Hjulburna oskyddade trafikanter på landsväg
Projektet bestod av tre delstudier där delstudie ett var en enkätstudie om en ny vägutformning, så kallad bygdeväg. Delstudie två var en experimentell studie som belyser frågan om bredden på en cykelbana från cyklistens perspektiv. Delstudie tre var friktionsmätningar genomförda på ett mätningssätt som är mer anpassat till motorcyklisters situation. Ett antal rekommendationer ges, bland annat att sträckor som utformas till bygdeväg bör väljas med stor omsorg. På de ställen där sikten är skymd bör alternativa lösningar övervägas. En enkelriktad cykelbana på en väg med blandtrafik bör minst vara 120 cm i sidled från mittpunkt till banan för de motordrivna fordonen. Hastighetsbegränsningen på bygdeväg bör vara max 50 km/h. Friktionsmätningar bör även kopplas till förarens upplevelse av väggrepp.
Rapport: Hjulburna oskyddade trafikanter på landsväg. VTI rapport 946