Vattenvakten

Uppkopplat larm - stoppar läckan i tid!

Vi utvecklar kontinuerligt våra tjänster och erbjudanden för att du som kund ska få en så trygg vardag som möjligt. Vi är därför väldigt stolta över Vattenvakten – vårt uppkopplade vattenlarm som hjälper dig att upptäcka vattenläckan i tid. 

Anslut dig - kostnadsfritt till 31 mars 2023

Från 1 april 2023 kostar tjänsten 348kr/år. Begränsat antal. 
Du tecknar enkelt med Mobilt BankID i nästa steg. 

Upp till 10% rabatt på din nuvarande villapremie när du tecknar Vattenvakten. Rabatten gäller dig som är kund och har en villa/villahemförsäkring hos oss. 

Det här ingår

  1. Uppkopplad vattenfelsbrytare

    Vattenfelsbrytaren övervakar bostadens tappvattensystem dygnet runt och stänger av det inkommande vattnet vid läckage.

  2. Uppkopplad vattensensor

    Vattensensorn är ett komplement till vattenfelsbrytaren och kommer åt lokala vattenläckage. Vid installation placeras sensorn under diskbänksskåpet. 

  3. Installation

    Standardinstallation av vattenfelsbrytare och vattensensor, genomförd av VVS-montör. Om din installationsplats kräver mer omfattande arbete kommer du att få ta ställning till om du vill gå vidare och själv bekosta det överskjutande beloppet. Läs mer under installationskrav.

Bevakning & hjälp

  1. App

    I appen håller du löpande koll på ditt hus - även på distans. Du kan även följa och styra dina uppkopplade enheter samt dela sensordata med nära och kära. 
    Appen laddar du ner efter att du tecknat avtalet och installationen genomförts hemma hos dig.

  2. Digitala hjälpguider för att hitta läckan

    Vid ett larm kan du med hjälp av guiderna enkelt söka efter läckan hemma. Hjälpguiderna dyker upp i appen i samband med larm. 

  3. Hjälp dygnet runt

    Om en akut vattenläcka uppstår kontaktar du oss direkt. Vår jour hjälper dig med både larmet och skadan och finns tillgänglig dygnet runt för din trygghet.
    Journummer vid vattenläcka: 08-562 830 00

Test av vattenfelsbrytare 2022

Det finns en uppsjö av vattenfelsbrytare på marknaden. Länsförsäkringars Forskningsfond har gett det statligt ägda forskningsinstitutet RISE i uppdrag att testa de vanligaste vattenfelsbrytarna på marknaden. Tollco AB WaterFuse - Villa Control som ingår i Vattenvakten är en av två typgodkända vattenfelsbrytare. 
 
Se resultatet av typgodkända vattenfelsbrytare här    

Jag vill ha Vattenvakten - vad gäller?

Villa- eller villahemkund

Vattenvakten är tillgänglig för dig som har din villa- eller villahemförsäkring hos oss. 

Lantbrukskund

För dig som är lantbrukskund hos oss och vill teckna Vattenvakten måste din bostad vara registrerad i din lantbruksförsäkring som en villabyggnad, du behöver även själv vara bosatt i samma byggnad.

Krav vid installation

För att installationen av vattenfelsbrytare ska vara möjlig behöver vissa kriterier för installationsplatsen vara uppfyllda. Bland annat måste fast eluttag finnas inom 1-1,5 meter från installationsplatsen. 

Krav och standardinstallation

Ta bild på installationsplatsen

För att vi ska kunna planera din installation på bästa sätt behöver vi få en tydlig och övergripande bild av hela systemet för ditt inkommande vatten. Här hittar du vår guide till hur du tar bilderna. 

Så här tar du bild på rören


Icons/70px/Quotation-mark-70
Vi har upptäckt att en av tio kunder som installerat Vattenvakten har ett pågående mikroläckage hemma. Genom Vattenvakten har dessa läckage kunnat upptäckas i tid innan de resulterat i en större skada.

Fem fakta om vattenskador

  1. Vattenskador är en av de vanligaste skadorna i våra hem.
  2. Den vanligaste typen av vattenskada är läckande diskmaskin, kyl eller frys. 
  3. En vattenskada kostar pengar, orsakar personligt lidande och har en negativ påverkan på miljön.
  4. En vattenskada orsakar i genomsnitt ett utsläpp på motsvarande 300 kilo koldioxid vilket kan jämföras med att köra cirka 200 mil med en liten bensinbil.
  5. En vattenskada kan innebära allt från att delar av hemmet behöver renoveras och att ägodelar förstörs till att man kan behöva flytta hemifrån en tid. 

Skydda dig mot vattenskador

Frågor och svar


För att vi ska kunna säkerställa att en installation är möjlig hemma hos dig behöver vi kompletterande information/bilder på platsen för ditt inkommande vatten, det vill säga platsen där vattenfelsbrytaren ska monteras. Efter att du har signerat avtalet kommer du inom några dagar att få ett SMS med vidare instruktioner om hur du tar och skickar in dessa bilder.  

Genom appen kan du enkelt följa dina vattenvärden även när du inte är hemma. Om vattenvärdena plötsligt avviker från din normala konsumtion blir du informerad. I appen ställer du själv in hur du vill bli informerad vid larm samt vilka i din närhet som du vill dela sensordata med. Dessa personer blir också informerade  vid larm. 

Vattenskador kan orsakas av både akut läckage och mindre långsamma läckage som exempelvis droppläckage eller smygläckage. Oavsett vilken typ av läckage kommer Vattenvakten att larma vid avvikelser. Vattenvakten upptäcker även förhöjd fuktnivå. 

Notera: Vid installation av Vattenvakten placeras vattensensorn lokalt under diskbänksskåpet. Placeringen utgör därmed området där fukt mäts och upptäcks.

Villkoren för din hemförsäkring kommer inte att förändras i samband med att du tecknar tjänsten. Du kommer fortfarande ha samma skydd och ersättning vid skada som tidigare. Däremot får du upp till 10% rabatt på din villapremie om du tecknar Vattenvakten. Rabatten gäller så länge du har tjänsten.

Den intelligenta vattenfelsbrytaren övervakar hela bostadens tappvattensystem dygnet runt. Genom att kontinuerligt mäta tryckfall och onormala flöden kan både droppläckage och brustna ledningar snabbt upptäckas och stoppas innan skador och kostnader blivit stora eller omfattande. Även dolda läckage, frysskador och mögelutveckling kommer att upptäckas av vattenfelsbrytaren.

Vattensensorn är ett komplement till vattenfelsbrytaren och kommer åt lokala läckage som sker i utrymmet där sensorn är placerad. Sensorn mäter både temperatur och luftfuktighet samt larmar direkt om den kommer i kontakt med vatten.  

Via appen kan du enkelt stänga av och sätta på ditt vatten. Det går även att göra direkt via centralenheten eller på vattenfelsbrytaren.

Aktiveringsguide steg för steg

Kostnader för tjänsten

Hittar du inte svaret du söker?

Här har vi samlat ännu fler frågor och svar om tjänsten, appen, installationen och enheterna. 
Du hittar även guider för bland annat larm, installation, inställningar och app.

Vattenvakten

Kontakta oss

Du kan också ringa!

Det går självklart lika bra att ringa oss om du har frågor om Vattenvakten. Du når oss på 08-562 882 10.

Vid akut vattenläcka, ring 08-562 830 00.
Uppge vattenskada i telefon. 

Är du lantbrukskund hos oss?

Välkommen att höra av dig till våra lantbruksspecialister
direkt om du har frågor om din försäkring och förutsättningarna för att teckna Vattenvakten. 
 
Mejl: lantbruk.stockholm@lansforsakringar.se
Telefon: 08-562 831 55


Länsförsäkringar Stockholm