Säkerhet på internet

Tips & råd om internetsäkerhet

Informationen gäller för Länsförsäkringar

Använd internet på ett säkert sätt

Vårt mål är att skapa trygghet för våra kunder och vi arbetar ständigt med att förbättra säkerheten för våra internettjänster. Men våra säkerhetslösningar är bara en del i skyddet. Du som kund måste också se över hur du hanterar information på internet och hur du skyddar din dator. Här får du tips och råd om hur du använder internet på ett säkrare sätt.

Vanliga bedrägerier på internet

Lämna aldrig ut din pinkod

  • Förvara säkerhetsdosa och pinkod säkert, på skilda ställen.
  • Avslöja aldrig din pinkod eller lösenordet till din säkerhetsdosa eller BankID.
  • Starta eller använd aldrig ditt Bank-ID eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig på telefon..
  • Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sms eller e-post.

Bild på Mina sidor på dator, surfplatta och mobil.

Använd säkerhetsdosa eller BankID 

Använd helst säkerhetsdosa eller BankID för att logga in på Mina sidor. För att vara extra säker kan du stänga av möjligheten att logga in med pinkod. Det gör du under den personliga menyn som du hittar överst på sidan när du loggat in. Var alltid uppmärksam när du loggar in, om något verkar konstigt eller avvikande kontakta Telefonbanken på 0771-666 555.

Logga alltid ut när du är klar

Ha som vana att alltid logga ut när du är klar. Stäng sedan webbläsaren.


Betala med våra kort på internet

Våra kort är anslutna till säkerhetslösningen Verified by Visa. Säkerhetslösningen är en världsstandard och ökar tryggheten för dig när du betalar med kort via internet. 

Läs mer om säkra kortbetalningar


Skydda ditt nätverk och dina program

Skydda ditt trådlösa nätverk

  • Kontrollera att adressen börjar med https://
  • Byt lösenord på routern och det trådlösa nätverket 
  • Ha rätt inställningar på ditt trådlösa nätverk

Mer information om hur du skyddar ditt trådlösa nätverk

Installera de senaste säkerhetsuppdateringarna

Se till att ditt operativsystem och din webbläsare har de senaste säkerhetsuppdateringarna. Om du använder Microsoft Windows bör du ställa in Windows Update som gör att uppdateringarna installeras automatiskt.

Använd antivirus-program

Med en brandvägg och ett uppdaterat antivirus-program skyddar du din dator mot virus. För att programvaran ska ge ett så bra skydd som möjligt, låt det uppdateras automatiskt eller uppdatera det manuellt varje gång du använder datorn.


Mer information om säkerhet på internet

Skydda din identitet

Slå på notiser för BankID så får du veta när det beställs ett nytt BankID i ditt namn.

Läs mer om vad du kan göra för att skydda dig mot identitetsstöld


Frågor & svar

  • Försäkringar

    Det förekommer att bedragare försöker lura bankkunder att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter. Bedragarna påstår sig ringa från Länsförsäkringar och menar på att de behöver uppgifterna för att stoppa ett bedrägeri eller ändra ett lån. Samtalen kan även handla om andra saker, som att till exempel genomföra en viktig säkerhetsuppdatering.

    Samtalen kan komma från förfalskade telefonnummer som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar. Bedragaren som ringer pratar ofta svenska och låter professionell och övertygande. Ofta ber bedragaren om att du lämnar ut signeringskoder från din säkerhetsdosa, eller ber dig signera med ditt BankID. Bedragarna använder sedan uppgifterna för att stjäla pengar från kontot.

    Länsförsäkringar ber dig aldrig logga in eller att lämna ut en personlig kod. Om du får ett sådant samtal, lägg på luren utan att lämna ifrån dig någon information.


    Hjälpte det här svaret dig? 20 av 26 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Var extra uppmärksam på falska mejl, sms och kundundersökningar där bedragare utger sig för att företräda Länsförsäkringar eller andra företag.

    De försöker få kunder att lämna ut personliga uppgifter om sina bankkort och inloggningsuppgifter. I meddelandena uppmanas du också ofta att klicka på länkar som finns bifogade.

    Klickar du på länken installeras ett virus som infekterar datorn med en så kallad trojan. Har du fått ett mejl eller sms som du är misstänker är från bedragare, ta bort det direkt utan att svara på det eller klicka på några länkar.


    Hjälpte det här svaret dig?
  • Försäkringar

    Kontakta omedelbart din bank och polisanmäl.


    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    • Spärra bankkortet direkt genom att ringa till vår spärrservice på telefon 08-588 400 11
    • Uppdatera virusprogrammet på din dator regelbundet.
    • För att vara säker på att bli av med virus eller annan skadlig kod kan du behöva göra en ominstallation.
    • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter, koder eller lösenord om du är osäker på mottagarens identitet eller säkerhet.

    Hjälpte det här svaret dig? 0 av 1 har fått hjälp av svaret