompetens och lämplighet av styrelse, vd och beställaransvarig för central funktion.
Valberedningen ska förbereda och lägga fram förslag till fullmäktigeledamöter i de olika kommunerna. Se årsprocess för valberedningens arbete.
3.1 Valberedningens arbetsformer
Valberedningens arbete ska bedrivas under sekretess avseende t ex namnförslag, bedömningar och interna diskussioner.
Valberedningens ordförande ska leda arbetet och se till att valberedningen fullgör sina uppgifter. Ordföranden ska också se till att valberedningen sammanträder vid behov. Ordföranden ska vidare se till att ledamöterna ges tillfälle att delta vid sammanträdena och får tillfredsställande information och underlag i de ärenden som ska behandlas.
Ordföranden ska se till att valberedningen fortlöpande uppdaterar och fördjupar sina kunskaper om Bolaget och dess verksamhet samt i övrigt får den utbildning som krävs för att arbetet ska kunna bedrivas effektivt. Nya ledamöter ska få erforderlig genomgång av valberedningens rutiner och erinras om den tystnadsplikt som gäller för valberedningens arbete. Ordföranden ska se till att arbetet i övrigt är ändamålsenligt och bedrivs effektivt samt att behövlig process-och rutinbeskrivningar för arbetet upprättas och följs.
Vid valberedningens sammanträden ska protokoll föras. Protokollet ska undertecknas av ordföranden och minst en justeringsman.
Bolaget bör tillhandahålla valberedningen sekretarar- och administrativ resurs som stöd för valberedningens utförande av sina uppgifter enligt denna instruktion.
Valberedningen är beslutsför om mer än hälften av hela antalet ledamöter är närvarande. Vid bedömningen om valberedningen är beslutsför ska ledamöter som är jäviga anses som inte närvarande. Om valberedningen inte är beslutsför kan beslut ändå fattas under förutsättning att beslutet godkänns i efterhand av erforderligt antal ledamöter som inte närvarat vid beslutet. Godkännande av beslut i efterhand ska ske genom undertecknande av mötesprotokoll i original från det sammanträde då beslutet fattades.
Valberedningen ska bedriva sitt arbete med framtagande av förslag till styrelse i nära samråd med styrelsens ordförande.
Valberedningen ska i god tid informera fullmäktige om vilka val som ska förekomma vid bolagsstämma och bereda fullmäktige tillfälle att framföra synpunkter.
3.2 Förslag till val av styrelse
Styrelsen ska ha en med hänsyn till bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt ändamålsenlig sammansättning, präglad av mångsidighet och bredd avseende ledamöternas kompetens, erfarenhet, etnicitet och bakgrund i övrigt. En jämn könsfördelning i styrelsen ska eftersträvas. Vad gäller styrelsens sammansättning och storlek ska valberedningen följa gällande bolagsordning.
Kontinuitet i styrelsearbetet ska säkerställas. Mandatperioderna ska inte löpa ut samtidigt för flertalet av styrelseledamöterna.
Styrelsens ledamöter ska vid varje tidpunkt ha de kvalifikationer, kunskaper och den erfarenhet inom verksamhetsområdet som är tillräcklig för att kunna utöva en sund och ansvarsfull företagsstyrning, samt ett gott anseende och en god integritet.
Majoriteten av de bolagsstämmovalda styrelseledamöterna ska vara oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen.
Styrelseledamot ska utses för tre år i taget. Val bör ske så att mandattiden varje år utgår för högst en tredjedel av totalt antal ledamöter.
Som underlag för sina förslag ska valberedningen i samråd med styrelsens ordförande
- bedöma i vilken grad den befintliga styrelsen uppfyller de krav som kommer att ställas på styrelsen till följd av bolagets läge och framtida inriktning, bl. a genom att ta del av resultatet av styrelsens utvärdering av sitt arbete,
- fastställa kravprofiler för den eller de nya ledamöter som enligt denna bedömning behöver rekryteras, samt
- genomföra en strukturerad process för att söka kandidater till de styrelseposter som skall fyllas, varvid synpunkter och förslag som inkommit från fullmäktige skall beaktas.
Valberedningens förslag till val av styrelseledamöter ska presenteras i kallelsen till bolagsstämman varvid särskilt ska anges
- ålder samt huvudsaklig utbildning och arbetslivserfarenhet,
- uppdrag inom länsförsäkringsgruppen och andra väsentliga uppdrag,
- om ledamoten enligt valberedningen är att anse som oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen,
- vid omval, vilket år ledamoten invaldes i styrelsen, samt
- övriga uppgifter som kan vara av betydelse för fullmäktige vid bedömningen av den föreslagna ledamotens kompetens och oberoende.
Valberedningen ska på bolagsstämma:
- presentera och motivera sina förslag och lämna en redogörelse för hur dess arbete bedrivits, samt
- lämna särskild motivering om ingen förändring av styrelsen föreslås.
Valberedningen ska se till att person föreslagen för inval i styrelsen och person föreslagen för val till revisor såvitt möjligt skall närvara på bolagsstämman.
4 Lämplighet
4.1 Lämplighetsbedömning inför val av styrelseledamöter
En lämplighetsbedömning av personer som ska föreslås som styrelseledamöter, ska genomföras innan förslag om styrelseledamöter lämnas till bolagsstämman. Vidare ska en lämplighetsbedömning genomföras årligen av valda styrelseledamöter för att säkerställa att kraven på lämplighet vid var tid är uppfyllda. Härutöver ska en ny lämplighetsbedömning göras om något inträffar, som medför att det finns skäl att anta att en vald styrelseledamot inte kommer att utföra sitt styrelseuppdrag på ett sunt och ansvarsfullt sätt och det skulle kunna medföra en ändrad bedömning av lämpligheten hos styrelseledamoten. Det kan exempelvis vara om det finns skäl att anta att styrelseledamotens agerande ökar risken för att bolaget brister i regelefterlevnad, ökar risken för bolagets medverkan till finansiell brottslighet eller på annat sätt ökar risken för att bolagets verksamhet inte bedrivs på ett sunt och ansvarsfullt sätt. Valberedningen ansvarar för att genomföra lämplighetsbedömningen.
Lämplighetsbedömningen ska ske med omsorg om den personliga integriteten. Bedömningen ska även ske med tillbörlig aktsamhet, för att inte riskera att Finansinspektionen, vid sin senare granskning, finner att Bolaget inte har sett till att styrelseledamoten i fråga är lämplig för sin uppgift och därför har att ingripa mot Bolaget.
Valberedningen ska tillämpa dokumenterade rutiner och processer, se Riktlinje för lämplighetsbedömning. Resultatet av genomförda lämplighetsbedömningar ska dokumenteras och arkiveras enligt bolagets arkiveringsregler.
Valberedningens ordförande ansvarar för att det finns skriftliga processer och rutiner, inklusive frågeformulär, för hur lämplighetsbedömningar av styrelseledamöter ska genomföras, både vid nyrekrytering och löpande. Process- och rutinbeskrivningarna ska fastställas av Valberedningen. Process- och rutinbeskrivningarna ska samordnas med Bolagets övriga process- och rutinbeskrivningar avseende lämplighetsbedömningar.
Om lämplighetsbedömningen av en styrelseledamot leder till att styrelseledamoten inte längre bedöms lämplig för sitt uppdrag, ansvarar valberedningens ordförande för att föreslå lämpliga åtgärder.
4.2 Kvalifikationer, kunskap och erfarenhet
Styrelseledamöterna i Bolaget ska vid varje tidpunkt ha tillräckliga kvalifikationer, kunskap och erfarenhet inom Bolagets verksamhetsområde för att kunna utöva ett sunt och ansvarsfullt arbete.
Personens kvalifikationer, kunskaper och erfarenhet inom försäkring- och banksektorn och övriga för styrelseuppdraget relevanta branscher ska beaktas.
Vid bedömningen ska hänsyn tas till både teoretiska erfarenheter som inhämtats genom utbildning och praktiska erfarenheter som tidigare befattningar medfört. Styrelsen som helhet ska minst ha kvalifikationer, kunskaper och erfarenheter avseende:
- Försäkrings- och finansmarknaden
- Regulatoriska krav
- Strategisk planering och förståelse för affärsstrategi, affärasmodell och affärsplan
- Rikshantering
- Företagsstyrningssystemet med intern styrning och kontroll
- Finansiella analyser
- Aktuariella analyser
Vid bedömningen ska hänsyn tas till arten, omfattningen och komplexiteten i Bolagets verksamhet och bedömningen ska ske med utgångspunkt från det ansvar och särskilda uppdrag som ska tilldelas personen i fråga.
Utöver personens kvalifikationer, kunskap och erfarenhet vid tidpunkten för lämplighetsbedömningen, ska även planerad vidareutbildning för personen i fråga beaktas. Hänsyn ska även tas till de kvalifikationer och den kunskap och erfarenhet som finns hos andra ledamöter i syfte att säkerställa att den samlade kompetensen är tillfredsställande i Bolagets styrelse.
4.3 Gott anseende och integritet
Styrelseledamöterna i Bolaget ska vid varje tid ha gott anseende och integritet. Bedömningen ska baseras på de omständigheter som bedöms vara relevanta samt på den information som finns att tillgå med beaktande av begränsningar i lagstiftningen. Utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister, kreditupplysning, utdrag från Finansinspektionen ska inhämtas i enlighet med gällande lagstiftning.
Personen i fråga ska anses ha gott anseende om det inte på grundval av fakta finns skäl att göra en annan bedömning. Personen i fråga ska inte anses ha gott anseende om dennes uppträdande privat eller i yrket ger upphov till väsentliga tvivel om dennes förmåga att utföra sitt uppdrag på ett sunt och ansvarsfullt sätt.
Uppgifter om lagöverträdelser och begångna brott ska tas i beaktande. Relevanta brott kan exempelvis vara brott mot gällande regler inom den finansiella sektorn, bedrägeri, skattebrott eller annan ekonomisk brottslighet. Detta ska dock inte automatiskt leda till bedömningen att personen i fråga är olämplig utan en bedömning måste göras i det enskilda fallet. Vidare ska i bedömningen vägas in om personen i fråga har varit föremål för näringsförbud, har betalningsproblem eller tidigare betalningsanmärkningar, har gjort stora investeringar eller exponerat sig för stora ekonomiska risker som kan ha en väsentlig påverkan på personens ekonomiska ställning. Av betydelse vid bedömningen är exempelvis om personen i fråga varit styrelseledamot eller ledande befattningshavare i ett företag som, försatts i konkurs, varit föremål för en sanktion från myndighet, skuldsanering, ackord eller rekonstruktion och hur personen i fråga har bidragit till situationen.
Även om flera mindre incidenter var för sig inte kan anses påverka anseendet, ska dessa ändå beaktas om de sammantaget innebär att personens anseende kan ifrågasättas.
I bedömningen ska vägas in om personen i fråga förväntas agera objektivt, kritiskt och självständigt i utförandet av styrelseuppdraget.
En bedömning ska även ske av om personen i fråga, med hänsyn till antalet övriga uppdrag som personen innehar, kan förväntas lägga ner tillräckligt med tid på att fullgöra sina skyldigheter enligt styrelseuppdraget. En bedömning ska även ske av om personens uppdrag i andra företag eller organisationer kan medföra intressekonflikter.
Valberedningens bedömning av gott anseende och integritet ska även omfatta arbetstagarledamöter.
5 Förslag till val av revisor
Valberedningens förslag till val av revisorer i Bolaget ska presenteras i kallelsen till bolagsstämman varvid särskilt ska informeras om förhållanden som kan vara av betydelse för fullmäktige vid bedömningen av den föreslagna revisorns kompetens, opartiskhet och självständighet eller jäv. Informationen ska innefatta omfattningen av den föreslagna revisorns tjänster till Bolaget, utöver revision under de senaste tre åren samt, vid omval, vilket år revisorn valdes och hur länge revisorn innehaft uppdraget.
Valberedningen kan uppdra åt Bolagets styrelse att genomföra upphandling av revisorer till grund för valberedningens förslag till bolagsstämman.
6 Anmälan till Finansinspektionen
Valberedningen ansvarar för att anmälan utan oskäligt dröjsmål sker till Finansinspektionen vid förändring av ordinarie styrelseledamot eller suppleant i enlighet med av Finansinspektionen föreskriven ordning.
Vid anmälan till Finansinspektionen ska alla uppgifter som är nödvändiga för att kunna bedöma de berörda personernas lämplighet lämnas.
7 Efterlevnad
Valberedningens ordförande ansvarar för att denna instruktion efterlevs.
8 Ändringar
Denna instruktion ska behandlas och fastställas av bolagsstämman minst en gång per år även om inga ändringar ska beslutas. Ansvarig för uppdatering av instruktionen är Bolagets styrelse som efter samråd med valberedningen ska lägga fram förslag till uppdatering av instruktionen för bolagsstämmans beslut.